Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 25/04/2024 - 20:00

Vaststelling reglement huwelijksceremonie

Aanwezig: Fabio Vanderlinden, lid
Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Schepenen
Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, leden
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Lucia Dewolfs, Voorzitter
Gijsbrecht Huts, Tweede schepen
Bernard Vandereyken, lid
Afwezig: Jean Defau, lid
Regelgeving
  • het decreet lokaal bestuur 
  • het burgerlijk wetboek, Boek I, Titel V: het huwelijk en Titel II, Hoofdstuk 6: de akte van huwelijk
  • de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2015 houdende de vaststelling van het reglement huwelijksceremonie
Feiten, context en motivering

De gemeenteraad stelde op 17 december 2015 het reglement huwelijksceremonie voor huwelijken in het stadhuis vast.

Artikel 165/1 van het burgerlijk wetboek bepaalt evenwel dat de gemeenteraad naast het stadhuis, ook andere openbare plaatsen met een neutraal karakter op het grondgebied van de gemeente waarvan de gemeente het uitsluitend gebruiksrecht heeft, kan aanwijzen om huwelijken te voltrekken.

Daar huwelijken in de openlucht in de zomerperiode door de burger als aantrekkelijk en aangenaam kunnen worden ervaren, wordt hem dan ook de mogelijkheid geboden op een aantal zaterdagen tussen 1 mei en 30 september in het stadspark te trouwen in open lucht.

Hiertoe dient het reglement huwelijksceremonie aangepast te worden.

Publieke stemming
Aanwezig: Fabio Vanderlinden, Katrien Partyka, Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1: De gemeenteraadsbeslissing d.d. 17 december 2015 houdende de vaststelling van het reglement huwelijksceremonie wordt met ingang van 1 mei 2024 opgeheven.

Art. 2: Het reglement huwelijksceremonie wordt vastgesteld als volgt:

 

REGLEMENT HUWELIJKSCEREMONIE

Artikel 1: a) Binnenhuwelijken kunnen op volgende onderstaande dagen en uren doorgaan:

Op dinsdagavond: vanaf 19.00 uur tot 19.30 uur

Op vrijdagnamiddag: vanaf 13.00 uur tot 15.30 uur

Op zaterdagvoormiddag: vanaf 10.30 uur tot 12.30 uur

b) Huwelijken in open lucht worden enkel georganiseerd in de periode van mei tot en met september, met een maximum van 2 x per maand op zaterdag. Het feit of er op een bepaalde datum binnen- dan wel  huwelijken in open lucht worden georganiseerd, wordt bepaald door de keuze van de eerste aanvrager.

Artikel 2: Binnenhuwelijken worden voltrokken in de raadzaal van het stadhuis, deze in open lucht in het stadspark van Tienen.

Artikel 3: De huwelijkskandidaten krijgen de keuze tussen een ceremonie van 15 minuten of een ceremonie van 30 minuten.

Artikel 4: Bij de ceremonie van 30 minuten krijgen de huwelijkskandidaten de mogelijkheid een eigen tekst voor te lezen en/of zelf muziek te brengen om zelf hun ceremonie mee vorm te geven. Eigen teksten en/of muziek moeten twee weken voor de huwelijksdatum bezorgd worden aan de dienst burgerlijke stand. De totale duurtijd van de teksten en/of muziek mag maximum 15 minuten bedragen. De keuze van de teksten en/of muziek en de duurtijd ervan maakt het voorwerp uit van een schriftelijke afspraak tussen de stad en de huwelijkskandidaten.

Artikel 5: Ongeacht de duurtijd van de ceremonie bedraagt de prijs voor een ceremonie in de raadzaal 50 € (trouwboekje inbegrepen) en de prijs voor een ceremonie in open lucht 100 € (trouwboekje inbegrepen).

Artikel 6: De buitenlocaties zijn openbaar en blijven tijdens de ceremonie toegankelijk voor iedereen. Het is de huwelijkskandidaten niet toegestaan om de locaties af te sluiten voor wandelaars, fietsers, bezoekers en/of toevallige voorbijgangers.

Artikel 7: Het stadsbestuur voorziet een tafel, zitbank en 40 stoelen op de buitenlocaties. Indien gewenst, kunnen de huwelijkskandidaten eigen materiaal voorzien. Dit dient echter opgezet en afgebroken te worden binnen het toegewezen tijdsslot. Het bestuur voorziet muziek op de buitenlocaties. De huwelijkskandidaten kunnen hun keuze doorgeven indien gewenst. De geluidsnorm van maximum 85 dB zal hierbij ten allen tijde gerespecteerd worden. Op de buitenlocaties is geen toegang tot elektriciteit of wifi.

Artikel 8: De huwelijkskandidaten zijn verantwoordelijk voor schade toegebracht door zichzelf en/of hun gasten aan derden en dienen de schade de eerste werkdag na de feiten te melden aan de dienst burgerlijke stand. De eventuele herstelkosten zijn ten laste van de huwelijkskandidaten.

Artikel 9: Bij huwelijksvoltrekkingen mag er geen gebruik gemaakt worden van vuurwerk, vuurpijlen, vuurkorven en/of andere verrassingselementen op basis van rook of vuur. De huwelijkskandidaten dienen bovendien alle nodige schikkingen te treffen om de orde en veiligheid te verzekeren. De stad is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen en schade.

Artikel 10: De ambtenaar van de burgerlijke stand kan beslissen om de plechtighe(i)d(en) in open lucht alsnog te laten doorgaan in het stadhuis indien hij oordeelt:

- dat de weersomstandigheden een buitenplechtigheid niet toelaten

- dat de buitenplechtigheid niet kan doorgaan omwille van veiligheidsredenen.

Artikel 11: Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 april 2024 en treedt in werking op 01 mei 2024. Derhalve vallen alle aangiften gedaan vanaf 01 mei 2024 onder toepassing van dit reglement.