Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 25/04/2024 - 20:00

Vaststelling stedelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein

Aanwezig: Fabio Vanderlinden, lid
Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Schepenen
Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, leden
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Lucia Dewolfs, Voorzitter
Gijsbrecht Huts, Tweede schepen
Bernard Vandereyken, lid
Regelgeving

- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023
- het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023
- het stedelijk reglement betreffende de organisatie van marktactiviteiten op het openbaar domein van 29 september 2016

 

Feiten, context en motivering

De Vlaamse regering heeft de regelgeving over ambulante en kermisactiviteiten geactualiseerd. Vanaf 1 april 2024 gaan alle wijzigingen van deze hervorming in. Het stedelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein dient in die zin aangepast te worden.

In afwachting van een volledige herziening en actualisering van het stedelijk reglement, worden de strikt noodzakelijke aanpassingen aangebracht om in orde te zijn met de hogere regelgeving.

De belangrijkste wijziging die door het decreet van 3 maart 2023 werd doorgevoerd is dat een onderneming in Vlaanderen niet meer moet beschikken over een machtiging om ambulante of kermisactiviteiten uit te oefenen. De leurkaart en kermiskaart zijn met andere woorden afgeschaft. Een gepaste inschrijving van de onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen is voldoende. Daarnaast wordt eveneens de minimumopzegtermijn bij het definitief opheffen van een standplaats gewijzigd en kunnen voortaan ook maatschappen met een inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat een standplaats op de openbare markt of het openbaar domein verkrijgen. De wetswijziging van 2024 voorziet ook dat voor de controle het identiteitsbewijs kan worden gevraagd om de hoedanigheid van de persoon die een standplaats aanvraagt of inneemt te controleren.

Publieke stemming
Aanwezig: Fabio Vanderlinden, Katrien Partyka, Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1: Het stedelijk reglement betreffende de organisatie van marktactiviteiten op het openbaar domein van 29 september 2016 wordt opgeheven met ingang van 1 mei 2024.

Art. 2: Het stedelijk reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein wordt vastgesteld als volgt en treedt in werking op 1 mei 2024:

 

Reglement m.b.t. ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein

 

Definities

 

Voor de toepassing van deze rubriek wordt verstaan onder:

  • Afgevaardigde burgemeester: de persoon aan wie de burgemeester zijn bevoegdheid inzake de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten heeft gedelegeerd met toepassing van de bestaande wettelijke regels of het personeelslid die deze taak vervult binnen zijn vast takenpakket.
  • De concessionaris: de persoon aan wie de overheid op reglementaire of contractuele basis, de uitoefening en de organisatie van een ambulante activiteit heeft toevertrouwd.
  • Antiek: antiek is een verzamelnaam voor sier- en kunstvoorwerpen die grotendeels met de hand zijn vervaardigd en een bepaalde vorm van ouderdom bezitten (minimaal 75-100 jaar oud).
  • Brocante: met brocante worden curiosa met een oudere landelijke en charmante look bedoeld (semi-antiek) alsook oudere tweedehandsspullen die al een leven achter zich hebben.
  • Vintage: met vintage worden meubels, kledingstukken en andere items bedoeld die gemaakt zijn tussen 1920 en 1980 en dus minimaal 30 jaar oud zijn. De kwaliteit van de spullen moet nog redelijk goed zijn en kenmerkend voor die tijdsperiode.
  • Consumptie ter plaatse: voedingsproducten die hoofdzakelijk ter plaatse te consumeren zijn vb. hamburgers, oliebollen,…
  • Delicatessen: lekkernijen die uniek zijn door de bereidingswijze en niet hoofdzakelijk ter plaatse geconsumeerd worden.
  • Seizoensgebonden activiteit: een seizoensgebonden activiteit is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden.
  • Stadslandbouwers: landbouwers die uitsluitend met producten van eigen teelt naar de markt komen.
  • Standwerkers: een ambulante handelaar met een uitstalling van maximaal 6 meter waarvan de activiteit uitsluitend bestaat uit het te koop aanbieden van maximaal 3 al dan niet wisselende producten. Hij prijst de kwaliteit en legt de gebruikswijze uit door middel van een betoog en/of demonstratie met de bedoeling deze beter bekend te maken aan het publiek en aldus de verkoop ervan te bevorderen.
  • Themaplaatsen: vooraf bepaalde plaatsen op de zondagmarkt die voorbehouden worden voor specifieke thema’s zoals Valentijn, Sinterklaas, Vaderdag, Nieuwjaar,…
  • Standplaatsvergoeding: Een standplaatsvergoeding verwijst naar een vergoeding die wordt betaald voor het gebruik van een bepaalde locatie of standplaats voor commerciële of zakelijke doeleinden. Standplaatsvergoeding wordt betaald door een ambulante handelaar die tijdelijk gebruikmaakt van een, door de stad, toegewezen locatie om hun producten of diensten te verkopen.
  • Losse marktkramers: (ook “marktkramers op risico” genoemd) zijn ambulante handelaars die tijdelijke producten of goederen verkopen vanuit een kraam op markten of andere openbare evenementen. Deze standwerkers krijgen geen specifieke vast toegewezen locatie. Op de dag van de markt melden de losse marktkramers zich bij de aanwezige marktleider die hen een beschikbare locatie zal toewijzen.

 

Artikel 1. Gegevens van openbare markten

 

Openbare markten, georganiseerd op het openbaar domein, mogen slechts georganiseerd worden op plaatsen, dagen en uren door de gemeenteraad vastgesteld.

De gemeenteraad vertrouwt aan het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

Bijkomende feest- en andere markten worden niet als een openbare markt beschouwd maar zijn manifestaties ter bevordering van de lokale handel in de stad en worden ingericht door het stadsbestuur in samenwerking met eventueel de marktbond en/of plaatselijke handelsverenigingen.

Het college van burgemeester en schepenen beslist op welke dagen de markten die samenvallen met wettelijke feestdagen en evenementen al dan niet gehouden worden.

De gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:

 

Artikel 1.1. Dinsdagmarkt

De dinsdagmarkt wordt gehouden op dinsdagvoormiddag vanaf 08.00 uur tot 12.30 uur in voornoemde straten: Grote Markt, Kalkmarkt, Nieuwstraat, Peperstraat, Minderbroederstraat en Schapenmarkt.

 

  • De dinsdagmarkt richt zich o.a. op het aanbieden en verhandelen van goederen en producten binnen een specifieke regio. De dinsdagmarkt is zo bedoeld om de lokale handel te bevorderen en de lokale economie te ondersteunen door lokale producenten, ambachtslieden en handelaren de kans te bieden hun goederen te verkopen.
  • Tijdens de dinsdagmarkt verkoopt men zowel algemene marktproducten, voedings- en niet-voedingsproducten, als bloemen en planten.
  • Verkoop door standwerkers.

 

Artikel 1.2. Vrijdagmarkt

De vrijdagmarkt wordt gehouden op vrijdagvoormiddag vanaf 08.00 uur tot 12.30 uur op de Grote Markt.

 

  • Uitsluitend voor de verkoop van voeding, bloemen en planten.

 

Artikel 1.3. Zondagmarkt

De zondagmarkt wordt gehouden op zondagvoormiddag vanaf 08.00 uur tot 12.30 uur op het Sint-Jorisplein.

 

  • Verkoop van algemene marktproducten, zowel voedings- als niet-voedingsproducten, bloemen en planten. 
  • Bijhorend is ook een gedeelte ‘rommelmarkt’ voor particulieren die occasioneel goederen en persoonlijke spullen of privé overschotten wensen te verkopen die hen toebehoren. Deze goederen mogen niet aangekocht, gefabriceerd of geproduceerd worden met het oog op de verkoop en kunnen gekaderd worden in normaal beheer van een privaat vermogen. Dergelijke activiteiten worden niet beschouwd als ambulante activiteiten. De marktleider houdt toezicht op de kwaliteit van de aangeboden goederen, de hoeveelheid aangeboden goederen en het respecteren door de particuliere aanbieder van de opgelegde quota inzake privé overschotten. Dit in het algemeen belang van de markt.

 

Volgende artikelen zijn toegelaten op het rommelmarktgedeelte van de zondagmarkt:

 

  • Antiek, brocante en vintage;
  • Tweedehandsgoederen en -kleding meer bepaald voorwerpen gesleten door gebruik;
  • Eigen overschotten van groenten, fruit, bloemen en planten die door de particuliere standhouder in de eigen tuin werden gekweekt. Dergelijke overschotten kunnen met een maximum van vijf keer op een kalenderjaar aangeboden worden en mag geen oneerlijke concurrentie met zich meebrengen ten aanzien van de vaste standhouders met een abonnement en een aanbod van groenten, fruit, bloemen en/of planten;
  • De verkoop van honden, katten en knaagdieren is verboden;
  • Verkopers van dieren dienen in regel te zijn met de algemene dierenwelzijnswet van 14 augustus 1986.

 

Particulieren mogen beginnen uitpakken vanaf 7.00 uur en om 14.00 uur moet het volledige marktterrein leeg en opgeruimd zijn. De particuliere verkopers staan hierbij in voor de reinheid van hun standplaats. Het achterlaten van spullen, rommel of verpakkingsmateriaal staat gelijk aan sluikstorten en wordt gesanctioneerd.

 

Artikel 2. Plan van de markten

 

De gemeenteraad vertrouwt aan het College van Burgemeester en Schepenen de bevoegdheid toe om de markten in te delen en wijzigingen op te nemen. Het college zal voor elke standplaats de ligging, de grootte en het gebruik bepalen.

 

Het college zal daarbij rekening houden met de vereisten van een evenwichtige en gediversifieerde markt, vraagevolutie en marktvernieuwing.

 

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan steeds geraadpleegd worden.

 

De plannen van de standplaatsen liggen tevens ter inzage op de team markten en kermissen, Grote Markt 27, 3300 Tienen.

 

Artikel 3. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen (wet art. 8 §2, art. 10 §1 en KB art. 25)

 

Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.

Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:

  1. de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico's,
  2. bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan ook altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

De attesten verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, brandrisico’s en volksgezondheid worden voorgelegd aan de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bij de toekenning van een standplaats, en naar aanleiding van een periodieke en steekproefsgewijze controle. Daarnaast worden ze voorgelegd op elk verzoek:

  • van de personen belast met de organisatie van de openbare markten en de uitoefening ambulante activiteiten op het openbaar domein;
  • van de ambtenaren van de federale en lokale politie;
  • van de ambtenaren bij de Inspectiedienst van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

 

De standplaatsen kunnen occasioneel ook toegewezen worden aan wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop, hiervoor toegelaten overeenkomstig artikel 7 van het Koninklijk Besluit betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten dd. 24 september 2006 (verder K.B. van 24 september 2006).

Niet-commerciële verkopen dienen occasioneel te blijven en kaderen in één van de volgende doelen:

  • de occasionele verkoop van producten of diensten met het oog op een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel;
  • de occasionele verkoop van producten of diensten met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, een ambacht of streekproducten;
  • de occasionele verkoop van producten of diensten die plaatsvindt bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade.

Per marktdag worden maximaal twee verenigingen voor een niet-commerciële verkoop toegelaten. Indien er meer aanvragen zijn voor eenzelfde marktdag wordt de toelating verleend op basis van de chronologische volgorde van binnenkomst van de aanvragen. Een aanvraag voor occasionele verkoop met een niet-commercieel karakter moet digitaal aangevraagd worden via de website van de stad Tienen.

De handelaars in voedingswaren moeten voldoen aan de wettelijke vereisten betreffende de hygiëne bij:

  • de fabricage;
  • de bereiding;
  • de verpakking;
  • het vervoer;
  • de verkoop;
  • het slijten van voedingswaren;
  • de persoonlijke hygiëne.

 

Teneinde de diversiteit van het aanbod te waarborgen is het aantal standplaatsen per onderneming beperkt tot twee (wet art 8).

Teneinde een optimale bezetting op de wekelijkse markten na te streven, kan een vast abonnement van een marktstandplaats gedeeld worden. Dit kan enerzijds door twee seizoensgebonden marktkramers die zo aaneensluitende seizoenen eenzelfde standplaats delen. Anderzijds kunnen twee marktkramers elkaar wekelijks afwisselen en zo een heel jaar eenzelfde standplaats bezetten. Beide marktkramers krijgen een vast abonnement van 6.5 weken i.p.v. de 13 weken per kwartaal. De marktkramer met abonnement zoekt zelf een compatibele marktkramer. De stad Tienen vervult hierin geen actieve rol. Als de tweede marktkramer een ander product verkoopt, dan dient er een goedkeuring aan het College van Burgemeester en Schepenen aangevraagd te worden. Er is geen sprake van onderverhuur. Beide marktkramers zijn individuele en evenwaardige abonnementhouders bij de stad Tienen.

 

Artikel 4. Inname standplaatsen (KB art. 26)

 

De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:

 

  1. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
  2. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen;
  3. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent;
  4. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
  5. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A tot D.

De personen vermeld in B tot E kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.

 

Artikel 5. Onderverhuur standwerkers (KB art. 36)

 

De standwerkers, die een abonnement voor een standplaats verkregen hebben, kunnen hun tijdelijk gebruiksrecht op deze standplaats onderverhuren aan andere standwerkers, namelijk:

 

  • rechtstreeks aan een andere standwerker;
  • via een vereniging die voor alle standwerkers zonder discriminatie openstaat.

 

Al naargelang deelt de standwerker of de vereniging de lijst van standwerkers mee aan wie het tijdelijk gebruiksrecht van de standplaats werd onderverhuurd.

 

De prijs van de onderverhuring mag niet hoger zijn dan het deel van de abonnementsprijs voor de duur van de onderverhuring.

 

Artikel 6. Verhouding abonnementen – losse plaatsen (KB art. 23)

 

De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:

 

  • per abonnement (maximum 95% van het totaal aantal standplaatsen)

EN/OF

  • van dag tot dag (minimum 5% van het totaal aantal standplaatsen)

 

Artikel 7. Toewijzingsregels losse plaatsen

 

De standplaatsen die niet het voorwerp zijn van een abonnement, zijnde minimaal 5% van de beschikbare plaatsen, worden onder de losse marktkramers verdeeld op de dag van de markt.

 

De toewijzing gebeurt volgens de chronologische volgorde van aankomst op de markt. Indien de volgorde op de markt tussen twee of meerdere kandidaten niet kan uitgemaakt worden, gebeurt de toekenning van de standplaats bij loting.

 

Degene die de standplaats krijgt toegewezen, betaalt de vergoeding aan de door het stadsbestuur gemachtigde ambtenaar, tegen afgifte van een ontvangstbewijs. De toegewezen plaatsen mogen slechts vanaf 8.00 uur worden ingenomen.

 

Standplaatsen die het voorwerp zijn van een abonnement op de dinsdag-, vrijdag- en zondagmarkt die niet tijdig ingenomen zijn, d.w.z. om 8.00 uur, kunnen gebruikt worden als standplaatsen voor de “losse marktkramers”.

 

De marktleider kan losse marktkramers weigeren om redenen van praktische aard, veiligheid, openbare orde, toegankelijkheid en aangeboden artikel om de diversiteit te waarborgen.

 

Artikel 8. Toewijzingsregels per abonnement op de openbare markt

 

Artikel 8.1. Vacature en kandidatuurstelling standplaats per abonnement

Wanneer een standplaats die per abonnement toegewezen wordt vrijkomt, gaat de gemeente na of er een geschikte kandidaat is in het register van de kandidaturen, zoals omschreven in 8.2. Als het register geen geschikte kandidaat bevat, wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving. Deze kennisgeving zal gebeuren door middel van een bericht aangeplakt aan het stedelijk infobord en/of via de website (www.tienen.be). De kandidaturen kunnen ingediend worden na een melding van vacature.

 

De kandidaturen worden gericht aan de stad Tienen en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature ingediend:

  • per mail, per duurzame drager
  • per post, postdatum geldt als indieningsdatum
  • per aangetekende zending

 

Ze moeten de gegevens en documenten bevatten die door deze kennisgeving en onderhavig reglement vereist worden. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

 

Deze kandidaturen bevatten minstens volgende gegevens:

 

  1. naam, voornaam en adres van de persoon, in voorkomend geval de juridische vorm;
  2. duidelijke omschrijving en gestaafd met foto’s van de soort van producten of diensten die te koop worden aangeboden;
  3. aantal gewenste meters voor de standplaats;
  4. het ondernemingsnummer;
  5. in voorkomend geval, keuringsattest elektriciteit en/of gas;
  6. in voorkomend geval, medisch attest verkoop overpakte voeding;
  7. verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid en behoorlijk dekking tegen brandrisico’s voor exploitatie markt;
  8. attest voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

 

In de kennisgeving kunnen bijkomende gegevens en documenten worden gevraagd.

 

Bij ontvangst van de kandidatuur volgt de onmiddellijke afgifte van een genummerd en gedateerd ontvangstbewijs door de stad Tienen aan de kandidaat met de vermelding van de datum van de volgorde van zijn kandidatuur.

 

Artikel 8.2. Register van de kandidaturen (KB art. 31)

Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van de kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur. Deze kandidaturen worden geklasseerd:

 

  • eerst volgens categorie zoals bepaald in punt 8.3;
  • dan volgens de gevraagde standplaats en specialisatie;
  • tenslotte volgens datum (overhandiging, indiening bij de post, ontvangst op duurzame drager).

 

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit register steeds geraadpleegd worden.

 

Openliggende standplaatsen welke in aanmerking komen voor toewijzing van een abonnement worden uitsluitend toegekend via dit register, rekening houdend met de diversificatie, marktvernieuwing en aantrekkelijkheid van de markt.

 

De aanvrager zal elke adreswijziging onmiddellijk melden aan het stadsbestuur, team markten en kermissen, zo niet vervalt zijn of haar volgorde in het register.

 

De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.

 

Artikel 8.3. Volgorde van toekenning van de standplaatsen

Bij het vacant komen van een standplaats per abonnement zullen met het oog op de toekenning ervan de kandidaturen als volgt worden geklasseerd in het register van de kandidaturen, rekening houdend met de eventuele specialisatie:

 

  • standwerkers voor zover ze 5% van het totaal aantal standplaatsen op dinsdagmarkt niet bereiken;
  • daarna volgens de kandidaturen bij voorrang van volgende categorieën:

 

  1. personen die een standplaats vragen als gevolg van de opheffing ervan die ze op één van de markten van de stad innamen of aan wie de gemeente een vooropzeg heeft gegeven omwille van definitieve opheffing van de markt of een deel van de standplaatsen;
  2. personen die een uitbreiding van hun standplaats vragen (deze worden enkel toegestaan in geval er geen resterende oppervlakte blijft na de uitbreiding of in geval de resterende oppervlakte na uitbreiding nog minimum 5 meter bedraagt);
  3. personen die een wijziging van hun standplaats vragen (deze worden enkel toegestaan in geval er geen resterende oppervlakte blijft na of de wijziging of in geval de resterende oppervlakte na wijziging nog minimum 5 meter bedraagt);
  4. personen met een uniek en nieuw product of een streekproduct dat nog niet op de markt aanwezig is;
  5. externe kandidaten.

 

  • daarna binnen elke categorie, in voorkomend geval, volgens de gevraagde standplaats en specialisatie;
  • en tenslotte volgens datum. De datum is deze, naargelang het geval, van de overhandiging van de kandidatuur aan de stad of deze van de indiening bij de post of deze van ontvangst op een duurzame drager.

 

Wanneer twee of meerdere aanvragen behorend tot dezelfde categorie tezelfdertijd ingediend worden, wordt als volgt voorrang gegeven:

  1. voorrang wordt gegeven (uitgezonderd de categorie externe kandidaten) aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit op de markten van de stad heeft. De kandidaten dienen zelf het bewijs van anciënniteit te leveren. Wanneer de anciënniteit niet kan vergeleken worden, wordt de voorrang bepaald bij loting;
  2. voor de externe kandidaten wordt de voorrang bepaald bij loting.

 

Artikel 8.4. Bekendmaking van de toewijzing van de standplaatsen (KB art. 33)

 

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris maakt de toewijzing van de standplaats bekend aan de aanvrager:

  • bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
  • of door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
  • of op een duurzame drager (e-mail,…) tegen ontvangstbewijs.

 

Door de toegewezen standplaats te aanvaarden, verklaren de marktkramers zich te

onderwerpen aan alle geldende voorschriften van het gecoördineerd politiereglement.

 

Het is de marktkramers verboden een andere marktplaats of een gedeelte ervan in te nemen, dan de marktplaats die hen werd toegewezen en waarvoor ze betalen. In uitzonderlijke (weers)omstandigheden kan er anders beslist worden door de marktleider.

 

Artikel 9. Het register van de standplaatsen toegewezen per abonnement (KB art. 34)

 

Een plan en/of register wordt bijgehouden waarin voor elke standplaats toegewezen per abonnement vermeld staat :

  • de naam, voornaam, het adres van de persoon aan wie of door wiens tussenkomst  de standplaats werd toegekend;
  • in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
  • het ondernemingsnummer;
  • de producten en/of diensten (categorie/subcategorie)  die te koop aangeboden worden;
  • de datum van de toewijzing van de standplaats en de duur van het gebruiksrecht;
  • indien de activiteit seizoensgebonden is, de periode van activiteit;
  • de prijs van de standplaats, behalve indien deze op een uniforme wijze vastgelegd is (via retributie-reglement);
  • desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.

 

Buiten de identiteit van de houder van de standplaats of van de persoon door wiens tussenkomst de standplaats toegekend is, de eventuele specialisatie en het seizoensgebonden karakter van de standplaats, mag het plan of het register verwijzen naar een bestand dat de andere inlichtingen overneemt.

 

Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 kan dit plan of register steeds geraadpleegd worden.

 

Artikel 10. Periodiciteit van abonnement

 

De abonnementen worden toegekend voor de duur van 6 maanden. Na verloop van deze termijn worden zij stilzwijgend verlengd behoudens anders bepaald door de aanvrager (cf. artikel 4 en artikel 15 van dit marktreglement) en behoudens intrekking bij aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op duurzame dragen tegen ontvangstbewijs door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris in de gevallen bepaald in artikel 13 van dit marktreglement

 

Een seizoensgebonden activiteit (art 37 KB) is in het algemeen een activiteit die betrekking heeft op producten of diensten die wegens hun aard of traditie slechts gedurende een periode van het jaar verkocht worden. De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van hoger vernoemde activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

 

Marktkramers die bij de inwerkingtreding van onderhavig reglement over een vaste standplaats beschikten, bekomen een abonnement voor de effectief verkochte goederen behoudens tegenbericht.

 

Artikel 11. Opschorting van abonnement

 

De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste een maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:

 

  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest
  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

 

De opschorting gaat in de dag waarop de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten. Na afloop van de opschorting krijgt de geabonneerde zijn standplaats terug.

 

Gedurende de periode van opschorting kan de standplaats toegewezen worden als losse plaats, waarbij geen rekening gehouden wordt met de specialisatie van het register (van abonnementen).

 

Bij regelmatig terugkerende opschortingsaanvragen, die een negatief effect hebben op de organisatie van de markt, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen de houder van het abonnement een andere standplaats toe te wijzen.

 

De abonnementhouder mag maximaal 15 marktdagen per dienstjaar afwezig zijn. Bij meer afwezigheden kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.

 

Bij meer dan vijf opeenvolgende afwezigheden, zonder enige verwittiging aan de marktleider, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen het abonnement op te schorten of een andere standplaats toe te wijzen.

 

Artikel 12. Afstand van het abonnement

 

De houder van een abonnement kan afstand doen van het abonnement:

 

  • bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
  • bij stopzetting van de ambulante activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen, hetzij in geval van ziekte of ongeval op grond van medisch attest, hetzij in geval van overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond, en dit zonder opzeggingstermijn;
  • op ieder ogenblik mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen.

 

Indien de opzeggingstermijnen niet worden gerespecteerd, is een vergoeding verschuldigd gelijk aan drie maanden standplaatsvergoeding.

 

De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

 

De aanvragen van opschorting, herneming of opzegging van een abonnement worden betekend volgens één van de vermelde modaliteiten:

 

  • bij een per post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs;
  • door overhandiging van een brief tegen ontvangstbewijs;
  • op een duurzame drager (e-mail,…) tegen ontvangstbewijs.

 

Artikel 13. Schorsing en opzegging van abonnement

 

Het abonnement zal door het College van Burgemeester en Schepenen geschorst of opgezegd worden in volgende gevallen:

 

  • bij niet of niet tijdige betaling standplaatsvergoeding;
  • bij afwezigheid gedurende twee opeenvolgende weken zonder de marktleider vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid schriftelijk per brief of per e-mail ervan op de hoogte te stellen. Enkel geldige redenen (zoals omgeschreven in artikel 11) worden in rekening genomen;
  • bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan voorwaarden bepaald in artikel 14 van onderhavige rubriek;
  • wanneer andere waren of diensten te koop aangeboden worden dan diegene vermeld op zijn abonnement;
  • wanneer de marktkramer bij eerste toewijzing van een standplaats met abonnement zijn standplaats op de vooropgestelde datum niet bezet;
  • wanneer de marktkramer na drie schriftelijke aanmaningen de goede gang van zaken blijft storen en tegen het marktreglement blijft handelen zal hem de toegang tot het marktgebeuren ontzegt worden;
  • wanneer de betrokkene herhaaldelijk de instructies van de marktleider niet respecteert;
  • bij beledigingen en verbale aanvallen op de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker aan de markt;
  • bij het fysiek aanvallen van de marktleider, een andere marktkramer of een bezoeker aan de markt.

 

De beslissing tot schorsing of opzegging wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs.

 

Artikel 14. Overdracht standplaats

 

Artikel 14.1. Voorwaarden

De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende cumulatieve voorwaarden:

 

  1. de overnemer levert het bewijs van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen en van de verplichte attesten verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, brandrisico en volksgezondheid;
  2. de overnemer zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie kan aangevraagd worden per aangetekend schrijven bij het College van Burgemeester en Schepenen;
  3. binnen het eerste jaar na de overdracht kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het College van Burgemeester en Schepenen;
  4. de onderneming van de overnemer mag door de overname over niet meer dan 2 standplaatsen beschikken (cf. artikel 3).

 

De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. In geval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.

 

Artikel 14.2. Toelating overdracht standplaatsen

De inname van de overgedragen standplaats is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat:

  1. de overnemer het bewijs levert van de inschrijving van de ambulante activiteit in de Kruispuntbank van Ondernemingen om dezelfde specialisatie als de overlater of de specialisaties die toegelaten zijn door de stad, uit te oefenen[JL2] ;
  2. de overnemer het bewijs levert van de verplichte attesten inzake verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, brandrisico en volksgezondheid;
  3. de overnemer het aantal toegestane standplaatsen per onderneming niet overschrijdt.

De overnemer dient een volledig marktdossier bestaande uit alle verplichte documenten, zoals omschreven in artikel 8.1, te bezorgen aan de stad.

De overlater en overnemer krijgen een termijn van 1 maand na het schriftelijk bekendmaken van de overdracht om al de gevraagde documenten in orde te brengen. Komt de overname na 1 maand niet tijdig op het college door het ontbreken van de gevraagde documenten, dan keert de standplaats automatisch terug naar de stad Tienen.

 

Artikel 15. Vooropzeg vanuit de stad (Wet art. 8 § 2)

 

Het College van Burgemeester en Schepenen heeft het recht om:

 

  • een aantal standplaatsen te verminderen of te verplaatsen en dit zonder recht op schadevergoeding van de standhouder;
  • een beperking op te leggen wat betreft het aantal meters;
  • een aantal abonnementhouders geen nieuw abonnement toe te kennen rekening houdend met de anciënniteit en met het artikel dat wordt verkocht;
  • een markt te verplaatsen of af te gelasten omwille van overmacht, werken, periodiek wederkerende gebeurtenissen en evenementen.

 

In geval van vooropzeg vanuit de stad gelden de volgende opzegtermijnen:

 

  • 12 maanden ingeval de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven. De houder van een standplaats verliest definitief zowel zijn standplaats als zijn abonnement;
  • 6 maanden ingeval de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief verhuist. De houder van een standplaats verliest definitief zijn huidige standplaats, maar hij krijgt wel het aanbod van een standplaats op de nieuwe locatie;
  • geen minimale vooropzeg ingeval van absolute noodzakelijkheid.

 

Deze personen krijgen voorrang bij het toekennen van een vacante standplaats per abonnement (zie artikel 8.3).

 

De onderrichtingen van het College van Burgemeester en Schepenen dienen nageleefd te worden.

 

Artikel 16. Seizoengebonden ambulante activiteiten

 

De abonnementen die toegekend worden voor de verkoop van seizoensgebonden ambulante activiteiten worden geschorst gedurende de periode van non-activiteit.

 

De titularis is gehouden de periodes van deelname vooraf mee te delen aan het stadsbestuur. Deze periodes zijn vast voor de looptijd van het abonnement. Gedurende de periode van non-activiteit kunnen deze standplaatsen toegewezen worden als losse standplaatsen.

 

Artikel 17. Bevoegdheid marktleider (KB art. 44)

 

Op de marktdagen staat minstens één van de marktleiders (of zijn afgevaardigde) ter beschikking van alle marktgebruikers. Hij zal hiervoor hetzij ter plaatse aanwezig zijn, hetzij bereikbaar zijn per telefoon of GSM, waarna hij zich onmiddellijk ter plaatse kan begeven indien zijn aanwezigheid vereist is. Dit telefoonnummer wordt medegedeeld aan elke marktkramer bij het begin van de markt.

 

De marktleider houdt toezicht op de naleving van onder meer onderhavige bepalingen van het gecoördineerd politiereglement. Het is zijn plicht de marktkramers die hun verplichtingen niet nakomen, via sensibilisering daarop te wijzen.

 

De marktleider, aangesteld door de burgemeester of zijn afgevaardigde, is bevoegd om documenten die de identiteit van de personen die een ambulante activiteit uitoefenen en de voorwaarden voor het uitoefenen van ambulante activiteiten te controleren.

 

Artikel 18. Afwezigheden

 

Marktkramers die één week afwezig zullen zijn, dienen de marktleider hiervan per e-mail in kennis te stellen, ten laatste op de dag waarop de markt plaatsvindt.

 

Marktkramers die twee weken afwezig zullen zijn, dienen de marktleider of het stadsbestuur per brief of per e-mail in kennis te stellen, ten laatste op de dag waarop de markt plaatsvindt.

 

Als geldige redenen worden aanvaard: verlof, sociaal verlof, familiale redenen, ziekte of een defect aan de verkoopinstallatie. Langdurige of veelvuldige afwezigheid dient gestaafd te worden met officiële bewijsstukken, die binnen de drie werkdagen per post of per duurzame drager bezorgd worden.

 

Een marktkramer kan wegens verlof maximaal 12 weken per jaar afwezig zijn op de markt waarvoor deze een abonnement heeft.

 

Ten aanzien van marktkramers die meermaals in gebreke blijven om de marktleider op de hoogte te stellen van hun afwezigheid, kan het College van Burgemeester en Schepenen beslissen over te gaan tot een schorsing of opzegging van hun abonnement, zie artikel 13[JL3] .

 

Artikel 19. Identificatievereiste bij uitoefenen ambulante activiteiten op openbare markt

 

Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op de openbare markt, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst op het kraam of het voertuig, indien hij de activiteit aan het kraam of het voertuig uitoefent. Het bord moet eveneens door de aangestelde aangebracht worden wanneer deze alleen werken.

 

Het bord bevat volgende vermeldingen:

 

  • hetzij de naam, de voornaam van de persoon die een ambulante activiteit uitoefent als natuurlijk persoon voor eigen rekening of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend; hetzij de naam, de voornaam van de persoon die het dagelijks bestuur binnen een rechtspersoon waarneemt of voor wiens rekening of in wiens dienst de activiteit wordt uitgeoefend;
  • de firmanaam en/of de benaming van de onderneming;
  • al naargelang het geval, de gemeente van haar maatschappelijke zetel of van de uitbatingzetel; en indien de onderneming niet in België gelegen is, het land en de gemeente waar deze zich bevindt;
  • het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen (of een identificatie die deze vervangt, indien het om een buitenlands bedrijf gaat).

 

Artikel 20. Plaatsen

 

De marktkramers zullen de plaatsaanduidingen eerbiedigen. Al de kramen worden in rechte lijn opgesteld met inachtneming van de vooruitspringende gedeelten, van de schragen of het toongedeelte van de winkelwagens.

 

De maximum breedte van de standplaatsen bedraagt voor alle markten4 metervoor zover de opstelling van de markt het toelaat. Uitzonderlijk kan een afwijking van deze breedte door de marktleider worden toegestaan, indien dit in het voordeel is van het totale marktbeeld. Een vrije doorgang van 4 meter breedte en hoogte voor de hulpdiensten dient ten alle tijden gewaarborgd te blijven.

 

De maximum lengte van de standplaatsen bedraagt 15 meter. Er worden afwijkingen tot maximum20 metertoegestaan. Alleen de abonnementhouders die beschikken over 15 meter of meer kunnen hierop aanspraak maken voor zover de opstelling in de marktrij dit toelaat. De abonnementhouder richt hiervoor een schriftelijke aanvraag aan het College van Burgemeester en Schepenen. Het College van Burgemeester en Schepenen staat de afwijking al dan niet toe op voorstel en advies van de marktleider.

 

Vrijgekomen meters worden bij voorkeur bestemd voor losse marktkramers. De maximum lengte van de standplaatsen van de losse marktkramers bedraagt 8 meter. Onder geen beding mogen extra meters t.o.v. de in het abonnement vastgelegde meters ingenomen worden. Uitzonderlijk kan dit door de marktleider worden toegestaan, indien dit in het voordeel is van het totale marktbeeld.

 

Het oprijden naar de vaste standplaats dient te gebeuren via de aangeduide oprijzones (zie artikel 22). Hierbij dient de marktkramer de instructies van de marktleider strikt te volgen.

 

De aan het publiek voorbehouden doorgangen moeten vrij blijven van alle voorwerpen die het verkeer en de voetgangers zouden kunnen hinderen, zoals daar zijn: afval, manden, bakken, schragen, hangende voorwerpen, reclameborden en dergelijke. Stoepborden aan kramen mogen de doorgang voor de bezoekers niet belemmeren en dienen dus binnen de grenzen van het kraam te worden geplaatst. Indien een marktwagen of -kraam binnen de standplaats deels op het voetpad staat, dient er te allen tijde 90 cm vrije doorgang achter de kraam voorzien te blijven.

 

Het is verboden de waren op de grond uit te stallen (uitgezonderd plantgoed, antiek, brocante en vintage). De waren zullen op een kraam gelegd worden met een minimum hoogte van50 cm.

 

Bij een verplaatste markt kan het zijn dat de gevraagde meters gebonden aan het abonnement niet kunnen worden toegestaan. Hierbij wordt rekening gehouden met het totale marktbeeld en het opgemaakte marktplan.

 

Het is niet toegelaten pinnen of andere voorwerpen in de grond te slaan. Voor het vastmaken van de kramen en dekzeilen kunnen gebeurlijk gewichten of andere methoden gebruikt worden. De marktkramers zijn aansprakelijk voor de door hen aangerichte schade.

 

Artikel 21. Opstellen van de kramen

 

  • Het opstellen van de marktkramen mag aanvangen vanaf 05.30 uur op de dinsdag-, vrijdag- en zondagmarkt. Indien dit, omwille van overmacht, niet lukt, dienen zij de marktleider hierover telefonisch te verwittigen. De pleinen en straten moeten ontruimd zijn ten laatste om 14.00 uur.
  • Om 08.00 uur moeten alle vrachtwagens en personenwagens van de markt verwijderd zijn. Enkel winkelwagens, winkelaanhangwagens, koelwagens of lichte bestelwagens waarin materialen opgeslagen of bewaard kunnen worden zijn toegelaten als ze kunnen worden ingebouwd binnen de toegemeten standplaats. Onder geen beding kunnen persoonlijke voertuigen geparkeerd worden op het marktcircuit, wat verkeersvrij is. Dit geldt evenzeer voor voertuigen van het marktpersoneel. Alleen de marktleider en de politie kunnen hierop in bepaalde uitzonderlijke omstandigheden een afwijking toestaan.
  • De marktplaatsen bij abonnement dienen ten laatste op het openingsuur ingenomen te zijn. Behoudens voor risicoplaatsen mogen na het openingsuur geen verkoopwaren meer op de markt gebracht worden.
  • De marktkramers mogen de markt niet verlaten vόόr het sluitingsuur van de markt (tenzij hiervoor uitdrukkelijk toelating werd gevraagd aan de marktleider).
  • De hydranten op alle openbare markten moeten steeds bereikbaar zijn voor de brandweerdiensten.
  • De marktkramer draagt de verantwoordelijkheid alle voorzorgen te nemen opdat dit kan gebeuren zonder lawaai- of milieuhinder.
  • Elke marktkramer dient de nodige voorzorgen te nemen om het vervuilen van het marktterrein te voorkomen. Bij het verlaten van de markt dient elke marktkramer maatregelen te nemen om de hem toegewezen standplaats proper achter te laten. Zij dienen alle afval en verpakkingsmaterieel en andere voorwerpen te verzamelen en mee te nemen.
  • Er mogen geen hinderlijke uitwasemingen of lozingen gebeuren.
  • Het is niet toegelaten pinnen of andere voorwerpen in de grond te slaan. Voor het vastmaken van de kramen en dekzeilen kunnen gebeurlijk gewichten of andere methoden gebruikt worden. De marktkramers zijn aansprakelijk voor de door hen aangerichte schade.
  • Bij het opstellen van de kramen en marktwagens zullen de marktkramers zich schikken naar de aanwijzingen van de politie, brandweer of marktleider.
  • Bij hoogdringende veiligheidsvoorzieningen kan de politie of de marktleider bevel geven tot verplaatsen of ontruimen van één of meerdere standplaatsen

 

Artikel 22. Op- en afrijden van het marktcircuit

 

De marktwagens dienen bij het oprijden van het marktcircuit de oprijzones te respecteren en dit in het kader van ordelijkheid en veiligheid. Dit geldt eveneens voor het wegrijden wanneer de markt beëindigd is.

 

  • Marktkramers die een standplaats innemen op de Grote Markt rijden het marktcircuit op via de bovenzijde (kant muziekacademie) komende vanuit de Gilainstraat of de Dr. J. Geensstraat. Zij dienen na het marktgebeuren het marktcircuit te verlaten via de bovenzijde (kant muziekacademie).
  • Marktkramers die een standplaats innemen op de Kalkmarkt of Nieuwstraat, rijden het marktcircuit op via de Grote Markt, Gilainstraat, Academiestraat of Hennemarkt. Na het marktgebeuren kunnen zij het marktcircuit verlaten via de Academiestraat of via de Nieuwstraat.
  • Marktkramers die een standplaats innemen in de Peperstraat of Minderbroedersstraat, rijden het marktcircuit op via de Wolmarkt of de Minderbroedersstraat. Na het marktgebeuren kunnen zij via de Broekstraat het marktcircuit verlaten.
  • Marktkramers die een plaats innemen in het smalle gedeelte van de Nieuwstraat dienen ten laatste om 6u30 hun standplaats in te nemen. Nadien kunnen zij hun standplaats niet meer innemen. Laatkomers zullen dan een tijdelijke standplaats toegewezen worden elders op het marktcircuit en dit enkel op voorwaarde wanneer er vrije ruimte beschikbaar is.

 

Afwijkingen kunnen toegestaan worden door de marktleider of de politie om reden van veiligheid of praktische overwegingen.

 

Artikel 23. Reinheid

 

De marktkramers zijn verplicht te zorgen voor de reinheid van hun standplaats, hun marktkraam of winkelwagen.

 

De kramen of winkelwagens moeten zo zijn ingericht dat geen brandbare, schadelijke, hinderlijke en onwelriekende vloeistoffen afdruipen. Indien zulks onvermijdelijk is, moeten die vloeistoffen in waterdichte emmers of kuipen worden opgevangen.

 

De marktkramers zorgen ervoor dat hun inrichting geen overdreven reuk, noch rook verspreidt die voorbijgangers of bewoners van de buurt kunnen hinderen.

 

Het is strikt verboden afval, van welke aard ook, op de grond te werpen of op te stapelen. De marktkramers zullen alle afval in emmers of bakken verzamelen. Gedurende de warme dagen moet afval dat insecten of ongedierte aantrekt, in gesloten recipiënten worden geplaatst.

 

Marktkramers met eetwaren en/of dranken voor onmiddellijk verbruik moeten steeds het nodige doen, opdat hun klanten de openbare plaats rond hun verkooppunt niet vervuilen:

 

  • ze plaatsen verplicht een vuilbak of vuilzak met staander aan hun kraam; 
  • ze zorgen ervoor dat in een straal van 6 meter van hun voertuig, kraam of inrichting, alle papier of om het even welk voorwerp dat door hun klanten op de grond wordt gegooid, wordt verwijderd.

 

De marktkramers staan persoonlijk in voor het opruimen en proper maken van hun

standplaats en van de helft van de aanpalende doorgangen. Dit moet gebeuren na het sluiten van de markt. Zij dienen alle afval, verpakkingsmateriaal en andere voorwerpen mee te nemen. Tijdens de markt dienen verpakkingsmaterialen ordentelijk en niet zichtbaar voor de bezoeker te worden geplaatst.

 

Artikel 24. Veiligheid

 

  • De marktkramers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid in en rond hun kraam of marktwagen. Zij zullen hun kramen en marktwagens zo opstellen en inrichten, dat zij geen gevaar opleveren voor de naburige marktkramen of voor het publiek.
  • Indien er gasflessen worden gebruikt, moeten deze rechtopstaand en tegen omvallen worden beveiligd. De gasflessen moeten een keuringslabel van het hervullen dragen. De gasslangen mogen niet langer dan twee meter zijn en moeten voorzien zijn van een fabricatiedatum (geldigheidsduur is maximum 5 jaar). Tevens wordt de aard van het te gebruiken gas vermeld en zijn de gasflessen op de uiteinden voorzien van spanringen. De gasflessen moeten indien mogelijk buiten de kramen en/of tenten opgesteld worden.
  • Verwarmingstoestellen met petroleum zijn verboden.
  • Verwarmingstoestellen met vloeibare brandstoffen zijn verboden tenzij:
  • Iedere marktkramer dient in het bezit te zijn van een blustoestel van:De marktkramers die ter plaatse warme gerechten bereiden, dienen bijkomend te beschikken over een branddeken.
  • Zowel het blustoestel als het branddeken worden op een goed zichtbare en gemakkelijk bereikbare plaats in de kraam/stand opgehangen.
  • De marktkramers dienen een verzekering af te sluiten tot dekking van hun burgerlijke aansprakelijkheid uit hoofde van brand of ontploffing.
  • Marktkramers die beschikken over een elektrische installatie dienen in het bezit te zijn van een geldig keuringsattest en in orde zijn met de geldende reglementering ter zake (o.a. stroomonderbreker). Het brandblustoestel moet in de onmiddellijke nabijheid in de kraam/stand staan.
  • Verwarmings-, kook, bak-, en of braadtoestellen en barbecues moeten buiten het bereik van het publiek worden opgesteld (afschermen).
  • Al de elektrische toestellen en verlengdraden moeten een CEBEC keuringslabel dragen.
  • De verlichting van de standen, kramen en tenten moet elektrisch gebeuren.
  • Tenten moeten bestaan uit niet-ontvlambare (klasse M2) materialen: een attest waarin dit wordt bevestigd dient te worden voorgelegd en in het veiligheidsregister bewaard worden.
  • De marktkramers maken tweejaarlijks de desbetreffende keuringsattesten en jaarlijks het bewijs van de aansprakelijkheidsverzekering over aan team markten en kermissen van de stad Tienen. Marktkramers die niet in regel zijn met de veiligheidseisen van het onderhavig reglement, zullen geweerd worden van de Tiense markten na beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.
  • Een veiligheidsregister met al deze documenten (attesten en bewijzen) moet in elk kraam en/of stand aanwezig zijn.
  • Bij niet naleving van de gestelde voorwaarden zal de deelname aan de markt geweigerd worden.
  • De elektriciteitsaansluitingen kunnen vanaf één uur voor de aanvang tot anderhalf uur na het sluitingsuur van de markten benut worden.
  • Elektriciteitskabels die de kramen voorzien van stroom, worden gegroepeerd in aangegeven zones gelegd. Hierover komen rubberen matten, voorzien door de stad. Dit om te vermijden dat een wirwar van kabels de wandelgangen ontsieren en om struikelpartijen te voorkomen.
  • In geval van brand of andere calamiteit, waarbij de tussenkomst van hulpdiensten noodzakelijk is, dienen de marktkramers en standwerkers onmiddellijk hun kraam of stand te verplaatsen, zodanig dat zij de interventies niet hinderen. De aangebrachte brandlast (constructie van de stand en de inhoud) moet zo laag mogelijk gehouden worden.
  • De rijen die gevormd worden door de kramen dienen om de circa30 metervoorzien te worden van een vrije ruimte met een minimum breedte van1,2 meter.
  • Tussen de woningen en de achterkant van de marktkramen dient steeds een doorgang met een minimumbreedte van 90 centimeter vrij te blijven.
  • Bij vriesweer dient de marktkramer in zout te voorzien om het risico op valpartijen aan zijn of haar standplaats (2m voor het kraam) te vermijden.
    • men beschikt over een vaste installatie. Hiervoor moet een keuringsattest voorgelegd worden van de firma die het verwarmingstoestel in het voertuig geplaatst heeft;
    • men beschikt over straalkachels. Deze verwarmingstoestellen zullen door de brandweer zelf gekeurd worden op regelmatige tijdstippen.
    • 1 bluseenheid van6 kgABC type of5 kgCO2 type;
    • geldig en gekeurd;
    • de keuring dient jaarlijks te gebeuren.

                                                                      

Artikel 25. Controle

 

De marktkramers moeten steeds het bezoek toelaten van de marktleider of aangestelden van het stadsbestuur, die controle uitoefenen op de inrichting van de markt, de eerlijkheid en correctheid in handelszaken en op de kwaliteit van de koopwaren.

 

Elke handeling bij de uitstalling van de eetwaren en andere goederen met het inzicht de koper te bedriegen of te misleiden is verboden. Het College van Burgemeester en Schepenen mag de toegang tot de markt tijdelijk of definitief verbieden aan de handelaars die bedorven, beschadigde, vervalste of voor het gebruik ongeschikte eetwaren of andere goederen verkopen of te koop aanbieden.

 

De toestellen die gebruikt worden voor de verkoop en die dienen als basis om het verschuldigde bedrag en het gewicht van de koopwaar te bepalen, moeten geijkt zijn.

 

Artikel 26. Orde, overlast en publiciteit

 

Het is iedereen verboden om de verkoop op het marktcircuit te belemmeren of de orde te verstoren.

 

Artikel 26.1. Flyers/samples

Voor het uitdelen van flyers, folders, samples e.d. dient vooraf een schriftelijke toelating van de burgemeester bekomen te worden.

 

Deze flyers, folders, samples e.d. mogen echter niet opgesteld zijn met het oog op een eventuele verkoop of bestelling van bepaalde producten of diensten. Indien dit toch het geval is, is er een machtiging tot uitoefening van een ambulante activiteit vereist en dient de reglementering voor toekenning van een standplaats gevolgd te worden.

 

Indien de toelating tot het uitdelen van flyers, folders, samples e.d. werd verkregen, zal de marktleider de plaats aanduiden waar dit kan gebeuren. Dit kan niet op een standplaats voor het uitoefenen van een ambulante activiteit, doch enkel op een voorziene plaats voor activiteiten waarvoor geen machtiging vereist is. Bij het ronddelen van publiciteit mag het vlot verloop van de markt geenszins belemmerd worden.

 

Artikel 26.2 Geluidsoverlast

Het gebruik van geluidsinstallaties, megafoon of geluidsversterkende middelen is verboden met uitzondering van de verkopers van geluidsdragers.

 

Het is verboden de activiteiten als marktkramer op zo een manier uit te oefenen dat de normale activiteiten van de andere marktkramers ernstig verstoord of onmogelijk gemaakt worden. De overtreders kunnen verplicht worden de markt te verlaten.

 

Het gebruik van geluidsversterkende middelen is toegelaten na akkoord van de marktleider en op voorwaarde dat de normale activiteiten van de andere marktkramers niet verstoord of onmogelijk gemaakt worden. De overtreders kunnen na een mondelinge verwittiging door de marktleider of door de politie verplicht worden de markt te verlaten.

 

Het is verboden enige vorm van muziek, versterkt of niet-versterkte, te spelen of propaganda met geluidsversterkende middelen te voeren voor andere personen dan marktkramers.

 

Elk gedrag dat de goede uitbating of de goede naam van de markten schaadt, moet vermeden worden. De standhouders moeten zich correct gedragen tegenover het publiek, de marktleider en andere aanwezige personen. De marktkramers die bijvoorbeeld wanorde veroorzaken, bedreigingen uiten, de marktleider beledigen, vechten, gebouwen of materiaal beschadigen, ... zullen de toegang tot de markt geweigerd worden. Desgevallend zal er een schadevergoeding geëist worden.

 

Artikel 26.3. Bedelen

Het is verboden te bedelen op het marktcircuit.

 

Artikel 27. Standplaatsvergoeding

 

Het belastingreglement op de standplaatsen op de openbare markten en wegen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019, is van toepassing. Dit belastingreglement wordt als bijlage gevoegd bij onderhavig reglement.

 

Indien de standplaatsvergoeding niet vereffend wordt voor de uiterste betalingsdatum, kan de marktkramer de hem toegewezen standplaats verliezen. Na verlies van standplaats kan de marktkramer ook niet op losse basis deelnemen aan een Tiense markt, totdat dit bedrag betaald wordt.

 

Het College van Burgemeester en Schepenen heeft het recht om na één schriftelijke aangetekende verwittiging de standplaats in te trekken, indien de marktkramer niet onmiddellijk na deze verwittiging overgaat tot het betalen van de standplaatsvergoeding.

 

Artikel 28. Afschaffing en ontruiming standplaatsen

 

Het College van Burgemeester en Schepenen heeft steeds het recht bestaande standplaatsen definitief af te schaffen indien de openbare orde, wijzigingen in de verkeerscirculatie, andere omstandigheden van openbaar nut, een reorganisatie van de markt of de herinplanting op een andere locatie dit vereisen (zie artikel 15).

 

Behalve in geval van dringende noodwendigheid (bv. dringende wegenwerken), mag de termijn van vooropzeg niet minder zijn dan 6 maanden. In deze gevallen hebben de marktkramers wiens standplaats is afgeschaft voorrang overeenkomstig het register, zoals bepaald in artikel 8.3.

 

Het College van Burgemeester en Schepenen kan tijdelijk standplaatsen ontruimen of verplaatsen wegens werken aan de weg of aan constructies nabij de standplaatsen gelegen, wegens het snoeien van bomen, uit hoofde van andere werken, jaarlijkse kermissen of evenementen. Bij tijdelijke verplaatsing bestaat de mogelijkheid dat de bestaande meters niet kunnen toegewezen worden. De marktleider zal dit staven met een marktplan.

 

De marktkramers kunnen geen aanspraak maken op schadevergoeding vanwege de stad om reden van de uitoefening van bovenvermelde voorbehouden rechten van verplaatsing en ontruiming.

 

Vragen om vermindering van standplaatsvergoedingen, gesteund op de afschaffing of de vermindering in lengte, zullen naar billijkheid onderzocht worden.

 

Artikel 29. Marktcommissie 

 

Er is een marktcommissie verantwoordelijk voor alle markten. Deze is als volgt samengesteld:

  • voorzitter: de schepen bevoegd voor de markten;
  • leden:
    • de burgemeester;
    • de marktleider;
    • twee of meer ambulante handelaars.

 

De marktcommissie vergadert indien de noodzakelijkheid het vereist, maar komt minstens 1 keer per jaar samen. De marktcommissie heeft een uitsluitend adviserende functie. Ze verstrekt advies over alle aangelegenheden betreffende de markt. Personen van wie de aanwezigheid nuttig zou zijn voor de bespreking van een bepaald onderwerp, kunnen worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen.

 

Artikel 30. Aanvaarding reglement 

 

Door de toegewezen standplaats te aanvaarden, verbinden de marktkramers zich ertoe om de bepalingen van onderhavig reglement na te leven.