Er werd op 04-06-2024 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Beggaardenstraat thv huisnr 56 voor doorgaand verkeer van 12 juni tot en met 19 juni 2024 en dit voor het uitvoeren van slibruiming met overslag naar wegtransport.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Bevoegdheid
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §2 dat stelt dat het college de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
Juridische grondslag
de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode)
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging
het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Artikel 1: Van 12 juni tot en met 19 juni 2024 wordt de Beggaardenstraat t.h.v. huisnr 56 afgesloten, dit naar aanleiding van werken.
Art. 2: Er zal, voor en achter de inname tweerichtingsverkeer toegelaten worden.
Art. 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Beggaardenstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Art. 4: De aanvrager zal het ingediende signalisatieplan aanpassen zoals gevraagd door de verkeersdienst PZ Getevallei:
- in de Gasthuismolenstraat thv het krpt met de Kortestraat zal de wegversperring/bloembak verwijderd worden door de aanvrager voor de duur van de werken
- in de Gasthuismolenstraat thv het krpt met de Lombardstraat zal het verkeersbord F19 afgedekt worden
- in de Beggaardenstraat thv het krpt met de Bostsestraat zal het verkeersbord F19 afgedekt worden
Art. 5: Het afsluiten van de Beggaardenstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Art. 6: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Art. 7: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Art. 8: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Art. 9: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016/24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Art. 10: De belasting betreffende het afsluiten van de Beggaardenstraat is hier niet van toepassing.