Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 29/02/2024 - 20:00

Reglement Standhouders Braderie Langste Dag 2024

Aanwezig: Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Schepenen
Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, leden
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Lucia Dewolfs, Voorzitter
Jean Defau, lid
Regelgeving

- het decreet lokaal bestuur

- het gecoördineerd politiereglement politiezone Getevallei goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022.

- het zonaal evenementenreglement (ifv brandveiligheid) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022.

 

MEERJARENPLAN

AP 9 - ACT 2: De stad Tienen voert een impactvol evenementenbeleid.

Feiten, context en motivering

De stad Tienen organiseert op zaterdag 22 juni 2024 het evenement De Langste Dag met onder meer een kermis op de Grote Markt, activiteiten op de Veemarkt en een braderie in de Leuvensestraat, Nieuwstraat en Spiegelstraat, Beauduinstraat, Veemarkt, Gilainstraat, Kalkmarkt en Hennemarkt. Hier kunnen verschillende standhouders/handelaars informatie delen, producten verkopen, (kinder)activiteiten aanbieden ...

Om de praktische organisatie van de braderie in goede banen te leiden en de afspraken met standhouders te bundelen, is het noodzakelijk om een reglement op te stellen.

 

Publieke stemming
Aanwezig: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Christianne Devadder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad stelt het reglement Standhouders Braderie Langste Dag 2024 vast als volgt:

  

Reglement Standhouders Braderie Langste Dag 2024 

De stad Tienen organiseert op zaterdag 22 juni 2024 het evenement De Langste Dag met onder meer een kermis op de Grote Markt, activiteiten op de Veemarkt en een braderie in de Leuvensestraat, Nieuwstraat en Spiegelstraat, Beauduinstraat, Veemarkt, Gilainstraat, Kalkmarkt en Hennemarkt. Hier kunnen verschillende standhouders/handelaars informatie delen, producten verkopen, (kinder)activiteiten aanbieden ...

Dit reglement is van toepassing op alle standhouders die deelnemen aan de braderie tijdens De Langste Dag te Tienen.

 

Artikel 1: algemeen 

  • Het doel van de braderie is:
    • Tiense (en regionale) handelaars en horeca-uitbaters de kans geven een succesvolle verkoop te genereren op een dag met veel beleving en bezoekers in het centrum van Tienen;
    • Bezoekers een fijne beleving in de handelskern bieden.
  • Aanvragen voor deelname aan de braderie van De Langste Dag 2024 kunnen bij de stad Tienen (= de organisator) ingediend worden tot uiterlijk vrijdag 14 april 2024.
  • Aanvragen komen uitsluitend digitaal binnen via www.tienen.be/braderie-delangstedag  
  • Deelname als standhouder aan de braderie van De Langste Dag 2024 is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad.
  • De inschrijving en toelating is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden. Indien er een plaats ingenomen wordt door iemand die geen toelating heeft, dan dient deze de standplaats te verlaten op verzoek van een verantwoordelijke van de stad.
  • Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats.
  • Er wordt geen inschrijvingsgeld, noch waarborg gevraagd (met andere woorden: deelname is gratis).
  • De elektriciteits- en waterkosten verbonden aan de uitbating van de standplaats worden ten laste genomen van de stad.
  • Verenigingen met een politieke overtuiging en/of specifieke geloofsovertuiging zijn niet toegelaten als standhouders op de braderie.

 

Artikel 2: praktische organisatie 

  • De braderie tijdens de Langste Dag wordt georganiseerd van 10.00 tot en met 18.00 uur.

  • Het inrichten van de standen gebeurt tussen 7.00 en 9.00 uur:

    • Uitgebreide standen of marktkramen raden we aan om op te bouwen vanaf 7.00 uur.
    • Kleinere standen met beperkt werk raden we aan later te starten met de opbouw, maar ten laatste om 8.00 uur.
    • Om 9.00 uur moeten alle standen opgebouwd en alle auto’s van de evenementenzone verwijderd zijn voor een finale controle en veiligheidsronde.
  • De standen blijven operationeel tot en met het eerdergenoemde einduur 18.00 uur. Voor 18.00 uur mogen standhouders de stand niet opruimen of afbreken. Afbreken start ten vroegste om 18.00 uur.
  • De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige toegekende duurtijd en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters.
  • Bij inschrijving geeft de standhouder aan of hij gebruik maakt van een eigen stand of dat hij beroep doet op een braderijkraam dat gratis ter beschikking gesteld wordt door de stad Tienen.
  • Elk braderijkraam van de stad Tienen bestaat uit een tentje (4m op 2,5m) met een geïntegreerde tafel (2m breed) en 2 stoelen.
  • De toegewezen standplaats is definitief, hiervan kan niet worden afgeweken.

  

Artikel 3: orde en netheid 

  • Elke standhouder is zelf verantwoordelijk voor de opbouw en afbraak van zijn stand.
  • Elke standhouder zorgt voor een goede orde en netheid in en rond zijn stand.
  • Vuilbakken voor de bezoekers zijn voorzien op het terrein.
  • Voor standhouders die alcohol schenken is de wet betreffende de beteugeling van de dronkenschaponverminderd van toepassing.

    • Er mag geen alcohol geschonken worden aan personen die zich in kennelijke staat van dronkenschap bevinden.
    • Er mag geen alcohol geschonken worden aan -16jarigen.
  • Bijkomende uitbouw/uitbreiding van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is niet toegelaten. Ook elke verkoop buiten de stand is verboden. Aan de stand mag niks gemonteerd worden dat kan hinderen: geen (beach)vlaggen, parasols, geen aangebouwde luifels, geen stokken die uitsteken ... Indien een stand alsnog voorzien wordt van een uitbreiding (tafels, stoelen of uitstal) wordt:
    • een vlotte doorgang van de bezoekers gegarandeerd;
    • een minimale doorgang van 4m gegarandeerd voor de hulpdiensten.
  • Bij afsluiten van de stand wordt deze volledig leeg en opgeruimd achtergelaten.
  • Eigen afval dient te worden meegenomen en mag niet in de evenementenkits / openbare vuilbakken worden gegooid.
  • Ter beschikking gesteld materiaal (tafels, stoelen,…) wordt na afbraak door de standhouders zelf naar de daarvoor voorziene verzamelverzamelplaats gebracht.
  • De standhouders voorzien zelf de nodige aankleding van hun stand alsook de noodzakelijke verlichting.
  • De standhouder die wenst gebruik te maken van het waterleidingsnet, dient dit vooraf expliciet aan te vragen aan de organisatie. Water is verkrijgbaar aan het watervoorzieningspunt. Er worden door de organisatie of de standhouders geen waterleidingen gelegd van het watertappunt tot aan de stand. Dit water is niet geschikt voor menselijke consumptie.
  • Afvalwater wordt geloosd in de vuilwaterput en dient voorafgaandelijk gemeld te worden aan de organisatie.

 

 

Artikel 4: wagens 

  • We voorzien een oprijplan dat zowel bij de opbouw als de afbraak gevolgd dient te worden om een vlotte circulatie van standhouders en wagens te bekomen. U wordt een paar weken voor 22 juni 2024 geïnformeerd over uw specifieke plek in dit oprijplan.
  • Het is niet toegestaan om wagens te parkeren op de braderie achter of naast de stand tenzij men toelating heeft van de organisatie en deze functioneel deel uitmaken van de stand.
  • Indien het noodzakelijk is om de wagen dicht bij de stand te parkeren, bijv. omwille van gekoelde voorraad, dan moet u hier expliciete goedkeuring voor krijgen van de organisatie.
  • Er is gratis parking voor alle standhouders voorzien op de speelplaatsen van de VIA-scholen in de Waaibergstraat 5. Standhouders ontvangen een parkeerkaart. Het noteren van het gsm-nummer is verplicht en de ingevulde parkeerkaart moet duidelijk zichtbaar op het dashboard gelegd worden.
  • Met de wagen ophalen van standmateriaal kan ten vroegste vanaf 18.30 uur.

 

  

Artikel 5: herbruikbare recipiënten voor drank en voeding 

Standhouders die drank serveren mogen dit niet doen in wegwerpdrankrecipiënten (wegwerpbekers zijn verboden), maar moeten dit schenken in herbruikbare bekers.

Glas is niet toegestaan op openbaar domein.

Standhouders die voeding serveren mogen dit niet doen in wegwerprecipiënten (wegwerpverpakkingen zijn verboden), maar moeten dit doen in herbruikbare recipiënten. Servetten zijn wel toegestaan.

Porselein is niet toegestaan op openbaar domein.

Wetgeving artikel 5.3.12.1. Vlarema:

  • Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage.

  • Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik.

  • Art. 5.3.12.3. De minister kan uitzonderingen voorzien op artikel 5.3.12.1 en 5.3.12.2 als het verbod in kwestie voor bepaalde types cateringmateriaal in bepaalde toepassingen niet zal leiden tot milieuwinst.

  • Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.

 

(bron: het Vlaams Reglement voor duurzaam beheer van Materialenkringlopen en Afvalstoffen). Voor meer informatie: Wetgeving drankverpakkingen en voedselverpakkingen (vlaanderen.be)

 

  

Artikel 6: veiligheid

Het zonaal reglement brandveiligheid is onverminderd van toepassing.

 

  • Artikel 11.1

Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze elektrisch en/of op gas zijn

 

  • Artikel 11.2

Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in

het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal.

 

  • Artikel 11.3

Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen (trappen, dorpels) geplaatst worden.

 

  • Artikel 11.4

Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen

 

  • Artikel 11.5

Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden:

  • Gasflessen dienen gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is 10 jaar) en worden voorzien van een adequate ontspanner (propaan, butaan). Alle gasflessen moeten steeds rechtop staan en worden vastgemaakt zodat omvallen onmogelijk is.
  • De gasflessen die in gebruik zijn, worden bij voorkeur buiten opgesteld (uit de zon). Indien dit omwille van technische redenen niet mogelijk is, moet er steeds een lage verluchting voorzien worden om ophoping van gassen te vermijden.
  • Niet-gebruikte flessen worden steeds in openlucht en in een afgebakende zone opgesteld.
  • Lege en volle flessen worden van elkaar gescheiden.
  • Reserveflessen moeten buiten de tenten/eetkramen op een voor het publiek afgeschermde plaats (kan bv achter een tent zijn) bewaard worden. De hoeveelheid reserveflessen moet beperkt blijven tot het dagverbruik (max. 1 per gaspit, maximaal 3 in totaal).
  • Gastoevoerleidingen moeten zich in goede staat bevinden, mogen maximaal 5 jaar oud zijn, hebben bij voorkeur een maximum lengte van 2 m en dienen met spanbeugels bevestigd te worden.
  • Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen geen andere slangen gebruikt worden dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare, onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum 1 meter afstand tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15 bar), alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden. Meer info te vinden op de website: www.febupro.be

 

Eetkramen: 

  • Artikel 11.6

Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen.

 

  • Artikel 11.7

De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2, M2, Europese brandklasse C s1 d0 of beter, DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.

 

  • Artikel 11.8

Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact

van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal, ...)

 

  • Artikel 11.9

Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden.

 

  • Artikel 11.10

Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben.

 

Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 2 keer 16 ampère.  Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie.

Het is noodzakelijk dat elke standhouder de nodige documenten en attesten in het kader van bovenstaand reglement tijdens het evenement kan voorleggen indien dit gevraagd wordt. 

 

Bij inschrijving voor deelname aan de braderie tijdens ‘De Langste Dag’ gaat u automatisch akkoord met bovenstaand en goedgekeurd reglement.

  

Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.