Terug
Gepubliceerd op 13/02/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 11/02/2025 - 09:00

Vergunnen afsluiten Beauduinstraat en vaststellen tijdelijke politieverordening n.a.v. werken (aanvraag 11416)

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Patricia Willems, algemeen directeur
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
  • De gecoördineerde wet nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer

 

Juridische grondslag

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode); 

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging 

  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens

  • Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021

  • Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022

  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis

Feiten, context en motivering

Er werd op 16 januari 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Beauduinstraat ter hoogte van huisnummer 118 van 05 maart 2025 tot en met 06 maart 2025 telkens van 06.00 u tot 18.00 u n.a.v. werken (saneren en waterdicht maken kelder).

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Beauduinstraat ter hoogte van huisnummer 118 van 05 maart 2025 tot en met 06 maart 2025 telkens van 06.00 u tot 18.00 u naar aanleiding van werken (saneren en waterdicht maken kelder).

Artikel 2: Er zal een omleiding voorzien worden vanaf het Kapucijnenplein - Beauduinstraat - Hennemarkt - OLV - Broedersstraat - Veldbornstraat - Sliksteenvest - Leopoldvest - Bergévest - Beauduinstraat.

Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Beauduinstraat zal voorzien worden door de aanvrager.

Artikel 4: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:

- Aan beide zijden van de inname: schraag met C3

- In de Paardenbrugstraat ter hoogte van huisnummer 8-10: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken C1

- In de Beauduinstraat ter hoogte van het kruispunt met het Kapucijnenplein: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken F19

- In de Beauduinstraat ter hoogte van het kruispunt met de Kortestraat: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken F19 + overkant afdekken C1 

- Op elk kruispunt van de omleiding: F41 "omleiding"

Artikel 5: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen: 

"De signalisatie dient geplaatst te worden zoals aangeduid op het signalisatieplan in bijlage. Omleiding werd vermeld op signalisatieplan."

Artikel 6: Het afsluiten van de Beauduinstraat zal gebeuren door de aanvrager.

Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Artikel 11: Het totaal te betalen bedrag voor het afsluiten van de Beauduinstraat bedraagt 300,00 euro.