Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 24/04/2025 - 20:00

Vaststellen reglement 'Standhouders Braderie De Langste Dag 2025'

Aanwezig: David Geladé, voorzitter
Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, leden
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Davy Breels, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 41, tweede lid, 2° dat bepaalt dat het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen, niet kan gedelegeerd worden toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen en derhalve tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad behoort

Juridische context

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
  • Het gecoördineerd politiereglement politiezone Getevallei zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022
  • Het gemeentelijk reglement inzake brandveiligheid (afdeling 9: evenementenreglement) zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022
Feiten, context en motivering

De stad Tienen organiseert op 21 juni 2025 het evenement De Langste Dag met onder meer een kermis op de Grote Markt, activiteiten op de Veemarkt en een braderie in de Leuvensestraat, Nieuwstraat, Spiegelstraat, Veemarkt, Gilainstraat, Kalkmarkt en Hennemarkt. Hier kunnen verschillende standhouders/handelaars informatie delen, producten verkopen, (kinder)activiteiten aanbieden...

Om de praktische organisatie van de braderie in goede banen te leiden en de afspraken met standhouders te bundelen, is het noodzakelijk om een reglement op te stellen.

Publieke stemming
Aanwezig: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, Patricia Willems
Voorstanders: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet
Onthouders: Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren
Resultaat: Met 28 stemmen voor, 4 onthoudingen

Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt conform het ontwerp als bijlage, het reglement 'Standhouders Braderie De Langste Dag 2025' vast als volgt:

 

Reglement 'Standhouders braderie De Langste Dag 2025'

Artikel 1: algemeen 

  • Het doel van de braderie is: 
    • Tiense (en regionale) handelaars en horeca-uitbaters de kans geven een succesvolle verkoop te genereren op een dag met veel beleving en bezoekers in het centrum van Tienen; 
    • Bezoekers een fijne beleving in de handelskern bieden. 
  • Aanvragen voor deelname aan de braderie De Langste Dag 2025 kunnen bij de stad Tienen  ingediend worden tot uiterlijk zondag 25 mei 2025 
  • Aanvragen voor de braderie komen uitsluitend digitaal binnen via een daartoe opgesteld webformulier.
  • Deelname als standhouder aan de braderie van De Langste Dag 2025 is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad.  
  • De inschrijving en toelating is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden. Indien er een plaats ingenomen wordt door iemand die geen toelating heeft, dan dient deze de standplaats te verlaten op verzoek van een verantwoordelijke van de stad. 
  • Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats. 
  • Er wordt geen inschrijvingsgeld, noch waarborg gevraagd 
  • De elektriciteits- en waterkosten verbonden aan de uitbating van de standplaats worden ten laste genomen van de stad. 
  • Verenigingen met een politieke overtuiging en/of specifieke geloofsovertuiging zijn niet toegelaten als standhouders op de braderie. 

Artikel 2: praktische organisatie 

  • De braderie tijdens De Langste Dag 2025 wordt georganiseerd van 10.00 tot en met 18.00 uur. 
  • Het inrichten van de standen gebeurt tussen 7.00 en 9.00 uur: 
    • Uitgebreide standen of marktkramen raden we aan om op te bouwen vanaf 7.00 uur. 
    • Kleinere standen met beperkt werk raden we aan later te starten met de opbouw, maar ten laatste om 8.00 uur.  
    • Om 9.00 uur moeten alle standen opgebouwd en alle auto’s van de evenementenzone verwijderd zijn voor een finale controle en veiligheidsronde. 
  • De standen blijven operationeel tot en met het eerdergenoemde einduur van 8.00 uur. Voor 18.00 uur mogen standhouders de stand niet opruimen of afbreken. Afbreken start ten vroegste om 18.00 uur. 
  • De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige toegekende duurtijd en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters. 
  • Bij inschrijving geeft de standhouder aan of hij gebruik maakt van een eigen stand of dat hij beroep doet op een braderijkraam dat gratis ter beschikking gesteld wordt door de stad Tienen. 
  • Elk braderijkraam van de stad Tienen bestaat uit een tentje (4m op 2,5m) met een geïntegreerde tafel (2m breed) en 2 stoelen. 
  • De toegewezen standplaats is definitief, hiervan kan niet worden afgeweken.
Artikel 3: orde en netheid 
  • Elke standhouder is zelf verantwoordelijk voor de opbouw en afbraak van zijn stand. 
  • Elke standhouder zorgt voor een goede orde en netheid in en rond zijn stand. 
  • Vuilbakken voor de bezoekers zijn voorzien op het terrein. 
  • Standhouders die sterke drank wensen te schenken tijdens de braderie van De Langste Dag 2025, dienen dit te vermelden in hun aanvraag. Na het bekomen van een machtiging van het college van burgemeester en schepenen is het mogelijk sterke drank te schenken.  
  • Voor standhouders die alcohol schenken is de wet betreffende de beteugeling van de dronkenschap onverminderd van toepassing. 
    • Er mag geen alcohol geschonken worden aan personen die zich in kennelijke staat van dronkenschap bevinden.  
    • Er mag geen alcohol geschonken worden aan -16jarigen. 
  • Bijkomende uitbouw/uitbreiding van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is niet toegelaten. Ook elke verkoop buiten de stand is verboden. Aan de stand mag niks gemonteerd worden dat kan hinderen: geen (beach)vlaggen, parasols, geen aangebouwde luifels, geen stokken die uitsteken ... Indien een stand alsnog voorzien wordt van een uitbreiding (tafels, stoelen of uitstal) wordt: 
    • een vlotte doorgang van de bezoekers gegarandeerd; 
    • een minimale doorgang van 4m gegarandeerd voor de hulpdiensten. 
  • Bij afsluiten van de stand wordt deze volledig leeg en opgeruimd achtergelaten.  
  • Eigen afval dient te worden meegenomen en mag niet in de evenementenkits/ openbare vuilbakken worden gegooid. 
  • Ter beschikking gesteld materiaal (tafels, stoelen…) wordt na afbraak door de standhouders zelf naar de daarvoor voorziene verzamelverzamelplaats gebracht.  
  • De standhouders voorzien zelf de nodige aankleding van hun stand alsook de noodzakelijke verlichting. 
  • De standhouder die wenst gebruik te maken van het waterleidingnet, dient dit vooraf expliciet aan te vragen aan de organisatie. Water is verkrijgbaar aan het watervoorzieningspunt. Er worden door de organisatie of de standhouders geen waterleidingen gelegd van het watertappunt tot aan de stand. Dit water is niet geschikt voor menselijke consumptie (dus ook niet om mee te koken of af te wassen).  
  • Afvalwater wordt geloosd in de vuilwaterput en dient voorafgaandelijk gemeld te worden aan de organisatie. 

Artikel 4: wagens 

  • We voorzien een oprijplan dat zowel bij de opbouw als de afbraak gevolgd dient te worden om een vlotte circulatie van standhouders en wagens te bekomen. U wordt een paar weken voor 21 juni 2025 geïnformeerd over uw specifieke plek in dit oprijplan.  
  • Het is niet toegestaan om wagens te parkeren op de braderie of op de streekproductenmarkt achter of naast de stand tenzij men toelating heeft van de organisatie en deze functioneel deel uitmaken van de stand. 
  • Indien het noodzakelijk is om de wagen dicht bij de stand te parkeren, bijv. omwille van gekoelde voorraad, dan moet u hier expliciete goedkeuring voor krijgen van de organisatie.  
  • Er is gratis parking voor alle standhouders voorzien op de speelplaatsen van de VIA-scholen in de Waaibergstraat 5. Standhouders ontvangen een parkeerkaart. Het noteren van het gsm-nummer is verplicht en de ingevulde parkeerkaart moet duidelijk zichtbaar op het dashboard gelegd worden. 
  • Ophalen van standmateriaal met de wagen kan ten vroegste vanaf 18.30 uur. 

Artikel 5: herbruikbare recipiënten voor drank en voeding 

  • Conform de regelgeving mogen standhouders die drank serveren dit niet doen in wegwerprecipiënten (wegwerpbekers zijn verboden), maar moeten dit schenken in herbruikbare bekers.  
  • Glas is niet toegestaan op openbaar domein. 
  • Conform de regelgeving mogen standhouders die voeding serveren dit niet doen in wegwerprecipnten (wegwerpverpakkingen zijn verboden), maar moeten dit doen in herbruikbare recipiënten. Servetten zijn wel toegestaan.  
  • Porselein is niet toegestaan op openbaar domein. 

Artikel 6: veiligheid 

Volgende artikelen uit het zonaal reglement brandveiligheid zijn onverminderd van toepassing. 

  • Artikel 11.1 

Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze elektrisch en/of op gas zijn. 

  • Artikel 11.2 

Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal. 

  • Artikel 11.3 

Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen (trappen, dorpels) geplaatst worden. 

  • Artikel 11.4 

Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen. 

  • Artikel 11.5 

Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden: 

  • Gasflessen dienen gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is 10 jaar) en worden voorzien van een adequate ontspanner (propaan, butaan). Alle gasflessen moeten steeds rechtop staan en worden vastgemaakt zodat omvallen onmogelijk is. 
  • De gasflessen die in gebruik zijn, worden bij voorkeur buiten opgesteld (uit de zon). Indien dit omwille van technische redenen niet mogelijk is, moet er steeds een lage verluchting voorzien worden om ophoping van gassen te vermijden. 
  • Niet-gebruikte flessen worden steeds in openlucht en in een afgebakende zone opgesteld. 
  • Lege en volle flessen worden van elkaar gescheiden. 
  • Reserveflessen moeten buiten de tenten/eetkramen op een voor het publiek afgeschermde plaats (kan bv achter een tent zijn) bewaard worden. De hoeveelheid reserveflessen moet beperkt blijven tot het dagverbruik (max. 1 per gaspit, maximaal 3 in totaal). 
  • Gastoevoerleidingen moeten zich in goede staat bevinden, mogen maximaal 5 jaar oud zijn, hebben bij voorkeur een maximum lengte van 2 m en dienen met spanbeugels bevestigd te worden. 
  • Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen geen andere slangen gebruikt worden dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare, onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum 1 meter afstand tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15 bar), alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden. Meer info te vinden op de website: www.febupro.be 

Eetkramen: 

  • Artikel 11.6 

Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen. 

  • Artikel 11.7 

De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2, M2, Europese brandklasse C s1 d0 of beter, DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen. 

  • Artikel 11.8 

Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal, ...). 

  • Artikel 11.9 

Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden. 

  • Artikel 11.10 

Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben. 

Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 2 keer 16 ampère.  Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie. 

Het is noodzakelijk dat elke standhouder de nodige documenten en attesten in het kader van bovenstaand reglement tijdens het evenement kan voorleggen indien dit gevraagd wordt.  

Bij inschrijving voor deelname aan de braderie of de streekproductenmarkt tijdens De Langste Dag 2025 gaat u automatisch akkoord met bovenstaand en goedgekeurd reglement. 

Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd. 

Inschrijvingsformulier Standhouder Braderie Langste Dag 21 juni 2025

Contactgegevens

Naam bedrijf/organisatie: ….........................................................................................................................

Naam contactpersoon: …....................................................................................         

Adres bedrijf/organisatie: …................................................................................

E-mailadres: ...................................................................................................

Telefoonnummer: ...........................................................................................

Inhoud/korte omschrijving van het product dat je aanbiedt: ..............................................................................

Wens je een machtiging voor het aanbieden van sterke drank: ja/neen

Gegevens inzake de stand:

Met welke type stand neem je deel?

☐   Eigen tent

☐   Eigen stand: bestelwagen, foodtruck, caravan, bus, toog,...

☐   Stand van de stad Tienen: braderijkraam van 4m op 2,5 m met een luifel en tafel

Technische fiche:

Geef ons hieronder de nodige informatie inzake de technische aspecten van je stand.

Heb je elektriciteit nodig?

Vraag hier je elektriciteit en elektriciteitsaansluiting aan. Denk goed na over hoeveel Ampère (A) je nodig hebt.

☐  16 A

☐   32 A

☐   63 A

☐   125 A

☐   Nee, ik heb geen elektriciteit nodig

Breng je een bbq mee? Zo ja, welke type bbq (open of gesloten vuur, elektronisch vuur, vuur op gas of pellets) en welke veiligheidsmaatregelen voorzie je?

Extra informatie

Heb je een parkeerkaart nodig om gratis te parkeren gedurende het evenement?

☐   Ja, ik wil een parkeerkaart

☐   Nee, ik heb geen parkeerkaart nodig

Hoeveel parkeerkaarten heb je nodig?

Heb je stoelen nodig?

☐ Ja, ik heb stoelen nodig

☐ Nee, ik heb geen stoelen nodig

☐ Aantal: 

Hoeveel tijd denk je nodig te hebben om je stand volledig op te bouwen?

Heb je nog vragen of opmerkingen voor de organisatie?

☐   Reglement gelezen en goedgekeurd