Bevoegdheid
Juridische context
Er werd door de gemeenteraad in zijn zitting van 04 mei 2021 een retributiereglement inzameling asbest aan huis door Ecowerf goedgekeurd.
Ecowerf heeft een wijziging doorgevoerd aan de dienstverlening.
Hierdoor dient het huidige retributiereglement opgeheven te worden en het nieuwe vastgesteld.
EcoWerf richtte zich initieel op asbesthoudende golfplaten en leien van particulieren met een maximum van acht platen- of kuubzakken (wat neerkomt op ongeveer 240 m² dak). Om voor grotere oppervlakten te kunnen inzamelen wordt de inzameling per container ook mogelijk gemaakt. Het maximaal beschikbaar aantal containers per adres wordt vastgelegd op twee (komt neer op ongeveer 480 m² dak).
De werkwijze is als volgt:
1) De inwoner vult op de website een formulier in.
2) De asbestcoach contacteert de inwoner en gaat op huisbezoek, bekijkt de situatie ter plaatse, geeft informatie over een veilige afbraak, verkoopt de plaatzakken of reserveert de containers, spreekt een plaats af waar de zakken of containers moeten gezet worden en plant de ophaaldatum in. De inwoners zijn zelf verantwoordelijk voor de vergunning voor inname publiek terrein en de signalisatievergunning, indien de container niet op het eigendom van de burger kan staan. Indien de inwoner het bewijs van de vergunning niet kan voorleggen, wordt de container niet geplaatst.
3) EcoWerf zorgt dat het asbest opgehaald wordt en naar een vergunde verwerker vervoerd wordt.
Besluit
Artikel 1: Het retributiereglement op de huis-aan-huis inzameling van asbest, vastgesteld door de gemeenteraad in zijn zitting van 4 mei 2021 wordt opgeheven.
Artikel 2: Het retributiereglement op de huis-aan-huis inzameling van asbest, wordt vastgesteld als volgt:
RETRIBUTIEREGLEMENT INZAMELING ASBEST AAN HUIS
Artikel 1:
Er wordt een retributie geheven op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken en inzameling via containers voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Art 2:
§1. De retributie bedraagt:
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot acht stuks) per adres aangekocht worden of maximum twee containers per adres gereserveerd worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken/containers aan huis inbegrepen.
Art 3:
De procedure voor aankoop van de recipiënten voor de ophaling aan huis verloopt als volgt:
1) Inwoner vult een webformulier in of belt naar de Groene Lijn van EcoWerf;
2) Asbestcoach neemt telefonisch contact op met de inwoner en maakt een afspraak voor een huisbezoek;
3) De asbestcoach geeft ter plaatse informatie over veilige afbraak, verkoopt de zakken of boekt de containers aan de inwoner en maakt een afspraak voor ophaling;
4) De inwoner vult de zak(ken)/container(s) korte tijd voor de ophaaldag;
5) EcoWerf komt de zak(ken)/container(s) ophalen op de vooraf afgesproken ophaaldag.
Art 4:
EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze, met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Art 5:
Dit reglement vervangt het bestaande vanaf 1 april 2025 en is geldig tot 31 maart 2026.