Terug
Gepubliceerd op 04/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 30/05/2024 - 20:00

Vaststelling aanvullend politiereglement betreffende het aanbrengen van snelheidsremmende maatregelen en verlagen van de maximale toegelaten snelheid aan de Tiensebaan

Aanwezig: Fabio Vanderlinden, wnd. Voorzitter
Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Schepenen
Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, leden
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Lucia Dewolfs, Voorzitter
Rita Vanlangendonck, Christianne Devadder, leden
Regelgeving

- het decreet lokaal bestuur

- het gemeentedecreet van 15 juli 2005

- de omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

Feiten, context en motivering

De stad Tienen neemt maatregelen tegen te hoge snelheden die op verschillende locaties werden vastgesteld. In eerste instantie nam de stad structurele maatregelen in Breisem en Meer. Op korte termijn werden Tiensebaan, Houtemstraat, Bunsbeekstraat en Sint-Hubertusstraat geselecteerd om snelheidsremmende verkeersopstellingen te installeren. Tussen N64 en deel bebouwde kom Tiensebaan wordt het snelheidsregime 50km/uur uitgebreid en er worden wegversmallingen aangebracht.

Publieke stemming
Aanwezig: Fabio Vanderlinden, Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Kris Franssens, Ketty Vanherle
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1: Aan de Tiensebaan, tussen het kruispunt met de Hannuitsesteenweg (N64) en het kruispunt met de Druivenweg, wordt de maximale toegelaten snelheid verlaagd naar 50km/u. Dit zal gesignaleerd worden met de verbodsborden C43.

Art. 2:  In de Tiensebaan ter hoogte van huisnummer 11 zullen twee wegversmallingen worden aangebracht. Deze wegversmallingen (type opbouw verkeerseiland) zullen als volgt worden aangebracht: Eén op elke rijstrook (min 15 m van mekaar verwijderd). Deze afstand kan in de toekomst vergroot worden indien blijkt dat 15 m onvoldoende is). De wegversmallingen zullen geplaatst worden, telkens rechts in de respectievelijke rijrichting, vanop de witte onderbroken streep van de reeds aanwezige fietssuggestiestrook naar het midden van de rijbaan toe. De voorrangsregeling ter hoogte van beide wegversmallingen zal gebeuren aan de hand van de voorrangsborden B19 en B21, zodanig dat het verkeer richting Hannuitsesteenweg voorrang heeft. In beide rijrichtingen zal op 150 m voor de wegversmalling het verkeersbord A7c geplaatst worden. De wegversmalling zal duidelijk zichtbaar gemaakt worden door gebruik te maken van hoogwaardig reflecterend materiaal en verlichting.

Art. 3: In de Tiensebaan ter hoogte van huisnummer 67 zal één wegversmalling worden aangebracht. Deze wegversmalling (type opbouw verkeerseiland) zal als volgt worden aangebracht: Op de rechter rijstrook voor het verkeer richting Goetsenhoven zal er een opbouw verkeerseiland worden aangebracht en dit van op de witte onderbroken streep van de reeds aanwezige fietssuggestiestrook naar het midden van de rijbaan toe. De voorrangsregeling ter hoogte van de wegversmalling zal gebeuren aan de hand van de voorrangsborden B19 en B21, zodanig dat het verkeer richting Hannuitsesteenweg voorrang heeft. In de rijrichting Goetsenhoven zal op 150 m voor de wegversmalling het verkeersbord A7c geplaatst worden. In de rijrichting Hannuitsesteenweg zal op 150 m voor de wegversmalling het verkeersbord A7b geplaatst worden. De wegversmalling zal duidelijk zichtbaar gemaakt worden door gebruik te maken van  hoogwaardig reflecterend materiaal en verlichting.

Art. 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid.