Terug
Gepubliceerd op 10/10/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 08/10/2024 - 19:00

Vergunnen afsluiten Moespikstraat bij hoogdringendheid van 3 oktober 2024 tot en met 21 oktober 2024 en vaststellen tijdelijke politieverordening n.a.v. werken

Aanwezig: Katrien Partyka, burgemeester
Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Schepenen
Ingrid Goyens, Freddy Vandaele, wnd. algemeen directeur
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ine Tombeur, Zevende schepen
Feiten, context en motivering

Er werd op 2 oktober 2024 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Moespikstraat bij hoogdringendheid 3 oktober 2024 tot en met 21 oktober n.a.v. werken.

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
  • De gecoördineerde wet nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer

Juridische grondslag

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode)
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald 
  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021
  • Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Publieke stemming
Aanwezig: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ingrid Goyens, Freddy Vandaele, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Moespikstraat bij hoogdringendheid van 3 oktober 2024 tot en met 21 oktober 2024 naar aanleiding van werken.

Artikel 2: Op 1 oktober 2024 werd door de stad een toelating afgeleverd voor de inname van 2 parkeerplaatsen (plaatsen vrachtwagen) op 11 oktober 2024 in de Moespikstraat thv huisnr 15 voor het uitvoeren van werken.

Artikel 3: Deze inname zal geen hinder opleveren voor het herstellen van de verzakking boven de hoofdriool.

Artikel 4: Er zal een omleiding voorzien worden vanaf het kruispunt Moespikstraat - Moespikvest: Moespikvest - keren op kruispunt met Bostsestraat - Moespikvest richting E40 - Groenstraat. Op elk kruispunt van de omleiding zal een verkeersbord F41 "Omleiding" geplaatst worden.

Artikel 5: De signalisatie voor het afsluiten van de Moespikstraat zal voorzien worden door de aanvrager.

Artikel 6: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:

- Kruispunt Moespikvest/Moespikstraat: schraag met C3 + UPV + A39 + F45b + F41 + afdekken F19;

- Kruispunt Moespikstraat/Groenstraat: schraag met C3 + UPV + A39 + F45b + F41 + afdekken C1.

Artikel 7: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen: 

- In de Moespikstraat t.h.v. krpt. met Moespikvest: afdekken F19;
- In de Moespikstraat t.h.v. krpt. met Groenstraat: afdekken C1.

Artikel 8: Het afsluiten van de Moespikstraat zal gebeuren door de aanvrager.

Artikel 9: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Artikel 10: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Artikel 11: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Artikel 12: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Artikel 13: De belasting voor het afsluiten van de Moespikstraat is hier niet van toepassing.