Bevoegdheid
Juridische context
Er werd op 3 juni 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van het Sint-Genovevaplein ter hoogte van huisnummer 41 van 1 juli 2025 tot en met 11 juli 2025 n.a.v. werken (Project Oplinter).
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het verlengen afsluiten van het Sint-Genovevaplein ter hoogte van huisnummer 41 van 1 juli 2025 tot en met 11 juli 2025 naar aanleiding van werken (Project Oplinter).
Artikel 2: Er zal een lokale omleiding voorzien worden via de Ganzendries - Kloosterstraat - Huiskensstraat - Oplintersesteenweg - Sint-Genovevaplein en dit in beide rijrichtingen.
Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van Sint-Genovevaplein zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 4: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- Voor en achter de werf: schraag met C3
- In de Ganzendries ter hoogte van het kruispunt met de Kloosterstraat: schraag met C3 + UPV + F45 + F41 "omleiding".
- Op elk kruispunt van de omleiding: F41
Artikel 5: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen:
"Aangezien deze aanvraag in de werfzone valt van de wegenwerken te Oplinter dient er geen bijkomende signalisatie geplaatst te worden zolang het kruispunt Neerlintersesteenweg/Ganzendries afgesloten is. Als het laatst genoemde kruispunt toch opengesteld is tijdens deze werken dient de reeds aanwezige omleiding gebruikt te worden via Ganzendries - Kloosterstraat - Huiskensstraat en Oplintersesteenweg in voege te blijven."
Artikel 6: Het afsluiten van Sint-Genovevaplein zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 11: De belasting voor het afsluiten van Sint-Genovevaplein is hier niet van toepassing.