Terug
Gepubliceerd op 14/07/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 10/06/2025 - 09:00

Vaststellen van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegeren van bevoegdheden aan de algemeen directeur - wijziging

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Jan Lambrechts, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Willems, algemeen directeur
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56, §3, 3° dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 57, eerste en tweede lid waaruit volgt dat het college van burgemeester en schepenen zijn bevoegdheid voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad, kan toevertrouwen aan de algemeen directeur

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56, §3, 1° dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels
  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 57, eerste en tweede lid waaruit volgt dat het college van burgemeester en schepenen zijn bevoegdheid voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels, kan toevertrouwen aan de algemeen directeur

Juridische context

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur 
  • het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2025 houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegatie van bevoegdheden aan de algemeen directeur
Feiten, context en motivering

Teneinde het college van burgemeester en schepenen te ontlasten van het goedkeuren van allerlei kleine bestellingen, heeft het college van burgemeester en schepenen, bij besluit van 18 maart 2025 houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegatie van bevoegdheden aan de algemeen directeur, de bevoegdheid tot het goedkeuren van bestelbonnen en facturen voor exploitatie- of investeringsuitgaven tot een bedrag van 2.500 euro, exclusief btw, toevertrouwd aan de algemeen directeur (cfr. art. 5 van dit besluit).

De delegatie van deze bevoegdheid dient evenwel slechts in te gaan vanaf 1 januari 2026. Derhalve dient artikel 5 van het voormeld besluit van het college van burgemeester en schepenen gewijzigd te worden.

Wat de inname van het openbaar domein betreft, heeft het college van burgemeester en schepenen, bij besluit van 18 maart 2025 houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegatie van bevoegdheden aan de algemeen directeur, de bevoegdheid inzake het verlenen van vergunningen voor inname van het openbaar domein, die geen impact hebben op de openbare orde of waarvoor geen politieverordening vereist is, toevertrouwd aan de algemeen directeur (cfr. art. 6 van dit besluit).  

De delegatie van deze bevoegdheid moet worden beperkt tot het verlenen van vergunningen voor inname van het openbaar domein naar aanleiding van werken, verhuis of een eenmalige activiteit, die geen impact hebben op de openbare orde of waarvoor geen politieverordening vereist is, zodat het verlenen van vergunningen voor de plaatsing van terrassen een bevoegdheid blijft van het college van burgemeester en schepenen. Derhalve dient artikel 6 van het voormeld besluit van het college van burgemeester en schepenen gewijzigd te worden.
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vervangt artikel 5 van zijn besluit van 18 maart 2025, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegatie van bevoegdheden aan de algemeen directeur, door de volgende tekst: Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen delegeert de bevoegdheid aan de algemeen directeur om bestelbonnen en facturen goed te keuren voor exploitatie- en investeringsuitgaven tot een bedrag van 2.500 euro, exclusief btw, en dit vanaf 1 januari 2026.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen vervangt artikel 6 van zijn besluit van 18 maart 2025, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en delegatie van bevoegdheden aan de algemeen directeur, door de volgende tekst: Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen delegeert aan de algemeen directeur de bevoegdheid inzake het verlenen van vergunningen voor inname van het openbaar domein naar aanleiding van werken, verhuis of een eenmalige activiteit, die geen impact hebben op de openbare orde of waarvoor geen politieverordening vereist is.