Bevoegdheid
Juridische context
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode);
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021
Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Er werd op 12 maart 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Kastelweg ter hoogte van huisnummer 2 van 15 maart 2025 tot en met 28 maart 2025 n.a.v. nutswerken.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het verlengen afsluiten van de Kastelweg ter hoogte van huisnummer 2 van 15 maart 2025 tot en met 28 maart 2025 naar aanleiding van nutswerken.
Artikel 2: Daar de Kastelweg een doodlopende straat is, zal er geen omleiding voorzien worden.
Artikel 3: Daar er geen doorgaand verkeer mogelijk is in de Kastelweg tijdens de werken zullen de bewoners van de Kastelweg hun voertuig elders parkeren.
Artikel 4: De signalisatie voor het afsluiten van de Kastelweg zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 5: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- In de Kastelweg, ter hoogte van de Hannuitsesteenweg met huisnr 175: schraag met C3 + UPV
- Over de ganse lengte van de Kastelweg: borden E1 met beginbord E0a, tussenbord E0d en eindbord E0b
Artikel 6: Het afsluiten van de Kastelweg zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 11: De belasting voor het afsluiten van de Kastelweg is hier niet van toepassing.