Terug
Gepubliceerd op 21/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

do 20/06/2024 - 20:00

Vaststelling reglement uitbating kerstmarkt tijdens Wintermagie 2024

Aanwezig: Fabio Vanderlinden, wnd. Voorzitter
Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Schepenen
Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, leden
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Lucia Dewolfs, Voorzitter
Kris Franssens, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • het decreet lokaal bestuur
  • het besluit CBS in zitting van 5 december 2003 betreffende het principiële akkoord met de evenementprogrammatie 2024
     

Juridische grondslag

  • het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
  • het zonaal evenementenreglement (ifv brandveiligheid) zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2022

Meerjarenplan 2020 - 2027 

AP 9 - ACT 2: De stad Tienen voert een impactvol evenementenbeleid

Feiten, context en motivering

Op de zittingen van het college van burgemeester en schepenen van 10/10/2023 (CBS/2023/2596) en 5/12/2023 (CBS/2023/3081) werd de evenementenkalender 2024 goedgekeurd. Wintermagie 2024 maakt deel uit van deze evenementenkalender 2024.

Op de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 28/05/2024 ging men principieel akkoord met de eerste opzet Wintermagie 2024 (CBS/2024/1443) en ging men akkoord met de vaststelling lastvoorwaarden en concessievoorwaarden en het opstarten van de procedure voor het aanstellen van een uitbater van een winterschaatsdorp tijdens Wintermagie (CBS/2024/1478). 

In CBS/2024/1443 besliste het college van burgemeester en schepenen eveneens over de duur van de kerstmarkt tijdens Wintermagie 2024: van vrijdag 6 december t/m dinsdag 24 december 2024. In deze periode zal er op de Grote Markt van Tienen een kerstmarkt staan waarvan de 25 kerstchalets uitgebaat kunnen worden door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, …  

Om deze uitbating in goede banen te leiden dient een reglement te worden opgesteld.

Publieke stemming
Aanwezig: Fabio Vanderlinden, Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Ketty Vanherle, Christianne Devadder, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Liesbeth Vanderloock, Ine Tombeur, Jean Defau, Joël Dereze, Christophe Hendrickx, Rudi Hendrickx, Bart Maes, Nicky Martens, Jos Mombaers, Els Moyens, Nele Daenen, Dirk Smolders, Karin Struyf, Bernard Vandereyken, Rita Vanlangendonck, Daniel Vanluyten, Tessa Peelman, Fabio Vanderlinden, Bart Thomas, Pascale Grootjans, john Vankeijenberg, Ketty Vanherle, Christianne Devadder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Artikel 1: Het reglement uitbating kerstmarkt tijdens Wintermagie 2024 wordt vastgesteld als volgt: 

 

REGLEMENT 

Uitbating Kerstmarkt Wintermagie 2024 

Dit document bevat het reglement voor de uitbating van de kerstchalets die deel uitmaken van de totaalbeleving die Wintermagie 2024 biedt. Behalve 25 kerstchalets uitgebaat door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, … voorziet de stad Tienen ook in een winterschaatsdorp met extra attracties en een winterbar uitgebaat door een concessiehouder (concessie: 6 december 2024 t/m 5 januari 2025). Enkel de 25 kerstchalets worden tussen 6 december en 24 december 2024 uitgebaat door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, …

Wintermagie is een tijd van gezelligheid en saamhorigheid. Tijdens de feestdagen maken we tijd voor familie en vrienden, zoeken we rust op of snuisteren we in de lokale winkels op zoek naar het perfecte cadeau. De uitbaters van de kerstmarkt tijdens Wintermagie moeten deze sfeer van gezelligheid, saamhorigheid en ontspanning uitdragen. Te luide muziek, overlast onder meer door overdreven alcoholverbruik en nachtelijke braspartijen op de Grote Markt horen hier niet bij.

  

Artikel 1 – openingsdagen


De kerstmarkt in Tienen tijdens Wintermagie 2024 is open vanaf vrijdag 6 december 2024 tot en met dinsdag 24 december 2024.

We hanteren twee soorten openingsdagen: verplichte en facultatieve openingsdagen.

Tijdens de verplichte openingsdagen moet u als kerstchaletuitbater aanwezig zijn en moet u uw kerstchalet uitbaten. Tijdens de facultatieve openingsdagen heeft u de vrije keuze uw kerstchalet uit te baten of gesloten te houden. 

Verplichte openingsdagen kerstchalets Wintermagie 2024 stad Tienen:   

  • Maandag en dinsdag: sluitingsdag 
  • Woensdag, donderdag en zondag: 14u – 21u
  • Vrijdag en zaterdag: 
    • 14u – 21u (non-food)  
    • 14u – 24 uur (food & drink)  

Facultatieve openingsdag kerstchalets Wintermagie stad Tienen: dinsdag 24/12/2024 – kerstavond: 12u – 17u

  

Artikel 2 - uitbatingsperiode


We hanteren drie verschillende uitbatingsperiodes: 

1)     Vrijdag 6 december tot en met donderdag 12 december 2024. 

2)     Vrijdag 13 december tot en met donderdag 19 december 2024. 

3)     Vrijdag 20 december tot en met dinsdag 24 december 2024.

  

Artikel 3 - aantal kerstchalets 

 

Het aantal standplaatsen is beperkt tot 25 kerstchalets. 

Er worden géén tafels of stoelen in de kerstchalets voorzien door de stad Tienen. Kerstchaletuitbaters zijn zelf verantwoordelijk voor tafels en stoelen voor eigen gebruik tijdens de uitbatingsperiode. De stad Tienen voorziet enkel de kerstchalet zelf. 

Deelname als standhouder aan de kerstmarkt is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad Tienen. 

Het deelnameformulier is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden. 

Het is mogelijk om in te schrijven voor één of meerdere uitbatingsperiodes. Standhouders die inschrijven voor meerdere uitbatingsperiodes krijgen betere plaatsen toegewezen dan standhouders die slechts enkele dagen aanwezig kunnen zijn. Aan elke inschrijver kan tevens maximum één standplaats ter beschikking gesteld worden. 

Indien het aantal geïnteresseerden het aantal standplaatsen overschrijdt, is het mogelijk dat er minder uitbatingsperiodes worden toegewezen dan gevraagd of dat er geen uitbatingsperiode toegewezen kan worden.

 

Artikel 4 - deelname is gratis 

 

Er wordt geen inschrijvingsgeld gevraagd, met andere woorden: deelname is gratis. Er wordt wel een waarborg gevraagd (zie artikel 5). De elektriciteitskosten verbonden aan de uitbating van de standplaats worden ten laste genomen van de stad. De standhouder engageert zich ertoe om het verbruik van elektriciteit zo laag mogelijk te houden. Het is niet toegelaten om zaken die niet gelinkt zijn aan de uitbating op te laden in / aan de kerstchalet, zoals bijv. een elektrische wagen. Alle elektrische toestellen en verlengsnoeren moeten een CEBEC-keuringslabel dragen. Ieder verbruikstoestel moet een CE markering bezitten. Elektrische kabels moeten voldoende capaciteit hebben (minstens 2,5 mm²).

 

Artikel 5 - deelnemingsformulier       

 

Het deelnemingsformulier voor de kerstmarkt 2024 wordt gepubliceerd op de website van de stad Tienen. Inschrijven is mogelijk via www.tienen.be/aanvraag-kerstmarkt  

Dit formulier moet binnen de gestelde termijn volledig ingevuld zijn wat betreft uw aangeboden assortiment en uw type stand (food/non-food). Inschrijven is mogelijk vanaf maandag 26 augustus 2024 tot en met zondag 29 september 2024 23.00 uur. Na maandag 28 oktober 2024 krijgt de kerstchaletuitbater een bevestiging van deelname of de boodschap dat deelname niet mogelijk is.

Bij het beoordelen van de aanvragen van de verschillende verenigingen/organisaties wordt er prioriteit gegeven aan:

  1. aanbod: zorg voor een origineel, divers en interessant aanbod voor jong en oud. Denk verder dan de traditionele jenever.
  2. datum en uur van indienen;
  3. handelaars met een zetel op Tiens grondgebied en Tiense verenigingen.

 

In de aanvraag dient de volledige naam en adres vermeld te worden alsook een naam en gsm-nummer van de contactpersoon en welke producten aangeboden zullen worden. De specificatie is zeer belangrijk wanneer men een drank- en/of eetstand wil uitbaten (zie artikel 8). Wees zo volledig en gedetailleerd als mogelijk in uw aanvraag.

De producten moeten passen in het concept en de sfeer van de kerstmarkt. Dit wordt discretionair en integer beoordeeld door de verantwoordelijken.

De verkoop van vuurwerk is verboden. Verenigingen met een politieke en/of specifieke geloofsovertuiging zijn niet toegelaten als standhouders op de kerstmarkt. 

 

Artikel 6 - openingsuren

 

We hanteren twee soorten openingsdagen: verplichte en facultatieve openingsdagen.

Tijdens de verplichte openingsdagen moet u als kerstchaletuitbater aanwezig zijn en moet u uw kerstchalet uitbaten. Tijdens de facultatieve openingsdagen heeft u de vrije keuze uw kerstchalet uit te baten of gesloten te houden. Zie Artikel 1 voor de openingsdagen en -uren.

Er zullen controles uitgevoerd worden op de verplichte openingsdagen en -uren. Indien uw kerstchalet tijdens de verplichte openingsdagen gedurende één of meerdere dagen binnen uw aangevraagde deelnameperiode gesloten is, dan wordt het volledige waarborgbedrag t.w.v. 100 euro ingehouden én mag u in 2025 geen kerstchalet uitbaten.

 

Artikel 7 - waarborg

 

Bij toekenning zal de indiener door de kerstmarktverantwoordelijke worden gecontacteerd. Een waarborg van 100 euro wordt gevraagd teneinde de kosten te dekken van verloren gegaan of vernield materiaal of de eventuele reiniging van een stand. Bij toewijzing wordt meegedeeld op welke wijze deze waarborg zal geïnd worden.

Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is, het ter beschikking gestelde materiaal in oorspronkelijke staat werd terug gebracht. De stand wordt tevens gecontroleerd op beschadiging. Iedere eventuele tekortkoming aan een stand dient onmiddellijk gemeld te worden aan de organisatie.

 

Bij gebrek aan dergelijke kennisgeving (binnen het uur na ingebruikname) wordt de deelnemer geacht de stand te hebben ontvangen in perfecte staat en conform de vereisten van zijn activiteiten tijdens de kerstmarkt. De waarborgsom wordt bij het vertrek na controle en indien de standhouder zijn verbintenissen conform het onderhavig reglement heeft nageleefd, terugbetaald.

 

Artikel 8 - verantwoordelijkheid

 

De standhouder is gedurende de deelnameperiode verantwoordelijk voor de aan hem toevertrouwde kerstchalet, versieringsmateriaal en het bijhouden van de sleutel. Hij beheert dit als goede huisvader/moeder. Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is. Er wordt geen afval achtergelaten.

Bij vastgestelde schade aan de chalet, achtergelaten vuilnis en/of verlies van de sleutel wordt eveneens het volledige waarborgbedrag t.w.v. 100 euro ingehouden.

Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk bij diefstal of vernielingen van de door de standhouder aangeboden goederen, dit zowel tijdens als na de openingsuren van de kerstmarkt. De kerstchalet is eenvoudig afsluitbaar met een sleutel. Gelieve de uitbating dus steeds goed af te sluiten en geen geld of kostbare voorwerpen in het chalet achter te laten na de openingsuren.

 

Artikel 9 - reinheid

De standhouder is verantwoordelijk voor de reinheid rondom de aan hem toegewezen chalet. Iedere standhouder zorgt ervoor dat er geen afval rondom de uitbating blijft slingeren. De standhouder houdt dus steeds een oogje in het zeil.

Er worden door het stadbestuur genoeg vuilbakken voorzien om afval in te deponeren. Let wel: deze vuilbakken dienen enkel voor het afval afkomstig van de op de kerstmarkt geconsumeerde producten.

Als standhouder bent u zelf verantwoordelijk voor uw eigen afval. Het afval van standhouders (karton, lege flessen, enz.) mag bijgevolg niet in de vuilbakken op het parcours gegooid worden. De standhouders dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden.

 

Artikel 10 - types kerstchaletuitbaters       

 

We hanteren twee types kerstchaletuitbaters:

  • Non-food: verkoop van bijvoorbeeld sjaals, juwelen, kaarsen, decoratie, dierenspullen, geschenkartikelen, … Dit kunnen ook verpakte voedingswaren voor niet-directe consumptie zijn. De non-food kerstchaletuitbaters mogen tijdens de verplichte openingsuren de kerstchalet al sluiten om 21 uur.
  • Food & drink: verkoop van eten en drinken voor directe consumptie. De food & drink kerstchaletuitbaters moeten tijdens de verplichte openingsuren sluiten om ten laatste 24 uur.

De verdeelsleutel van 50% food & drink en 50% non-food wordt toegepast en is aanpasbaar naargelang de inschrijvingen. Er zullen slechts een beperkt aantal jenever/warme chocolade-verkooppunten worden toegelaten. Hoe origineler het aanbod, hoe meer kans de kerstchaletuitbater maakt effectief een kerstchalet uit te kunnen baten. Let op: het recht om glühwein te schenken is voorbehouden aan de uitbater van het winterschaatsdorp. Glühwein is dus niet toegestaan voor kerstchaletuitbaters.

Bij de inschrijvingen hebben horecazaken die een zetel hebben op het Tiense grondgebied voorrang bij inschrijving voor een drank- en/of eetstand. Ook Tiense verenigingen kunnen intekenen voor een drank- en/of eetstand (Zie artikel 5).

Standhouders die drank of verpakte voedingswaren verkopen bedoeld als cadeau of voor thuisgebruik (dus geen onmiddellijke consumptie) worden niet beschouwd als drank- en/of eetstand, maar worden ingeschreven als non-food stand.

 

Artikel 11 - types kerstchalets  

 

De standplaatsen op de kerstmarkt kunnen enkel ingenomen worden door uniforme chalets die door de stad ter beschikking worden gesteld. Er worden geen foodtrucks, eigen tentjes, verkoopwagens, … toegelaten op de Kerstmarkt. De versiering van de kerstchalets wordt verzorgd door de stad, zodanig dat er een sfeervolle uitstraling ontstaat.

Iedere vorm van commerciële publiciteit aan de standplaatsen wordt uitdrukkelijk verboden. Enkel de gebruikelijke identificatie van de aangeboden producten en aanduiding van de prijzen is toegelaten.

 

Artikel 12 - afspraken

 

De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige toegekende duurtijd, de afgesproken verplichte openingsdagen en -uren en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters.

 

Artikel 13 - deelname is persoonlijk

Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats.

 

Artikel 14 - opbouw

 

Het inrichten van de kraampjes kan gebeuren 2 uur voorafgaand aan de opening (afhankelijk van de openingsuren van de kerstmarkt). De standhouder dient zich eerst bij de afgevaardigde van de stad aan te melden. De inrichting van de stand moet voltooid zijn bij opening van de kerstmarkt. De standhouder dient iedere dag minstens een half uur voor de aanvangstijd van de kerstmarkt aanwezig te zijn. De standhouder die niet of niet tijdig aanwezig is, sluit zichzelf uit van deelname aan de kerstmarkt en heeft geen recht op terugbetaling van de betaalde waarborg (behoudens bewijsbare overmacht).

 

Artikel 15 - afbraak


Het ontruimen van de standplaats dient te gebeuren na sluitingstijd. Enkel en alleen als alle bezoekers het plein verlaten hebben, kan het plein met de wagen betreden worden.

Het is verboden afval achter te laten. De deelnemende standplaatsuitbaters dienen bij het beëindigen van de kerstmarkt alle afval die een gevolg is van hun uitbating op te ruimen en dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden (zie artikel 9). Eén uur na sluitingstijd van de kerstmarkt dient alles netjes opgeruimd te zijn. 

 

Artikel 16 - wagens         

 

Het is aan de standhouders onder geen beding toegelaten om tijdens de kerstmarkt hun wagens op de kerstmarkt (naast/achter de kerstchalet) te parkeren. Na het lossen en laden dienen de kerstchaletuitbaters hun voertuigen onmiddellijk te verwijderen. De stad Tienen voorziet hiervoor gratis parking op zaterdagen en zondagen tijdens de duur van uitbating. Concreet gaat het over volgende data: 7-12-2024, 8-12-2024,14-12-2024, 15-12-2024, 21-12-2024, 22-12-2024, 28-12-2024, 29-12-2024, 4-1-2025, 5-1-2025. Op de andere verplichte openingsdagen, woensdagen en vrijdagen, moeten de standhouders parkeren op een reguliere parking zoals de Kazerneparking mits het plaatsen van de parkeerschijf (geldig voor 4 uur gratis parkeren). Na inschrijving ontvangt elke kerstchaletuitbater hierover de nodige informatie. 

 

Artikel 17 - muziek        

 

De stad zorgt op de kerstmarkt voor aangepaste sfeermuziek. Het is de standhouders verboden om onder welke vorm ook een individuele geluidsinstallatie te voorzien of het geluidssysteem van de kerstmarkt te boycotten. Animatie kan enkel op voorwaarde van voorafgaandelijke goedkeuring door de organisatie en indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van een versterkingsinstallatie. 

 

Artikel 18 – Alcoholverbruik

Er mag geen alcohol geschonken worden aan minderjarigen. Er mag geen alcohol geschonken worden aan personen die reeds tekenen van dronkenschap vertonen. Het overdreven nuttigen en verkopen van alcohol is niet toegestaan.

 

Artikel 19 – brandveiligheid 

 

Bij gebruik van open vuur, bijv. een bbq, moet ervoor gezorgd worden dat de bezoekers niet aan dit vuur kunnen komen, bijv. door het gebruik van nadarhekken.

Open vuur, zoals vuurkorven, vuurschalen, … en vuurwerk zijn verboden.

Terrasverwarmers (gas of elektriciteit) zijn toegestaan, maar je mag die niet onder een tent of parasol plaatsen. Deze moeten altijd vrij staan. 

Het zonaal reglement brandveiligheid is onverminderd van toepassing:

  • Artikel 18.1

Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze elektrisch en/of op gas zijn, mits goedkeuring van college van burgemeester en schepenen, en mits voorafgaandelijke controle van de brandweer. Verwarmingstoestellen met petroleum of andere vloeibare brandstoffen zijn verboden.

  • Artikel 18.2

Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal.

  • Artikel 18.3

Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen (trappen, dorpels) geplaatst worden.

  • Artikel 18.4

Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen

  • Artikel 18.5

Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden:

  • Gasflessen dienen gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is 10 jaar) en worden voorzien van een adequate ontspanner (propaan, butaan). Alle gasflessen moeten steeds rechtop staan en worden vastgemaakt zodat omvallen onmogelijk is.
  • De gasflessen die in gebruik zijn, worden bij voorkeur buiten opgesteld (uit de zon). Indien dit omwille van technische redenen niet mogelijk is, moet er steeds een lage verluchting voorzien worden om ophoping van gassen te vermijden.
  • Niet-gebruikte flessen worden steeds in openlucht en in een afgebakende zone opgesteld.
  • Lege en volle flessen worden van elkaar gescheiden.
  • Reserveflessen moeten buiten de tenten/eetkramen op een voor het publiek afgeschermde plaats( kan bv achter een tent zijn) bewaard worden. De hoeveelheid reserveflessen moet beperkt blijven tot het dagverbruik (max. 1 per gaspit, maximaal 3 in totaal).
  • Gastoevoerleidingen moeten zich in goede staat bevinden, mogen maximaal 5 jaar oud zijn, hebben bij voorkeur een maximum lengte van 2 m en dienen met spanbeugels bevestigd te worden.
  • Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen geen andere slangen gebruikt worden dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare, onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum 1 meter afstand tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15 bar), alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden. Meer info te vinden op de website: www.febupro.be

 Eetkramen:

  • Artikel 18.6

Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen.

  • Artikel 18.7

De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.

  • Artikel 18.8

Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal,...)

  • Artikel 18.9

Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden.

  • Artikel 18.10

Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben. Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 3500 W.  Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie.

Gehuurd materiaal:

  • Artikel 18.11

Iedere deelnemer huurt materiaal dat volledig in orde is. De organisatie is niet verantwoordelijk voor schade aan materialen van de standhouders.

 

Artikel 20 - veiligheid

Alle waarborgen inzake veiligheid tegen brand dienen door de uitbater genomen te worden. Elke standhouder voorziet in zijn chalet daarom een gekeurd brandblusapparaat van minimum 6kg ABC-poeder of 5kg CO². Controleer de houdbaarheidsdatum van je brandblusapparaat. Dit wordt gecontroleerd door de brandweer. Standhouders die niet in regel zijn moeten hun stand onmiddellijk sluiten tot zij in orde zijn.

Standhouders die ter plaatse gerechten klaarmaken moeten bijkomend beschikken over een branddeken. Zij dienen hun kooktoestellen zodanig op te stellen, dat zij de bezoekers niet kunnen verwonden. In geval van nood moeten de standhouders alles verwijderen wat de toegang van de hulpverlening in de weg zou staan.

Spelelementen met boomstammen, hamers, nagels, pijltjes (darts) … zijn ten strengste verboden op de kerstmarkt.

 

Artikel 21 - veiligheidsrondgang

 

Voor de opening zal een veiligheidsrondgang met brandweer en de kerstmarktverantwoordelijke worden georganiseerd.

 

Artikel 22 - verlichting        

 

Voor het verlichten van de kerstchalet is enkel LED-verlichting toegelaten dat op zulke manier dient geplaatst te worden dat hierdoor geen gevaar kan ontstaan en dat het de andere standhouders niet kan hinderen. Kaarsen zijn niet toegelaten.

 

Artikel 23 - uitbouw         

 

Bijkomende uitbouw van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is onder geen beding toegelaten. Ook elke verkoop buiten de stand is verboden. Aan de stand mag niks gemonteerd worden dat kan hinderen: geen vlaggen, geen aangebouwde luifels, geen stokken die uitsteken …

Het is ten stelligste verboden zaken aan de kerstchalet te bevestigen, zowel aan de binnen- als buitenzijde, gebruikmakend van nagels, spijkers, schroeven, … Uitsluitend nietjes en plakband zijn toegestaan. Hierop zal streng toegezien worden.

Indien het regent mag je een grote parasol plaatsen als je de voet extra verstevigt met bijvoorbeeld zandzakken tegen de wind.

 

Artikel 24 - risico           

 

Deelname aan de kerstmarkt gebeurt op eigen risico. Desgewenst dient de standhouder zelf de nodige verzekeringen af te sluiten.

 

Artikel 25 – glas en herbruikbaar materiaal

 

Standhouders die voeding en/of drank aanbieden als take-away moeten dit doen in herbruikbaar materiaal. Servetten zijn wel toegestaan. Het is verboden klanten uit glazen recipiënten (glazen, flesjes, …) te laten drinken. Glazen flessen met drank die je uitschenkt in niet-glazen recipiënten zijn wel toegelaten. Dit glas mag nooit op het openbaar domein blijven rondslingeren. Je ruimt de zone rond en achter je chalet op en verwijdert al het glas. Leeggoed dat je niet direct meeneemt naar huis om weg te gooien, stockeer je na afsluiten in je afgesloten chalet. Je laat leeggoed niet buiten liggen of staan.

 

Artikel 26 - meubilair

 

Het stadsbestuur voorziet meubilair waaraan door klanten geconsumeerd kan worden. Zelf mag de standhouder geen andere tafels en stoelen meebrengen om voor de kerstchalet te plaatsen. Statafels zijn wel toegestaan indien deze elke avond na sluiting terug in de afgesloten kerstchalet worden opgeborgen. Het meubilair van de stad wordt geplaatst in de kerstmarktzone. De standhouders zien er mede op toe dat dit meubilair proper wordt achtergelaten door de eigen klanten.

 

Artikel 27 - sluitingsuur

 

Het ontruimen van de markt vraagt elke avond tijd. Respecteer daarom het sluitingsuur en laat klanten minstens een half voor sluitingsuur een laatste bestelling plaatsen. Standen die elke avond problemen veroorzaken kunnen zowel hun recht op deelname, alsook hun waarborg t.w.v. 100 euro verliezen.

 

Artikel 28 - aansprakelijkheid

 

De organisatie is op geen enkele manier aansprakelijk voor de niet-naleving van de op de kerstchaletuitbater van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, in het bijzonder de sociale en fiscale bepalingen.

 

Artikel 29 - handhaving   

 

Kerstchaletuitbaters die onderhavig reglement niet naleven, dienen de kerstmarkt op verzoek van de kerstmarktverantwoordelijke (of de afgevaardigde) onmiddellijk te verlaten. Tevens zullen ze uitgesloten worden van deelname aan een volgende editie en verliezen ze ieder recht op terugbetaling van de door hen betaalde waarborgsom t.w.v. 100 euro.

 

Artikel 30 – aansprakelijkheid bij schade

 

De kerstchaletuitbaters zijn steeds aansprakelijk voor iedere beschadiging aan het ter beschikking gestelde materiaal en voor elke schade aan derden die zou veroorzaakt zijn door de exploitatie van de uitbating.

 

Artikel 31 - betwisting

 

Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.