Terug
Gepubliceerd op 23/07/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 15/07/2025 - 09:00

Verlengen vergunning afsluiten Viaductstraat en vaststellen tijdelijke politieverordening n.a.v. werken (aanvraag 13887 - verlenging)

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Gijsbrecht Huts, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Ingrid Goyens, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Daenen, Werner Sabo, Schepenen
Patricia Willems, algemeen directeur
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
  • De gecoördineerde wet nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer

 

Juridische context

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode); 

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging 

  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens

  • Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021

  • Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022

  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis

Feiten, context en motivering

Er werd op 30 juni 2025 een aanvraag ingediend betreffende het verlengen van het afsluiten van de Viaductstraat ter hoogte van huisnummer 174 vanaf 1 juli 2025 tot en met 1 oktober 2025 n.a.v. werken (project Viaductstraat).

Gezien het college van burgemeester en schepenen d.d. 19 maart 2024 een tijdelijke politieverordening betreffende het project in de Viaductstraat van 25 maart 2024 tot en met 31 december 2024 heeft vastgesteld en er geen nieuwe beslissing werd voorgebracht op het college van burgemeester en schepenen dat de periode 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025 dekt, wordt de startdatum van aanvraag 13887 aangepast naar 1 januari 2025. Zo stellen we de aanvrager in regel van 1 januari 2025 tot en met 1 oktober 2025.

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het verlengen van het afsluiten van de Viaductstraat van 1 januari 2025 tot en met 1 oktober 2025 ter hoogte van huisnummer op 174 naar aanleiding van werken.

Artikel 2: Er zal een omleiding voorzien worden via Groot Overlaar - Westelijke Ring - Grijpenlaan.

Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Viaductstraat zal voorzien worden door de aanvrager.

Artikel 4: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen: 

De signalisatie moet blijven staan zoals op het signalisatieplan.

Artikel 5: Het afsluiten van de Viaductstraat zal gebeuren door de aanvrager.

Artikel 6: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Artikel 7: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Artikel 8: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Artikel 9: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Artikel 10: De belasting voor het afsluiten van de Viaductstraat is hier niet van toepassing.