Terug
Gepubliceerd op 06/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 30/01/2025 - 20:00

Vaststellen begrip 'dagelijks bestuur' en delegatie bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen

Aanwezig: David Geladé, voorzitter
Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, leden
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Liesbeth Vanderloock, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt en dat, met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, de reglementen onder meer betrekking kunnen hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, eerste lid dat bepaalt dat de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 2° waaruit volgt dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid om reglementen over personeelsaangelegenheden vast te stellen kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 8° waaruit volgt dat de gemeenteraad bevoegd is om vast te stellen wat onder het begrip “dagelijks bestuur” moet worden verstaan
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 10° dat bepaalt dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten niet kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen, tenzij de opdracht past binnen het begrip `dagelijks bestuur' waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is;
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 3, 8° dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beschikking over verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 57, tweede lid waaruit volgt dat de gemeenteraad, op basis van artikel 56, §2 van dit decreet, zijn bevoegdheid om vast te stellen wat onder het begrip `dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan, kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, tweede lid, 17° waaruit volgt dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid om dadingen met personeelsleden naar aanleiding van de beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, kan delegeren aan het college van burgemeester en schepenen
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college de bevoegdheden uitoefent die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 4, § 2, tweede lid dat bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gewest- en provinciewegen die zich op haar grondgebied bevinden, met uitzondering van de autosnelwegen, kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in afwijking van artikel 43, § 2, 2° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, artikel 5, tweede lid dat bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden, kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen in afwijking van artikel 43, § 2, 2° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005
  • Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, artikel 6, tweede lid dat bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid tot het verlenen van grafconcessies, concessies voor urnenvelden of concessies voor columbaria op gemeentelijke begraafplaatsen kan opdragen aan het college van burgemeester en schepenen
  • Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, artikel 10, vierde lid dat bepaalt dat de gemeenteraad de bevoegdheid tot het beëindigen van grafconcessies, concessies voor urnenvelden of concessies voor columbaria kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen

 Juridische context

  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
Feiten, context en motivering

Vaststellen van het begrip 'dagelijks bestuur"

Krachtens het decreet lokaal bestuur moet de gemeenteraad vaststellen wat moet worden verstaan onder het begrip “dagelijks bestuur”. Het omschrijven van het begrip “dagelijks bestuur” en de delegatie van het dagelijks bestuur aan het college van burgemeester en schepenen is noodzakelijk om de bevoegdheidsverdeling tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen duidelijk af te lijnen alsook om een betere en efficiëntere werking van het bestuur en de administratie te verwezenlijken. Het begrip 'dagelijks bestuur' wordt vastgesteld als volgt:

 1. Overheidsopdrachten

Teneinde de democratische controle door de gemeenteraad te versterken, blijft de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de volgende overheidsopdrachten:

-        opdrachten van werken boven 1.000.000 euro exclusief btw;

-        opdrachten van leveringen boven 200.000 euro exclusief btw;

-        opdrachten van diensten boven 100.000 euro exclusief btw.

De gemeenteraad delegeert in het kader van het dagelijks bestuur zijn bevoegdheid voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten aan het college van burgemeester en schepenen voor overheidsopdrachten tot en met:

-        1.000.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van werken;

-        200.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van leveringen;

-        100.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van diensten.

 2. Personeelsaangelegenheden

De gemeenteraad delegeert in het kader van het dagelijks bestuur zijn bevoegdheid voor het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden, met inbegrip van het arbeidsreglement en het vaststellen van het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn aan het college van burgemeester en schepenen met uitzondering evenwel van de rechtspositieregeling en de deontologische code van het personeel waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft.

Inzake personeelsaangelegenheden wordt de delegatie inzake het arbeidsreglement herbevestigd. Ook het vaststellen van het gezamenlijk organogram wordt gedelegeerd, aangezien dit bij uitstek een taak is voor de uitvoerende macht die zich op een zo efficiënt mogelijke manier moet kunnen organiseren.

3. Verkoop van producten of artikelen

Ter gelegenheid van evenementen of ter promotie van de stad worden producten of artikelen permanent of occasioneel te koop aangeboden, zoals bvb. (niet limitatieve lijst):

  • boeken of streekproducten door de toeristische dienst;
  • de verkoop van boeken, CD’s of DVD’s door de bibliotheek;
  • drank, hapjes, …  tijdens evenementen;
  • T-shirts bij evenementen of kampen.

De prijszetting van deze producten en artikelen dient nog steeds te gebeuren binnen een wettelijk kader dat door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd. Binnen dat kader is het aangewezen dat deze prijszetting op flexibele wijze kan gebeuren zodat kan worden ingespeeld op de wisselende omstandigheden van de markt. Derhalve dient de bevoegdheid van de gemeenteraad tot prijszetting via het dagelijks bestuur gedelegeerd te worden aan het college van burgemeester en schepenen.

4. Het afsluiten van overeenkomsten met betrekking tot de verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van minder dan negen jaar

Het afsluiten van overeenkomsten met betrekking tot de verhuring, pacht, concessies en jacht- en visrechten van gemeentelijke onroerende goederen voor meer dan negen jaar is sowieso een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen. Deze bevoegdheid moet aldus niet gedelegeerd worden.

Voor het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot de verhuring, pacht, concessies en jacht- en visrechten van gemeentelijke onroerende goederen tot ten hoogste negen jaar staat de bevoegdheid niet expliciet omschreven in het decreet lokaal bestuur. Het verdient aldus aanbeveling om deze bevoegdheid via het dagelijks bestuur expliciet te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

5. Investerings- en exploitatie-uitgaven

De delegatie van de investerings- en exploitatie-uitgaven is een herneming van de huidige situatie.

Investerings- en exploitatie-uitgaven worden nu samen vermeld, zodat nadien (kleinere) bedragen inzake investerings- en exploitatie-uitgaven via het budgethouderschap kunnen gedelegeerd worden binnen de organisatie.

Gezien deze delegatie in cascade moet gebeuren, is het aangewezen de delegatie van de investerings- en exploitatie-uitgaven in het dagelijks bestuur op te nemen.

6. Het aangaan van verbintenissen

Het betreft het aangaan van verbintenissen die geen financiële gevolgen hebben voor de stad of waarvoor er geen specifieke kredieten dienen ingeschreven te worden in het budget en die bijdragen tot de verwezenlijking van de goedgekeurde beleidsdoelstellingen.

7. Het aangaan en herschikken van leningen

De delegatie inzake het aangaan en herschikken van leningen is aangewezen omdat het aanbod voor een bepaalde rentevoet vaak slechts voor een korte tijd geldig is.

De goedkeuring door de gemeenteraad zou dan een maand vertraging veroorzaken, in welk geval het aanbod van de bank voor een bepaalde rentevoet niet meer geldig is.

Een herschikking van een lening is enkel een raadsbevoegdheid indien de looptijd wordt ingekort of verlengd. Toch is het aangewezen om ook herschikkingen met wijziging van de looptijd te delegeren naar het college van burgemeester en schepenen.

Wel blijft de gemeenteraad bevoegd voor het goedkeuren van de beleidsrapporten met daarin de meerjarenplanning. Deze bepaalt ook de leningscapaciteit van de stad.

Dagelijks personeelsbeheer

Het vaststellen van het begrip “dagelijks personeelsbeheer” wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen zal verder definiëren welke personeelsaangelegenheden worden gekwalificeerd als dagelijks personeelsbeheer.

Dadingen met personeelsleden

Het aangaan van dadingen met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van hun dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van dit dienstverband als voorwerp hebben, worden gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. De dadingen die betrekking hebben op de algemeen directeur of financieel directeur kunnen evenwel niet gedelegeerd worden.

Aanvullende verkeersreglementen

De gemeenteraad is bevoegd voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gewest- en provinciewegen die zich op haar grondgebied bevinden, met uitzondering van de autosnelwegen, en voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden. De gemeenteraad kan deze bevoegdheid delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.

Inzake aanvullende verkeersreglementen is de delegatie vandaag beperkt tot:

  • parkeerplaatsen voor mindervaliden;
  • het aanbrengen van gele onderbroken lijnen;
  • het plaatsen van verkeerspaaltjes.

Het gamma aan verkeerssignalisatie en wegmarkeringen is evenwel zeer uitgebreid en vaak gaat het om een zeer punctuele ingrepen zodat het aangewezen is dat de gemeenteraad zijn bevoegdheid terzake zo breed mogelijk delegeert aan het college van burgemeester en schepenen.

De gemeenteraad blijft evenwel bevoegd voor:

a)     een wijziging van de toegelaten snelheid;

b)     het opleggen van een verplichte rijrichting, het wijzigen van de rijrichting of het verbieden van een rijrichting.

Grafconcessies, concessies voor urnenvelden en concessies voor columbaria

Deze bevoegdheid is reeds gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen via een aparte delegatie, maar wordt nu opgenomen in dit besluit om alle delegaties samen te brengen in één delegatiebesluit.

Publieke stemming
Aanwezig: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, Patricia Willems
Voorstanders: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Liesbeth Vanderloock, Davy Breels, Peter Reynaers, Daniel Raymaekers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet
Tegenstanders: Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 10 stemmen tegen

Besluit

Artikel 1: Het besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019 tot definiëring van het begrip dagelijks bestuur in het kader van delegatie van bevoegdheden en de delegatie van het dagelijks bestuur aan het college van burgemeester en schepenen op basis van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur en delegatie aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen, wordt opgeheven.

Artikel 2: De gemeenteraad stelt het begrip “dagelijks bestuur” vast als volgt:

1. inzake overheidsopdrachten: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tot en met:

  • 1.000.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van werken;
  • 200.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van leveringen;
  • 100.000 euro exclusief btw, als het gaat om opdrachten van diensten.

2. inzake personeelsaangelegenheden: het vaststellen van reglementen over personeelsaangelegenheden, met inbegrip van het arbeidsreglement en het vaststellen van het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, maar met uitzondering van de rechtspositieregeling en    de deontologische code van het personeel;

3. het bepalen van de tarieven en de prijzen van producten of artikelen die door de stad worden aangeboden;

4. het afsluiten van overeenkomsten met betrekking tot de verhuring, concessie, pacht, jacht- en visrechten van minder dan negen jaar;

5. alle investerings- en exploitatie-uitgaven;

6. het aangaan van verbintenissen die geen financiële gevolgen hebben voor de stad of het OCMW of waarvoor er geen specifieke kredieten dienen ingeschreven te worden in het budget en die bijdragen tot de verwezenlijking van de goedgekeurde beleidsdoelstellingen;

7. het aangaan en herschikken van leningen, met inbegrip van het vaststellen van de voorwaarden en de procedure.

Artikel 3: De gemeenteraad delegeert het dagelijks bestuur, zoals vastgesteld in artikel 2 van dit besluit, aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 4: De gemeenteraad delegeert zijn bevoegd voor het vaststellen van wat onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 5: De gemeenteraad delegeert zijn bevoegdheid om dadingen aan te gaan met personeelsleden naar aanleiding van de beëindiging van hun dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van dit dienstverband als voorwerp hebben, met uitzondering van de dadingen die betrekking hebben op de algemeen directeur of financieel directeur, aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6: De gemeenteraad delegeert zijn bevoegdheid voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gewest- en provinciewegen die zich op haar grondgebied bevinden, met uitzondering van de autosnelwegen, en zijn bevoegdheid voor het vaststellen van de aanvullende reglementen op de gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden, aan het college van burgemeester en schepenen, met uitzondering van:

  • een wijziging van de toegelaten snelheid;
  • het opleggen van een verplichte rijrichting, het wijzigen van de rijrichting of het verbieden van een rijrichting.

Artikel 7: De gemeenteraad delegeert zijn bevoegdheid voor het verlenen en beëindigen van grafconcessies, concessies voor urnenvelden en concessies voor columbaria aan het college van burgemeester en schepenen.