Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 15/04/2025 - 09:00

Vergunnen afsluiten Dr J Geensstraat en vaststellen tijdelijke politieverordening n.a.v. werken (aanvraag 12512)

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Ingrid Goyens, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Willems, algemeen directeur
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
  • De gecoördineerde wet nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer

 

Juridische context

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode); 

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging 

  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens

  • Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021

  • Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022

  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis

Feiten, context en motivering

Er werd op 25 maart 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Dr J Geensstraat ter hoogte van huisnummer 24 op 08 mei n.a.v. het demonteren van een kraan.

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Dr J Geensstraat ter hoogte van huisnummer 24 op 08 mei 2025 naar aanleiding van het demonteren van een kraan.

Artikel 2: Omwille van de spitsuren van de scholen zal de Dr J Geensstraat afgesloten worden vanaf 09.00 u.

Artikel 3: Er zal een omleiding voorzien worden via de Raeymaeckersvest - Albertvest - Gilainstraat - Grote Markt

Artikel 4: De signalisatie voor het afsluiten van de Dr J Geensstraat zal voorzien worden door de aanvrager.

Artikel 5: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:

- Voor en achter de inname: schraag met C3

- In de Dr J Geensstraat t.h.v. het kruispunt met de Danebroekstraat: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken C1

- In de Delportestraat t.h.v. het kruispunt met de Violetstraat: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + F41 "omleiding" (links) + afdekken F19

- In de Delportestraat t.h.v. het kruispunt met de Leuvensestraat: schraag met C3 + UPV + F45b 

- In de Leuvensestraat t.h.v. het kruispunt met de Astridvest: schraag met C3 + UPV + F45b + F41 "omleiding" (links)

- Elk kruispunt van de omleiding: F41 "omleiding"

Artikel 6: Het afsluiten van de Dr J Geensstraat zal gebeuren door de aanvrager.

Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Artikel 11: Het totaal te betalen bedrag voor het afsluiten van de Dr J Geensstraat bedraagt 200,00 euro.