Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 15/04/2025 - 09:00

Vaststellen aanvullend politiereglement aanbrengen gele lijnen Oplintersesteenweg 28

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Ingrid Goyens, wnd. algemeen directeur
Verontschuldigd: Patricia Willems, algemeen directeur
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen.
  • De nieuwe gemeentewet, artikel 135, § 2 dat bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben het te voorzien in een goede politie over de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, paden en pleinen aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeente wordt toevertrouwd

Juridische context

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor aanvullende reglementen op het wegverkeer
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 houdende de vaststelling van het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei
  • De beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2019 met de definiëring begrip dagelijks bestuur in het kader van delegatie van bevoegdheden en delegatie van het dagelijks bestuur aan het college van burgemeester en schepenen op basis van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur en delegatie aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen
Feiten, context en motivering

Op de signalisatiecommissie van 3 maart 2025 werd de vraag behandeld van de bewoners van de woning met huisnummer nr. 28 langs de Oplintersesteenweg om een oplossing te bieden aan het parkeerprobleem voor hun appartementsgebouw. Aan hun woning bevindt er zich een uitrit komende van de achterliggende garages. Indien er hoge voertuigen naast de uitrit (zijde Oplinter) voor hun woning geparkeerd staan, hebben zij bij het verlaten van de uitrit geen zicht meer op het aankomend verkeer vanuit Oplinter wat een zeer gevaarlijke situatie is. Bijkomend is het betreffende gedeelte van de Oplintersesteenweg vrij smal en ingericht voor tweerichtingsverkeer en is alternerend parkeren van toepassing.

De politie stelt voor om langs de Oplintersesteenweg, naast de uitrit van de woning met huisnummer 28 (zijde Oplinter), het bestaande parkeervak te verwijderen en in de plaats hiervan een gele onderbroken streep aan te brengen op de stoeprand met een totale lengte van 6 m.

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen beslist om langs de Oplintersesteenweg ter hoogte van de woning met huisnummer 28 het bestaande parkeervak te verwijderen en in de plaats hiervan een gele onderbroken streep aan te brengen op de stoeprand met een totale lengte van 6 meter.