Terug
Gepubliceerd op 31/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/03/2025 - 20:00

Vaststelling tijdelijke politieverordening openbare orde Paardenprocessie Hakendover

Aanwezig: David Geladé, voorzitter
Jonathan Holslag, burgemeester
Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, leden
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Nele Daenen, Eerste schepen
Els Moyens, Nico Bielen, Elias Cool, leden
Afwezig: Daniel Raymaekers, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 135, § 2, 3° dat bepaalt dat gemeenten bevoegd zijn voor het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen
Juridische context
  • Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen
  • De beslissing van de gemeenteraad van 30 juni 2022 ter goedkeuring van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei
Feiten, context en motivering

In het kader van de jaarlijkse Paardenprocessie te Hakendover wordt er een tijdelijke politieverordening openbare orde opgesteld om de veiligheid op het openbaar domein te kunnen organiseren. Deze tijdelijke politieverordening wordt, net zoals vorige jaren, voor een langere periode dan enkel de dag van de Paardenprocessie Hakendover opgesteld. Dit om de feestelijkheden die voor en na de Paardenprocessie doorgaan te kunnen organiseren binnen deze tijdelijke politieverordening. Deze tijdelijke politieverordening is van toepassing van donderdag 10 april 2025 van 00.00 uur tot dinsdag 22 april 2025 04.00 uur.

 

Extern advies

Het veiligheidsoverleg dd. 19 februari 2025 met de organisatoren, lokale politie, brandweer en stad Tienen.

Publieke stemming
Aanwezig: David Geladé, Jonathan Holslag, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, Patricia Willems
Voorstanders: David Geladé, Jonathan Holslag, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

Besluit

Enig artikel: De tijdelijke politieverordening openbare orde betreffende de paardenprocessie in Hakendover editie 2025 wordt vastgesteld als volgt:

 

ARTIKEL 1: geldigheidstermijn 

Dit reglement is van toepassing van donderdag 10 april 2025 van 00.00 uur tot dinsdag 22 april 2025 04.00 uur.

 

ARTIKEL 2: afbakening omloop van de processie

Dit reglement is van toepassing in volgende straten op het grondgebied van de stad Tienen, die samen de omloop van de processie worden genoemd en die opgedeeld zijn in een processieperimeter en een veiligheidsperimeter:

  • Processieperimeter:
    • Processieweg 
    • Bosveldstraat 
    • Meierstraat 
    • Dertienmaalweg 
    • Duivelskuit 
    • Tiense berg 
    • Oude Heerweg 
    • Hakendoverstraat 
    • Hollestraat 
    • Schoolpad 
    • Putstraat (de processie wordt hier vanaf maandag 21 april 2025 - 10.00 u. opgesteld) 

Deze processieperimeter wordt op het bijgevoegde situatieplan ingekleurd in het BLAUW.

 

  • Veiligheidsperimeter:
    • Molenaarsweg 
    • Schoolpad tussen Oude Heerweg en N3 
    • Putstraat tussen Oude Heerweg en N3 
    • Processieweg tussen Putstraat en Keienpoelweg 
    • Bosveldstraat tussen de Processieweg en Houbaertstraat 
    • Broedersblok 
    • Van Audenhovestraat tussen Duivelskuit en Wulmersumsesteenweg 
    • Oude Heerweg tussen Dertienmaalweg en Eigenmortel 
    • Eigenmortel 

De veiligheidsperimeter wordt op het bijgevoegde situatieplan ingekleurd in het GROEN.

 

  • Parkeerroute:
    • Zuidelijke ring
    • Oostelijke ring
    • Sint-Truidense steenweg (van de Oostelijke ring tot aan de Eliksemstraat)
    • Eliksemstraat
    • Keienpoelweg
    • Houbaertstraat
    • Ranshovenstraat (tussen Hooibout en Wulmersumsesteenweg)
    • Wulmersumsesteenweg

De parkeerroute wordt op het bijgevoegde situatieplan ingekleurd in het oranje. 

 

ARTIKEL 3: plaatsen van voorwerpen binnen de processie- en veiligheidsperimeter 

Om een maximale doorstroming te garanderen mogen er op de dag van de processie zelf (maandag 21 april 2025):

  • binnen de processieperimeter geen hindernissen en/of losse materialen aanwezig zijn. Indien dit toch wordt vastgesteld, dient de eigenaar deze onmiddellijk te verwijderen. 
  • geen terrassen geplaatst worden die niet op voorhand besproken en goedgekeurd zijn.

 

ARTIKEL 4: quotum en richtlijnen ruiters

4.1.

Er mogen maximaal 300 ruiters deelnemen aan de paardenprocessie.

Wanneer er meer dan dit toegelaten aantal ruiters aanwezig is kunnen deze door de politie bevolen worden de processie- en veiligheidsperimeter te verlaten.

4.2.

De ruiters moeten in afwachting van het vertrek van de processie verzamelen op de weide aan de Ezelsberg (verlengde van de Bosveldstraat => Houbaertstraat).

4.3.

De organisator van de processie staat in voor de mogelijkheid tot identificatie van de ruiters door het filmen van het paard en ruiter bij het vertrek van de processie (Bosveldstraat/Broedersblok) en vóór de wijding (ter hoogte van de kerk).

 

ARTIKEL 5: richtlijnen inzake horecazaken, tijdelijke standen en kermiskramen

  • Het is binnen de veiligheidsperimeter strikt verboden om gevaarlijke voorwerpen, eigen drank (alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende) mee te brengen en te verbruiken. 
  • Alle openbaar toegankelijke gelegenheden die dranken verkopen en specifiek worden opgericht in het kader van de jaarlijkse paardenprocessie van Hakendover of alle horeca-inrichtingen die in het kader van de jaarlijkse paardenprocessie van Hakendover speciale evenementen organiseren of bijzondere openingsuren hanteren (hierna genoemd, “de gelegenheidscafés”) organiseren toezicht op het feit dat er geen glazen recipiënten op het openbaar domein gebruikt mogen worden. Indien er plastieken bekers worden gebruikt, moeten dit herbruikbare bekers zijn, conform artikel 5.3.23.1 van het VLAREMA en conform artikel 40, §1 van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei. 
  • Per gelegenheidscafé wordt er één verantwoordelijke aangeduid. De naam van deze verantwoordelijke + de contactgegevens worden gecommuniceerd aan de ordehandhavingsdiensten.
  • De gelegenheidscafés voorzien sanitaire voorzieningen die in overeenstemming zijn met het aantal personen dat wordt verwacht. Deze sanitaire voorzieningen worden niet zonder voorafgaande toestemming op het openbaar domein geplaatst. Politie en brandweer kunnen desgewenst advies geven over de plaatsing van bijkomende toiletten. 
  • Overal waar alcoholhoudende dranken worden verkocht moeten pictogrammen worden opgehangen die erop wijzen dat er geen alcoholhoudende dranken aan -16 jarigen en geen sterke dranken (of dranken gemixt met sterke drank) aan -18 jarigen wordt geschonken (zie ook bijlage 5). 
  • De gelegenheidscafés die sterke dranken met een alcoholpercentage van 15% of hoger (willen) schenken, moeten in bezit zijn van een drankvergunning, conform artikel 9 van de wet van 28 december 1983, conform artikel 40, §2 van het gecoördineerd politiereglement van de politiezone Getevallei en conform artikel 9 van het stedelijk fuifreglement voor het organiseren van fuiven. 
  • Alle gelegenheidscafés sluiten ten laatste om 04u00. Dit gebeurt volgens het systeem van afbouw, waarbij vanaf 03u00 de lichten aangaan en de muziek het geluidsniveau van 90 dB(A) niet mag overschrijden. Na 03u30 mag er geen alcoholhoudende drank meer verkocht worden. 
  • De eigenaars of de uitbaters van de gelegenheidscafés waken er over dat het maximaal toegelaten aantal personen niet overschreden wordt (maximaal 2,5 personen per m² netto-oppervlakte en minimaal 1cm nooduitgang per aanwezige persoon voorzien). Zie ook het evenementenreglement van de hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant. 
  • De eigenaars of de uitbaters van de gelegenheidscafés moeten voorzien in vaste blusmiddelen die over een geldige keuring beschikken, zodat ze onmiddellijk kunnen aangewend worden. Het personeel van deze zaken moet de blusmiddelen kunnen gebruiken. 
  • Alle vormen van warmtebronnen, inclusief bain-marietoestellen en toestellen met frituurvetten, zijn verboden op de openbare weg binnen de processieperimeter. Uitzondering hierop vormen de door de stad Tienen vergunde foorkramers, voor zover voorafgaandelijk gunstig advies van de brandweer werd bekomen. De vergunde installaties/inrichtingen moeten uitgerust zijn met aangepaste, goedgekeurde blusmiddelen (brandblusapparaat 6 kg ABC of 5 kg CO2) en branddeken. 
  • Naast de door de stad Tienen vergunde foorkramers, worden er enkel kraampjes of standhouders op het openbaar domein toegelaten binnen de processieperimeter die voorafgaandelijk van de stadsdiensten, in samenspraak met de ordediensten, een toelating hebben bekomen. Al deze kraampjes/standen dienen op het inplantingsplan te staan (zie definitief inplantingsplan kermis als bijlage). Bij discussies over de veiligheid van de omstanders/toeschouwers kunnen de situatieverantwoordelijke en de veiligheidsverantwoordelijke van de organisatie dit voorleggen aan de ordediensten. Deze laatste zullen optreden. 
  • Het kermisreglement van de stad Tienen is van toepassing op alle geplaatste attracties (G.R. d.d. 25-02-2016). 
  • Niet-correct geplaatste kermisattracties zullen verwijderd worden. 
  • Het is verboden om op het openbaar domein gelegen binnen de processieperimeter ambulante handel te drijven tenzij men in het bezit is van een voorafgaandelijk schriftelijke vergunning, afgeleverd door de bevoegde overheid. 
  • De standhouders worden verplicht om op het eerste bevel van de politie hun luifels te sluiten en alle vormen van muziek te staken. 
  • Deze richtlijnen worden, na goedkeuring door de gemeenteraad, door het stadsbestuur aan de bewoners meegedeeld via de website van de stad www.tienen.be zodat betrokkenen zich tijdig in regel kunnen stellen met de opgelegde richtlijnen. 

ARTIKEL 6: Algemene richtlijnen

  • Gevaarlijk gedrag zoals het jennen of bruuskeren van de paarden, of gebruik van geluidstoestellen is verboden.
  • De inzet van drones tijdens het verloop van de paardenprocessie is verboden. 
  • Er is geen enkele commerciële en/of politieke actie toegestaan die het karakter van de processie in het gedrang brengt. Het is bovendien verboden om teksten en andere mogelijke boodschappen te verkondigen die indruisen tegen het vredelievende karakter van de organisatie. 

ARTIKEL 7: Strafbepalingen

De leden van de lokale en federale politie zijn gelast met de uitvoering van deze verordening. Na vaststelling van de overtreding door de lokale of federale politie of op beslissing van de burgemeester kunnen volgende maatregelen worden genomen:

  • Sluiting voor dezelfde dag of voor de volgende dagen
  • Verwijdering op kosten van de overtreder
  • Inbeslagname
  • Overtredingen op de beschikkingen worden gestraft met een administratieve geldboete van minimaal 100 euro en maximaal 350 euro.

Bij overtredingen tegen de richtlijnen opgenomen in artikel 5 van deze tijdelijke politieverordening zal de lokale of de federale politie de verantwoordelijke van het gelegenheidscafé aanspreken. De burgemeester kan overgaan tot sluiting van het gelegenheidscafé via een burgemeesterbesluit wanneer er 4 (of meer) interventies plaatsvinden bij een gelegenheidscafé. De hulpdiensten zullen daarvoor de burgemeester informeren bij elke interventie die plaatsvindt.