Terug
Gepubliceerd op 04/09/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 02/09/2025 - 09:00

Vergunnen afsluiten Bostsestraat en vaststellen tijdelijke politieverordening n.a.v. werken (aanvraag 14413)

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Liesbet Vannes, Vijfde schepen
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
  • De gecoördineerde wet nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer

Juridische context

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode)
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging 
  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021
  • Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
  • Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Feiten, context en motivering

Er werd op 11 augustus 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Bostsestraat ter hoogte van huisnummer 18 van 22 september 2025 tot en met 29 september 2025 n.a.v. dakwerken (plaatsen vrachtwagen/werfwagen).

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Bostsestraat ter hoogte van huisnummer 18  van 22 september 2025 tot en met 29 september 2025 n.a.v. dakwerken (plaatsen vrachtwagen/werfwagen).

Artikel 2: Er zal een omleiding voorzien worden vanaf het kruispunt met de Moespikvest - Sint-Helenavest - Hoegaardenstraat - Torsinplein.

Artikel 3: Op 23 september 2025 zal de Bostsestraat vanaf 17.00u opengesteld worden voor doorgaand verkeer en dit n.a.v. een verhuis in de Hoegaardenstraat t.h.v. huisnummer 49 waarbij de Hoegaardenstraat dient te worden afgesloten en dit van 17.00u tot 20.00u.

Artikel 4: De signalisatie voor het afsluiten van de Bostsestraat zal voorzien worden door de aanvrager.

Artikel 5: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:

- Kruispunt Moespikvest/Bostsestraat: schraag met C3 + UPV + F45b + F41 "omleiding links"

- Kruispunt Bostsestraat/Reizigersstraat: schraag met C3 + UPV + F45b + A39

- In de Bostsestraat t.h.v. huisnummer 22: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken F19

- Torsinplein t.h.v. Bostsestraat 1: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + afdekken C1

- Elk kruispunt van de omleiding: F41 "omleiding"

Artikel 6: Het afsluiten van de Bostsestraat zal gebeuren door de aanvrager.

Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Artikel 11: Het totaal te betalen bedrag voor het afsluiten van de Bostsestraat bedraagt 776,00 euro.