Terug
Gepubliceerd op 03/09/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 12/08/2025 - 09:00

Vaststellen tijdelijk aanvullend reglement invoeren parkeerverbod Grijpenlaan tussen Walstraat en parking station

Aanwezig: Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Liesbet Vannes, Wim Bergé, Schepenen
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Stefanie Beelen, Olivia Verstrepen, Schepenen
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, § 3 dat bepaalt dat de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen.
  • De nieuwe gemeentewet, artikel 135, § 2 dat bepaalt dat de gemeenten tot taak hebben het te voorzien in een goede politie over de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, paden en pleinen aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeente wordt toevertrouwd

Juridische context

  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor aanvullende reglementen op het wegverkeer
  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
  • Het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2022 houdende de vaststelling van het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei
  • De beslissing van de gemeenteraad van 31 januari 2019 met de definiëring begrip dagelijks bestuur in het kader van delegatie van bevoegdheden en delegatie van het dagelijks bestuur aan het college van burgemeester en schepenen op basis van artikel 41 van het decreet lokaal bestuur en delegatie aan het college van burgemeester en schepenen van de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen
  • Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 29 juli 2025 waar het verslag van de signalisatiecommissie van 7 juli 2025 ter kennis werd genomen.
Feiten, context en motivering

De signalisatiecommissie adviseerde op 7 juli 2025 om vanaf 15 augustus 2025 tot het einde van de werken aan het station, in de Grijpenlaan vanaf het kruispunt met de Walstraat tot aan de parking van het station een tijdelijk parkeerverbod in te voeren door het plaatsen van verkeersborden E1. Dit werd geadviseerd omdat de werken aan het station in augustus 2025 terug starten waardoor er werfverkeer af en aan zal rijden naar het station.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om een tijdelijk parkeerverbod in de Grijpenlaan in te voeren tussen het kruispunt met de Walstraat en de parking van het station vanaf 15/08/2025 tot het einde van de werken aan het station.

Artikel 2: Om de in artikel 1 vermelde wijzigingen te kunnen doorvoeren zal de volgende verkeerssignalisatie geplaatst worden:

Na het kruispunt met de Walstraat en na het middelste kruispunt met de Tramstraat wordt telkens verkeersbord E1 met onderbord GXa geplaatst. Aan het reeds aanwezige E1-bord ter hoogte van Tramstraat 169 zal het onderbord GXa vervangen worden door type GXd.