Terug
Gepubliceerd op 08/02/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 06/02/2024 - 19:00

Bijkomend punt: Tijdelijke politieverordening betreffende de aanpassing van de rijrichtingen in de Kapelstraat en Kapucijnenstraat

Aanwezig: Katrien Partyka, Burgemeester
Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Ine Tombeur, Schepenen
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Bram Delvaux, Liesbeth Vanderloock, Schepenen
Feiten, context en motivering

Het college van burgemeester en schepenen heeft beslist om aanpassingen te doen aan de rijrichtingen in de volgende straten: Kapelstraat en Kapucijnenstraat.

In de Kapelstraat in het gedeelte tussen de Donystraat en het Kapucijnenstraat zal de rijrichting omgekeerd worden. De toegelaten rijrichting wordt hier dan komende van de Donystraat en rijdend met richting Kapucijnenplein.

In de Kapucijnenstraat in het gedeelte tussen het Kloosterhof en de Bergévest wordt er terug tweerichtingsverkeer ingevoerd. In het gedeelte tussen het Kloosterhof en het Kapucijnenplein blijft de rijrichting behouden, komende van de Bergévest en rijdend met richting Kapucijnenplein.

In de Kapucijnenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Leopoldvest dient het verkeerslicht terug geplaatst te worden.

Regelgeving

- het decreet lokaal bestuur

- de wet betreffende de politie op het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/01 van 03 april 2009

Besluit

Artikel 1: In de Kapelstraat zal vanaf 12/02 na terugplaatsen van de verkeerslichten op het kruispunt tussen vesten en Kapucijnenstraat tot het einde der werken ‘t Schip in het gedeelte tussen de Donystraat en het Kapucijnenstraat zal de rijrichting omgekeerd worden. De toegelaten rijrichting wordt hier dan komende van de Donystraat en rijdend met richting Kapucijnenplein. Om dit te kunnen verwezenlijken moet de verkeerssignalisatie aangepast worden als volgt:

-         In de Kapelstraat ter hoogte van het kruispunt met de Donystraat zal het verkeersbord C1 met onderbord M12 verwijderd worden en vervangen worden door een verkeersbord F19 met onderbord M18.

-         In de Kapelstraat ter hoogte van het kruispunt met het Kapucijnenplein zal het verkeersbord F19 met onderbord M18 verwijderd worden en vervangen worden door een verkeersbord C1 met onderbord M12.

-         Alle verkeerssignalisatie in dat deel van de Kapelstraat zal verplaatst en omgedraaid worden voor de nieuwe rijrichting.

Art. 2: In de Kapucijnenstraat zal vanaf 12/02 na terugplaatsen van de verkeerslichten op het kruispunt tussen vesten en Kapucijnenstraat tot het einde der werken ‘t Schip in het gedeelte tussen het Kloosterhof en de Bergévest terug tweerichtingsverkeer worden ingevoerd. In het gedeelte tussen het Kloosterhof en het Kapucijnenplein blijft de rijrichting behouden, komende van de Bergévest en rijdend met richting Kapucijnenplein.

Om dit te kunnen verwezenlijken moet de verkeerssignalisatie aangepast worden als volgt:

-         In de Kapucijnenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Leopoldvest zal het verkeersbord F19 met onderbord M18 verwijderd worden. Op deze locatie zal het verkeerslicht teruggeplaatst worden.

-         In de Kapucijnenstraat over de twee in/uitritten van het Kloosterhof zullen de verkeersborden D1 (pijl naar rechts) en C1 met onderborden M12 verwijderd worden.

-         In de Kapucijnenstraat in het gedeelte tussen de Leopoldvest en het Kapucijnenplein zal alle verkeerssignalisatie aangepast worden voor tweerichtingsverkeer.

Art. 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving en ter goedkeuring overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid