Er werd op 28 november 2024 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 15 op 06 januari 2025 n.a.v. het plaatsen van een kraan.
In zitting van 10 december 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring verleend betreffende het afsluiten van de Nieuwstraat op 06 januari 2025.
Op 17 december 2024 ontving de dienst integrale veiligheid en vergunningen een mail van de aanvrager dat wegens onvoorziene omstandigheden het plaatsen van de kraan dient verschoven te worden naar 09 januari 2025.
In zitting van 23 december 2024 heeft het college van burgemeester en schepenen haar goedkeuring verleend betreffende het afsluiten van de Nieuwstraat op 09 januari 2025.
Omwille van de hevige sneeuwval kon de kraan niet geplaatst worden op 09 januari 2025 en vraagt de aannemer om de datum te verschuiven naar 20 januari 2025.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Het reglement belasting op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis vermeldt in artikel 4 dat het mogelijk is de begindatum van de afgeleverde vergunning in de tijd te verschuiven, behalve in het geval er reeds een effectieve inname van het openbaar domein heeft plaatsgevonden.
Bevoegdheid
Juridische grondslag
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode)
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021
Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 15 op 20 januari 2025 naar aanleiding van het plaatsen van een kraan.
Artikel 2: Omwille van de spitsuren van de schoolomgeving zal de Nieuwstraat afgesloten worden tussen 09.00 u en 15.00 u.
Artikel 3: Er zal een omleiding voorzien worden Alexianenweg - Veldbornstraat - Kapelstraat - Kapucijnenplein - Beauduinstraat - Veemarkt - Hennemarkt.
Artikel 4: Voor en achter de inname zal, voor de duur van de werken, tweerichtingsverkeer toegelaten worden.
Artikel 5: De signalisatie voor het afsluiten van de Nieuwstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 6: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- Aan beide zijden van de inname: schraag met C3;
- Kalkmarkt ter hoogte van de kruispunt met de Alexianenweg: schraag met C3 + UPV + F45b + F41 (omleiding links);
- Kalkmarkt ter hoogte van het kruispunt met de Ooievaarstraat: schraag met C3 + UPV + F45b + A39 + F41 (omleiding links) + afdekken F19;
- In de Nieuwstraat ter hoogte van huisnummer 42: schraag met C3 + UPV + F45b + A39;
- Op elk kruispunt van de omleiding: F41 (omleiding).
Artikel 7: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen:
"DE WERFKRAAN DIENT ZO GEPLAATST TE WORDEN DAT ZIJ NIET BUITEN DE AFGEBAKENDE PARKEERVAKKEN KOMT.
OP DE RIJBAAN DIENT ER MINIMUM 3 METER VRIJE DOORGANG TE BLIJVEN.
DEZE VERGUNNING IS ENKEL GELDIG ALS ER EEN AANVRAAG INGEDIEND WERD VOOR DE PERIODE VAN DE INNAME VAN HET OPENBAAR DOMEIN DOOR DE WERFZONE WAAR DE KRAAN IN GEPLAATST WORDT;"
Artikel 8: Het afsluiten van de Nieuwstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 9: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 10: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 11: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 12: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 13: Voor het verschuiven van de begindatum van de vergunning zal geen belasting worden aangerekend.