Er werd op 6 september 2024 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Potterijstraat ter hoogte van huisnummer 251 voor doorgaand verkeer van 19 tot en met 24 september 2024 naar aanleiding nutswerken en dit op vraag van de stad Tienen.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Bevoegdheid
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56, § 2 dat stelt dat het college de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen
Juridische context
de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988
het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (wegcode)
het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Potterijstraat ter hoogte van huisnummer 251 voor doorgaand verkeer van 19 tot en met 24 september 2024 naar aanleiding van nutswerken.
Artikel 2: Er zal een omleiding voorzien worden via de Hannuitsesteenweg- Spanuit en omgekeerd.
Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Potterijstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 4: De aanvrager zal het signalisatieplan volgen zoals ingediend bij de aanvraag en het advies van de PZ Getevallei opvolgen.
Artikel 5: Het afsluiten van de Potterijstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 6: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 7: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 8: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 9: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016/24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 10: De belasting voor het afsluiten van de Potterijstraat en de inname van het openbaar domein is hier niet van toepassing.