Bevoegdheid
Juridische context
Er werd op 08 augustus 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Muizenbemptstraat van 09 september 2025 tot en met 25 10 oktober 2025 en dit voor het uitvoeren van grondmechanische proeven (grondsoneringen, grondboringen, peilbuizen, infiltratieproeven).
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Muizenbemptstraat van 09 september 2025 tot en met 10 oktober 2025 en dit voor het uitvoeren van grondmechanische proeven (grondsoneringen, grondboringen, peilbuizen, infiltratieproeven).
Artikel 2: Omleiding via Houtemveldweg en Oude Diestsebaan is niet mogelijk omwille van de aanwezigheid van een tractorsluis.
Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Muizenbemptstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 4: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- Kruispunt Muizenbemptstraat/Oude Diestsebaan: C3 + UPV + F45b
- Kruispunt Muizenbemptstraat/Houtemveldweg: C3 + UPV + F45b
Artikel 5: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen:
"De bewoners van de achterliggende woningen moeten hiervan in kennis gesteld worden door middel van een bewonersbrief. Zij kunnen niet weg langs de andere kant omdat daar een tractorsluis geplaatst werd.
Een omleiding via de Oude Diestsebaan en Houtemveldweg is niet mogelijk omdat er daar ook een tractorsluis is."
Artikel 6: Het afsluiten van de Muizenbemptstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 11: De belasting voor het afsluiten van de Muizenbemptstraat is hier niet van toepassing.