- Decreet lokaal bestuur art. 56 §3
- Meerjarenplanning: AP9-ACT2 De stad Tienen voert een impactvol evenementenbeleid.
Op de Grote Markt komt tussen 8 december '23 en 7 januari '24 een winterdorp te staan, waarbij het winterschaatsdorp in concessie gegeven werd aan Colors Production. Deze gunning werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 18 juli 2023. Bijkomend aan dit winterdorp worden er ook via Colors Production 15 kerstchalets voorzien die uitgebaat kunnen worden door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, handelaars, ... Om de uitbating in goede banen te leiden dient een reglement te worden opgesteld. Op 26 oktober 2023 werd het reglement m.b.t. de uitbating van de kerstchalets goedgekeurd door de Gemeenteraad. Ondertussen waren echter een aantal aanpassingen nodig. Deze nota bevat het aangepaste reglement.
Deze aanpassingen kaderen binnen een aantal zaken:
Openingsuren winterdorp Colors Production:
Besluit
Artikel 1: De beslissing van de gemeenteraad d.d. 26 oktober 2023 betreffende de goedkeuring van het reglement uitbating kerstchalets 2023 wordt ingetrokken.
Art. 2: De gemeenteraad keurt het reglement uitbating kerstchalets 2023 goed als volgt:
Dit document bevat het reglement voor de uitbating van de kerstchalets die deel uitmaken van de totaalbeleving die Wintermagie 2023 biedt. Behalve 15 kerstchalets uitgebaat door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, … voorziet de stad Tienen ook in een winterschaatsdorp met attracties en animatie beheerd door concessiehouder Colors Production. Alle elementen van het winterschaatsdorp worden uitgebaat door de concessiehouder. Enkel de 15 kerstchalets worden uitgebaat door Tiense verenigingen, organisaties, ondernemers, …
Artikel 1 - openingsdagen
We hanteren twee soorten openingsdagen: verplichte en facultatieve openingsdagen.
Tijdens de verplichte openingsdagen moet u als kerstchaletuitbater aanwezig zijn en moet u uw kerstchalet uitbaten. Tijdens de facultatieve openingsdagen heeft u de vrije keuze uw kerstchalet uit te baten of gesloten te houden.
Verplichte openingsdagen kerstchalets Wintermagie stad Tienen:
Facultatieve openingsdagen kerstchalets Wintermagie stad Tienen:
Overzicht openingsdagen kerstchalets Wintermagie stad Tienen:
Uitbatingsperiode |
Dag |
Datum |
Reglement kerstmarkt Wintermagie 2023 |
1 |
vrijdag |
8-12-2023 |
o VERPLICHT 16u – 21u (non-food) |
1 |
zaterdag |
9-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
1 |
zondag |
10-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
1 |
maandag |
11-12-2023 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
1 |
dinsdag |
12-12-2023 |
Enkel facultatief tijdens de wekelijkse markt van 10u tot 13u |
1 |
woensdag |
13-12-2023 |
FACULTATIEF Buiten de kerstvakantie van 12u – 21u (non-food en food & drink) |
1 |
donderdag |
14-12-2023 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
2 |
vrijdag |
15-12-2023 |
o VERPLICHT 16u – 21u (non-food) |
2 |
zaterdag |
16-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
2 |
zondag |
17-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
2 |
maandag |
18-12-2023 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
2 |
dinsdag |
19-12-2023 |
Enkel facultatief tijdens de wekelijkse markt van 10u tot 13u |
2 |
woensdag |
20-12-2023 |
FACULTATIEF Buiten de kerstvakantie van 12u – 21u (non-food en food & drink) |
2 |
donderdag |
21-12-2023 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
3 |
vrijdag |
22-12-2023 |
o VERPLICHT 16u – 21u (non-food) |
3 |
zaterdag |
23-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
3 |
zondag |
24-12-2023 |
FACULTATIEF Kerstavond: open van 12u tot 17u |
3 |
maandag |
25-12-2023 |
FACULTATIEF Kerstdag: open van 14u tot 21u > 12u tot 21u |
3 |
dinsdag |
26-12-2023 |
Enkel facultatief tijdens de wekelijkse markt van 10u tot 13u |
3 |
woensdag |
27-12-2023 |
VERPLICHT tijdens de kerstvakantie: |
3 |
donderdag |
28-12-2023 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
4 |
vrijdag |
29-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
4 |
zaterdag |
30-12-2023 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
4 |
zondag |
31-12-2023 |
FACULTATIEF Oudejaarsavond: open van 12u tot 17u |
4 |
maandag |
1-1-2024 |
FACULTATIEF Nieuwjaarsdag: open van 12u tot 21u |
4 |
dinsdag |
2-1-2024 |
Enkel facultatief tijdens de wekelijkse markt van 10u tot 13u |
4 |
woensdag |
3-1-2024 |
VERPLICHT tijdens de kerstvakantie: |
4 |
donderdag |
4-1-2024 |
Sluitingsdag kerstmarkt |
4 |
vrijdag |
5-1-2024 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
4 |
zaterdag |
6-1-2024 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
4 |
zondag |
7-1-2024 |
o VERPLICHT 14u – 21u (non-food) |
Artikel 2 - uitbatingsperiode
We hanteren vier verschillende uitbatingsperiodes:
1) Vrijdag 8 december 2023 tot en met donderdag 14 december 2023. Deze uitbatingsperiode bevat het openingsweekend met speciale animatie om Wintermagie 2023 officieel te openen. Binnen deze uitbatingsperiode vallen drie verplichte openingsdagen, twee facultatieve openingsdagen en twee sluitingsdagen.
2) Vrijdag 15 december 2023 tot en met donderdag 21 december 2023. Binnen deze uitbatingsperiode vallen drie verplichte openingsdagen, twee facultatieve openingsdagen en twee sluitingsdagen.
3) Vrijdag 22 december 2023 tot en met donderdag 28 december 2023. Deze uitbatingsperiode bevat de vier eerste dagen van de kerstvakantie. Binnen deze uitbatingsperiode vallen drie verplichte openingsdagen, drie facultatieve openingsdagen en een sluitingsdag.
4) Vrijdag 29 december 2023 tot en met zondag 7 januari 2024. Deze uitbatingsperiode valt volledig in de kerstvakantie en duurt langer dan de andere drie uitbatingsperiodes. Binnen deze uitbatingsperiode vallen zes verplichte openingsdagen, drie facultatieve openingsdagen en een sluitingsdag.
Artikel 3 - aantal kerstchalets
Het aantal standplaatsen is beperkt tot 15 kerstchalets.
Er worden geen tafels of stoelen in de kerstchalets voorzien door de stad Tienen. Kerstchaletuitbaters zijn zelf verantwoordelijk voor tafels en stoelen voor eigen gebruik tijdens de uitbatingsperiode. De stad Tienen voorziet enkel de kerstchalet zelf.
Deelname als standhouder aan de kerstmarkt is enkel toegelaten na het bekomen van een voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de stad Tienen én na betaling van een waarborg van 100 euro (zie artikel 7).
Het deelnameformulier is strikt persoonlijk en kan niet worden overgedragen aan derden.
Het is mogelijk om in te schrijven voor één of meerdere uitbatingsperiodes. Standhouders die inschrijven voor alle dagen krijgen betere plaatsen toegewezen dan standhouders die slechts enkele dagen aanwezig kunnen zijn. Aan elke inschrijver kan tevens maximum één standplaats ter beschikking gesteld worden.
Indien het aantal geïnteresseerden het aantal standplaatsen overschrijdt, is het mogelijk dat er minder dagen worden toegewezen dan gevraagd.
Artikel 4 - deelname is gratis
Er wordt geen inschrijvingsgeld gevraagd, met andere woorden: deelname is gratis. Er wordt wel een waarborg gevraagd (zie artikel 5). De elektriciteitskosten verbonden aan de uitbating van de standplaats worden ten laste genomen van de stad. De standhouder engageert zich ertoe om het verbruik van elektriciteit zo laag mogelijk te houden.
Artikel 5 - deelnemingsformulier
Het deelnemingsformulier voor de kerstmarkt 2023 wordt gepubliceerd op de website van de stad Tienen.
Inschrijven is mogelijk via https://forms.office.com/e/GKHCNu8ewi (afgesloten)
Dit formulier moet binnen de gestelde termijn volledig ingevuld zijn wat betreft uw aangeboden assortiment en uw type stand (food/non-food). Inschrijven is mogelijk vanaf woensdag 18 oktober 2023 tot zondag 5 november 2023 om 23.00 uur. Na woensdag 15 november 2023 krijgt de kerstchaletuitbater een bevestiging van deelname. (i.p.v. Dit formulier moet binnen de gestelde termijn volledig ingevuld zijn wat betreft uw aangeboden assortiment en uw type stand (food/non-food). Inschrijven is mogelijk vanaf woensdag 18 oktober 2023 om 18.00 uur tot woensdag 25 oktober 2023 om 18.00 uur. Na woensdag 1 november 2023 krijgt de kerstchaletuitbater een bevestiging van deelname.)
Voor de toewijzing van de standplaatsen is de datum en het uur van indienen bepalend. Daarnaast wordt er bij de toewijzing de voorkeur gegeven aan handelaars met een zetel op Tiens grondgebied en aan Tiense verenigingen.
In de aanvraag dient de volledige naam en adres vermeld te worden alsook een naam en gsm-nummer van de contactpersoon en welke producten aangeboden zullen worden. De specificatie is zeer belangrijk wanneer men een drank- en/of eetstand wil uitbaten (zie artikel 8).
De producten moeten passen in het concept en de sfeer van de kerstmarkt. Dit wordt discretionair en integer beoordeeld door de verantwoordelijken.
De verkoop van vuurwerk is verboden. Verenigingen met een politieke en/of specifieke geloofsovertuiging zijn niet toegelaten als standhouders op de kerstmarkt.
Artikel 6 - openingsuren
We hanteren twee soorten openingsdagen: verplichte en facultatieve openingsdagen.
Tijdens de verplichte openingsdagen moet u als kerstchaletuitbater aanwezig zijn en moet u uw kerstchalet uitbaten. Tijdens de facultatieve openingsdagen heeft u de vrije keuze uw kerstchalet uit te baten of gesloten te houden.
Zie Artikel 1 voor de openingsdagen en -uren per uitbatingsweek.
Er zullen controles uitgevoerd worden op de verplichte openingsdagen en -uren. Indien uw kerstchalet tijdens de verplichte openingsdagen gedurende één of meerdere dagen binnen uw aangevraagde deelnameperiode gesloten is, dan wordt het volledige waarborgbedrag t.w.v. 100 euro ingehouden én mag u in 2024 geen kerstchalet uitbaten.
Artikel 7 - waarborg
Bij toekenning zal de indiener door de kerstmarktverantwoordelijke worden gecontacteerd. Een waarborg van 100 euro wordt gevraagd teneinde de kosten te dekken van verloren gegaan of vernield materiaal of de eventuele reiniging van een stand. Bij toewijzing wordt meegedeeld op welke wijze deze waarborg zal geïnd worden.
Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is, het ter beschikking gestelde materiaal in oorspronkelijke staat werd terug gebracht. De stand wordt tevens gecontroleerd op beschadiging. Iedere eventuele tekortkoming aan een stand dient onmiddellijk gemeld te worden aan de organisatie.
Bij gebrek aan dergelijke kennisgeving (binnen het uur na ingebruikname) wordt de deelnemer geacht de stand te hebben ontvangen in perfecte staat en conform de vereisten van zijn activiteiten tijdens de kerstmarkt. De waarborgsom wordt bij het vertrek na controle en indien de standhouder zijn verbintenissen conform het onderhavig reglement heeft nageleefd, terugbetaald.
Indien een standhouder drie kalenderdagen voor aanvang van de toegewezen dagen op de kerstmarkt annuleert, wordt - behoudens bewijsbare overmacht - de waarborg ten bedrage van 100 euro volledig ingehouden.
Ook bij het gesloten blijven van uw uitbating (no-show) gedurende één of meerdere dagen binnen uw aangevraagde deelnameperiode, wordt het volledige waarborgbedrag ingehouden.
Artikel 8 - verantwoordelijkheid
De standhouder is gedurende de deelnameperiode verantwoordelijk voor de aan hem toevertrouwde kerstchalet, versieringsmateriaal en het bijhouden van de sleutel. Hij beheert dit als goede huisvader/moeder. Na afloop wordt er gecontroleerd of de stand volledig opgeruimd en opgekuist is. Er wordt geen afval achtergelaten.
Bij vastgestelde schade aan de chalet, achtergelaten vuilnis en/of verlies van de sleutel wordt eveneens het volledige waarborgbedrag t.w.v. 100 euro ingehouden.
Het stadsbestuur is niet verantwoordelijk bij diefstal of vernielingen van de door de standhouder aangeboden goederen, dit zowel tijdens als na de openingsuren van de kerstmarkt. De kerstchalet is eenvoudig afsluitbaar met een sleutel. Gelieve de uitbating dus steeds goed af te sluiten en geen geld of kostbare voorwerpen in het chalet achter te laten na de openingsuren.
Artikel 9 - reinheid
De standhouder is verantwoordelijk voor de reinheid rondom de aan hem toegewezen chalet. Iedere standhouder zorgt ervoor dat er geen afval rondom de uitbating blijft slingeren. De standhouder houdt dus steeds een oogje in het zeil.
Er worden door het stadbestuur genoeg vuilbakken voorzien om afval in te deponeren. Let wel: deze vuilbakken dienen enkel voor het afval afkomstig van de op de kerstmarkt geconsumeerde producten.
Als standhouder bent u zelf verantwoordelijk voor uw eigen afval. Het afval van standhouders (karton, lege flessen, enz.) mag bijgevolg niet in de vuilbakken op het parcours gegooid worden. De standhouders dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden.
Artikel 10 - types kerstchaletuitbaters
We hanteren twee types kerstchaletuitbaters:
- Non-food: verkoop van bijvoorbeeld sjaals, juwelen, kaarsen, decoratie, dierenspullen, geschenkartikelen, … Dit kunnen ook verpakte voedingswaren voor niet-directe consumptie zijn. De non-food kerstchaletuitbaters mogen tijdens de verplichte openingsuren de kerstchalet al sluiten om 21 uur.
- Food & drink: verkoop van eten en drinken voor directe consumptie. De food & drink kerstchaletuitbaters moeten tijdens de verplichte openingsuren sluiten om 23 uur.
De verdeelsleutel van 50% food & drink en 50% non-food wordt toegepast en is aanpasbaar naargelang de inschrijvingen. Er zullen slechts een beperkt aantal jenever/glühwein/warme chocolade-verkooppunten worden toegelaten. Hoe origineler het aanbod, hoe meer kans de kerstchaletuitbater maakt effectief een kerstchalet uit te kunnen baten.
Bij de inschrijvingen hebben horecazaken die een zetel hebben op het Tiense grondgebied voorrang bij inschrijving voor een drank- en/of eetstand. Ook Tiense verenigingen kunnen intekenen voor een drank- en/of eetstand. (Zie artikel 5).
Standhouders die drank of verpakte voedingswaren verkopen bedoeld als cadeau of voor thuisgebruik (dus geen onmiddellijke consumptie) worden niet beschouwd als drank- en/of eetstand, maar worden ingeschreven als non-food stand.
Artikel 11 - types kerstchalets
De standplaatsen op de kerstmarkt kunnen enkel ingenomen worden door uniforme chalets die door de stad ter beschikking worden gesteld. Er worden geen foodtrucks, eigen tentjes, verkoopwagens, … toegelaten op de Kerstmarkt. Ook de versiering van de chalets wordt verzorgd door de stad, zodanig dat er een sfeervolle uitstraling ontstaat.
Iedere vorm van commerciële publiciteit aan de standplaatsen wordt uitdrukkelijk verboden. Enkel de gebruikelijke identificatie van de aangeboden producten en aanduiding van de prijzen is toegelaten.
Artikel 12 - afspraken
De standhouders dienen de hen toegewezen standplaats uit te baten gedurende de volledige toegekende duurtijd, de afgesproken verplichte openingsdagen en -uren en dienen de producten aan te bieden die in hun aanvraag vermeld staan. Artikelen of ornamenten die de afgevaardigde van de stad als niet passend zouden beoordelen, dienen onmiddellijk verwijderd te worden door de standplaatsuitbaters.
Artikel 13 - deelname is persoonlijk
Het is aan de uitbaters van een standplaats uitdrukkelijk verboden om de toegewezen standplaats volledig of gedeeltelijk onder te verhuren, over te dragen of aan derden rechten te verlenen, van welke aard ook, met betrekking tot de inname en uitbating van de standplaats.
Artikel 14 - opbouw
Het inrichten van de kraampjes kan gebeuren 2 uur voorafgaand aan de opening (afhankelijk van de openingsuren van de kerstmarkt). De standhouder dient zich eerst bij de afgevaardigde van de stad aan te melden. De inrichting van de stand moet voltooid zijn bij opening van de kerstmarkt. De standhouder dient iedere dag minstens een half uur voor de aanvangstijd van de kerstmarkt aanwezig te zijn. De standhouder die niet of niet tijdig aanwezig is, sluit zichzelf uit van deelname aan de kerstmarkt en heeft geen recht op terugbetaling van de betaalde waarborg (behoudens bewijsbare overmacht).
Artikel 15 - afbraak
Het ontruimen van de standplaats dient te gebeuren na sluitingstijd van de volledige kerstmarkt om 23 uur. Enkel en alleen als alle bezoekers het plein verlaten hebben, kan het plein met de wagen betreden worden. Het is verboden afval achter te laten. De deelnemende standplaatsuitbaters dienen bij het beëindigen van de kerstmarkt alle afval die een gevolg is van hun uitbating op te ruimen en dienen hun afval zelf mee te nemen. Ook oliën, vetten en andere vloeistoffen mogen niet achtergelaten worden (zie artikel 9). Eén uur na sluitingstijd van de kerstmarkt dient alles netjes opgeruimd te zijn.
Artikel 16 - wagens
Het is aan de standhouders onder geen beding toegelaten om tijdens de kerstmarkt hun wagens op de kerstmarkt te parkeren. Na het lossen en laden dienen de kerstchaletuitbaters hun voertuigen onmiddellijk te verwijderen. De stad Tienen voorziet hiervoor gratis parking op zaterdagen en zondagen tijdens de duur van uitbating. Concreet gaat het over volgende data: 9/12 + 10/12 + 16/12 + 17/12 + 23/12 + 24/12 + 30/12 + 31/12 + 6/1 + 7/1. Op de andere verplichte openingsdagen, woensdagen en vrijdagen, moeten de standhouders parkeren op een reguliere parking zoals de Kazerneparking mits het plaatsen van de parkeerschijf (geldig voor 4 uur gratis parkeren). Na inschrijving ontvangt elke kerstchaletuitbater hierover de nodige informatie. (i.p.v. De stad Tienen voorziet hiervoor gratis parking gedurende de duur van uitbating. Na inschrijving ontvangt elke kerstchaletuitbater hierover de nodige informatie.)
Artikel 17 - muziek
De stad zorgt op de kerstmarkt voor aangepaste sfeermuziek. Het is de standhouders verboden om onder welke vorm ook een individuele geluidsinstallatie te voorzien. Animatie kan enkel op voorwaarde van voorafgaandelijke goedkeuring door de organisatie en indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van een versterkingsinstallatie.
Artikel 18 - brandveiligheid
Het zonaal reglement brandveiligheid is onverminderd van toepassing:
Verwarmingstoestellen zijn toegestaan op voorwaarde dat ze elektrisch en/of op gas zijn, mits goedkeuring van college van burgemeester en schepenen, en mits voorafgaandelijke controle van de brandweer. Verwarmingstoestellen met petroleum of andere vloeibare brandstoffen zijn verboden.
Verwarmingstoestellen moeten zo worden opgesteld, dat onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen, en omstoten, onmogelijk is. Deze toestellen zijn minstens 60 cm verwijderd van elk brandbaar materiaal.
Alle standen en kramen moeten op minimaal 80 cm van mogelijke gevels of uitkragingen
(trappen, dorpels) geplaatst worden.
Aaneengesloten rijen van standen en kramen moeten minimaal om de 30 m onderbroken
worden. De minimale doorgang tussen de twee rijen moet dan 1.2 m bedragen
Bij het gebruik van gasflessen moeten minimaal volgende maatregelen gerespecteerd worden:
ü Gasflessen dienen gekeurd te zijn (de gangbare geldigheid van een gasfles is 10 jaar) en worden voorzien van een adequate ontspanner (propaan, butaan). Alle gasflessen moeten steeds rechtop staan en worden vastgemaakt zodat omvallen onmogelijk is.
ü De gasflessen die in gebruik zijn, worden bij voorkeur buiten opgesteld (uit de zon). Indien dit omwille van technische redenen niet mogelijk is, moet er steeds een lage verluchting voorzien worden om ophoping van gassen te vermijden.
ü Niet-gebruikte flessen worden steeds in openlucht en in een afgebakende zone opgesteld.
ü Lege en volle flessen worden van elkaar gescheiden.
ü Reserveflessen moeten buiten de tenten/eetkramen op een voor het publiek afgeschermde plaats( kan bv achter een tent zijn) bewaard worden. De hoeveelheid reserveflessen moet beperkt blijven tot het dagverbruik (max. 1 per gaspit, maximaal 3 in totaal).
ü Gastoevoerleidingen moeten zich in goede staat bevinden, mogen maximaal 5 jaar oud zijn, hebben bij voorkeur een maximum lengte van 2 m en dienen met spanbeugels bevestigd te worden.
ü Voor gebruiksinstallaties op butaan of propaan mogen geen andere slangen gebruikt worden dan deze die aanvaard zijn voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de gasfase. Op de slangen zijn leesbare, onuitwisbare markeringen aangebracht met maximum 1 meter afstand tussen elke markering. Bij deze markeringen staat tenminste de waarde van de maximale werkdruk (min. 15 bar), alsook het fabricagejaar, het merk of logo van de fabrikant en de aard van het gas waarvoor de slang mag gebruikt worden. Meer info te vinden op de website: www.febupro.be
Eetkramen:
Eetkramen binnen een gebouw worden niet toegestaan. Enkel in een daarvoor speciaal voorziene keuken kan er worden gekookt. Catering (warm houden) van reeds bereid voedsel wordt wel toegelaten in gebouwen.
De tenten waarin eetkramen zijn ondergebracht moeten bestaan uit moeilijk ontvlambaar materiaal. Om dit te bewijzen moet een attest worden voorgelegd. De volgende attesten worden aanvaard: A2 , M2 , Europese brandklasse C s1 d0 of beter , DIN 4102 klasse B1, Amerikaans norm CPAI 84 of NFPA 701. Indien het gaat om een zogenaamde partytent of een niet geattesteerde tent (maximale afmeting 5m op 5m) moet deze tent niet voldoen aan deze eisen op voorwaarde dat ze langs minimaal 2 zijden geopend zijn (zeilloos) en er geen obstakels geplaatst zijn in deze openingen.
Een kooktoestel (friteuse, bakplaat, bbq...) moet zo worden opgesteld dat, onopzettelijk contact van personen, in het bijzonder kinderen en omstoten, onmogelijk is. Het toestel moet ten minste 1.2 m van brandbare materialen en gebouwen worden geplaatst of er zodanig van worden afgescheiden dat brandgevaar wordt voorkomen. De kooktoestellen moeten worden opgesteld op een onbrandbare plaat (pleisterplaat, metaal,...)
Bij een barbecue is het gebruik van vloeibare brandstoffen verboden.
Elke frituurpan, BBQ, bak- en braadtoestel moet voorzien zijn van een metalen deksel of een voldoend groot branddeken ter beschikking hebben.
Indien een standhouder elektriciteit nodig heeft, dient het doel voor elektriciteitsaansluiting vooraf aan de organisatie te melden en met eigen middelen aangesloten te worden. De standhouders dienen zelf een verlengkabel van 16 ampère met aarding (mono) van 30m te voorzien. Omwille van de brandveiligheid moet die altijd volledig ontrold worden. Standhouders die niet beschikken over de juiste bekabeling (sectiekabel 2,5 mm2), mogen niet aansluiten. De maximale aansluiting per kraampje wordt beperkt tot 3500 W. Bij overtreding van deze richtlijn heeft de afgevaardigde van de organisatie het recht om de elektriciteitstoevoer af te sluiten. Standhouders kunnen geen schadevergoeding vragen voor verlies door elektrische pannes te wijten aan de stroomleverancier of pannes in de kasten van de organisatie.
Gehuurd materiaal:
Iedere deelnemer huurt materiaal dat volledig in orde is. De organisatie is niet verantwoordelijk voor schade aan materialen van de standhouders.
Artikel 19 - veiligheid
Alle waarborgen inzake veiligheid tegen brand dienen door de uitbater genomen te worden. Elke standhouder voorziet in zijn chalet daarom een gekeurd brandblusapparaat van minimum 6kg ABC-poeder of 5kg CO². Dit wordt gecontroleerd door de brandweer. Standhouders die niet in regel zijn moeten hun stand onmiddellijk sluiten tot zij in orde zijn.
Standhouders die ter plaatse gerechten klaarmaken moeten bijkomend beschikken over een branddeken. Zij dienen hun kooktoestellen zodanig op te stellen, dat zij de bezoekers niet kunnen verwonden. In geval van nood moeten de standhouders alles verwijderen wat de toegang van de hulpverlening in de weg zou staan.
Artikel 20 - veiligheidsrondgang
Voor de opening zal een veiligheidsrondgang met brandweer en de kerstmarktverantwoordelijke worden georganiseerd.
Artikel 21 - verlichting
Voor het verlichten van de kerstchalet is enkel LED-verlichting toegelaten dat op zulke manier dient geplaatst te worden dat hierdoor geen gevaar kan ontstaan en dat het de andere standhouders niet kan hinderen. Kaarsen zijn niet toegelaten.
Artikel 22 - uitbouw
Bijkomende uitbouw van de kramen, alsook wijziging van de opstelling ervan, is onder geen beding toegelaten. Ook elke verkoop buiten de stand is verboden. Aan de stand mag niks gemonteerd worden dat kan hinderen: geen vlaggen, parasols, geen aangebouwde luifels, geen stokken die uitsteken … Het is ten stelligste verboden zaken aan de kerstchalet te bevestigen, zowel aan de binnen- als buitenzijde, gebruikmakend van nagels, spijkers, schroeven, … Uitsluitend nietjes en plakband zijn toegestaan. Hierop zal streng toegezien worden.
Artikel 23 - risico
Deelname aan de kerstmarkt gebeurt op eigen risico. Desgewenst dient de standhouder zelf de nodige verzekeringen af te sluiten.
Artikel 24 – herbruikbaar materiaal
Standhouders die voeding en/of drank aanbieden als take-away moeten dit doen in herbruikbaar en/of recycleerbaar materiaal. Servetten zijn wel toegestaan.
Artikel 25 - meubilair
Het stadsbestuur voorziet meubilair waaraan geconsumeerd kan worden. Zelf mag de standhouder geen tafels en stoelen meebrengen. Dit meubilair wordt geplaats in de kerstmarktzone.
Artikel 26 - sluitingsuur
Het ontruimen van de markt vraagt elke avond tijd. Respecteer daarom het sluitingsuur van 23 uur voor food & drink chalets en laat klanten minstens een kwartier voor sluitingsuur (22u45) een laatste bestelling plaatsen. Standen die elke avond problemen veroorzaken kunnen zowel hun recht op deelname, alsook hun waarborg t.w.v. 100 euro verliezen.
Artikel 27 - aansprakelijkheid
De organisatie is op geen enkele manier aansprakelijk voor de niet-naleving van de op de kerstchaletuitbater van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, in het bijzonder de sociale en fiscale bepalingen.
Artikel 28 - handhaving
Kerstchaletuitbaters die onderhavig reglement niet naleven, dienen de kerstmarkt op verzoek van de kerstmarktverantwoordelijke (of de afgevaardigde) onmiddellijk te verlaten. Tevens zullen ze uitgesloten worden van deelname aan een volgende editie en verliezen ze ieder recht op terugbetaling van de door hen betaalde waarborgsom t.w.v. 100 euro.
Artikel 29 – aansprakelijkheid bij schade
De kerstchaletuitbaters zijn steeds aansprakelijk voor iedere beschadiging aan het ter beschikking gestelde materiaal en voor elke schade aan derden die zou veroorzaakt zijn door de exploitatie van de uitbating.
Artikel 30 - betwisting
Bij betwistingen is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.