Bevoegdheid
Juridische context
Er werd op 9 juli 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Ijzerenwegstraat van 18 augustus tot en met 31 augustus 2025 n.a.v. nutswerken.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de ijzerenwegstraat van 18 augustus tot en met 31 augustus 2025 naar aanleiding van nutswerken.
Artikel 2: De signalisatie voor het afsluiten van de Ijzerenwegstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 3: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- In de Steenwegstraat ter hoogte van het kruispunt Vierde Lansierslaan/Steenwegstraat: plaatsen schraag met C3 + UPV + F45b
- In de Ijzerenwegstraat t.h.v. kruispunt Ijzerenwegstraat/Vierde Lansierslaan (ter hoogte van de taxistandplaatsen): C1 afdekken + plaatsen A39
- In de Vierde Lansierslaan t.h.v. huisnummer 75: C31a afdekken
Artikel 4: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen:
"De aanvrager dient de signalisatie te plaatsen zoals aangeduid op het signalisatieplan van de politie (bijlage). Deze werken dienen gelijktijdig met de werken op de Avendorenstraat uitgevoerd te worden en moeten beëindigd zijn ten laatste op 31 augustus 2025".
Artikel 5: Het afsluiten van de Ijzerenwegstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 6: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 7: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 8: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 9: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 10: De belasting voor het afsluiten van de Ijzerenwegstraat is hier niet van toepassing.