Bevoegdheid
Juridische context
Er werd op 8 juli 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Pastorijstraat ter hoogte van huisnummer 141 op vrijdag 8 augustus 2025 n.a.v. werkzaamheden met een kraanwagen voor het plaatsen van zonnepanelen.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Pastorijstraat ter hoogte van huisnummer 141 op vrijdag 8 augustus 2025 naar aanleiding van werken.
Artikel 2: Er zal een omleiding voorzien worden via Grimdeveld – Jubileumlaan – Verbindingsstraat – Sint-Truidensesteenweg – Torenstraat. In de Pastorijstraat zal er voor en achter de inname (tussen de Verbindingsstraat en de Torenstraat) tijdelijk tweerichtingsverkeer worden toegelaten.
Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Pastorijstraat zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 4: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- In de Pastorijstraat ter hoogte van het kruispunt Pastorijstraat/Grimdeveld: plaatsen schraag + C3 + UPV + F45b + A39
- In de Pastorijstraat ter hoogte van huisnummer 176: afdekken F19
- In de Pastorijstraat ter hoogte van het kruispunt Pastorijstraat/Torenstraat: plaatsen schraag C3 + UPV + F45b + A39
- In de Pastorijstraat ter hoogte van huisnummer 105: afdekken C1
- Op elk kruispunt van de omleiding dient er een bord F41 “omleiding” geplaatst te worden
Artikel 5: Het afsluiten van de Pastorijstraat zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 6: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 7: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 8: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 9: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 10: Het totaal te betalen bedrag voor het afsluiten van de Pastorijstraat bedraagt 150 euro.