Terug
Gepubliceerd op 06/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/02/2025 - 20:00

Vaststellen reglement erkenning partners in vakantieaanbod

Aanwezig: David Geladé, voorzitter
Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, leden
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Daniel Raymaekers, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992
  • Het Koninklijk besluit van 17 juli 2023 houdende diverse bepalingen tot wijziging van het KB/WIB 92
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
    • artikel 41 2° dat de gemeenteraad bevoegd maakt voor  het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen
    • artikel 56 §1 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de besluiten van de gemeenteraad uitvoert
  • Het decreet van 18 januari 2008 houdende flankerende en stimulerende maatregelen ter bevordering van de participatie in cultuur, jeugdwerk en sport (Participatiedecreet)
  • Het decreet van 21 maart 2014 houdende wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 18 januari 2008 houdende flankerende en stimulerende maatregelen ter bevordering van de participatie in cultuur, jeugdwerk en sport
  • Het advies van FOD Financiën van 30 november 2023 met referentienummer 738.439 dat stelt dat (in uitvoering van het WIB 1992) in bepaalde gevallen het lokaal bestuur als certificeringsinstantie kan beslissen om een bepaalde activiteit van een commerciële onderneming als een opvangactiviteit te erkennen. Het WIB 92 bevat geen specifieke criteria waaraan die vergunning, erkenning, subsidiëring of controle moet voldoen

Juridische grondslag

  • Het Wetboek van de inkomstenbelastingen van 10 april 1992
  • Het Koninklijk besluit van 17 juli 2023 houdende diverse bepalingen tot wijziging van het KB/WIB 92
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Het reglement 'Gebruik infrastructuur AGB Tienen: algemeen deel' zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Tienen in zitting van 20 juni 2024
Feiten, context en motivering

De stad zet al decennia lang in op een breed vrijetijdsaanbod tijdens de schoolvakanties. In het verleden waren er een aantal particuliere speelpleinwerkingen die door de stad financieel ondersteund werden. Daarnaast zijn er de jeugdbewegingen die kampen organiseren voor hun eigen leden. Het grootste aanbod werd echter voorzien door de stad zelf.

De laatste jaren zien we enerzijds dat lokale verenigingen en organisaties allerhande initiatieven nemen om de vakantieperiodes zinvol in te vullen voor onze kinderen en jongeren: sportkampen, culturele activiteiten, themakampen, daguitstappen,... Een aantal van deze organisaties maken gebruik van de stedelijke infrastructuur, zoals sportcentrum het Houtemveld, lokalen in het Vrijetijdscentrum en het zwembad. Lokale verenigingen die op basis van bestaande reglementen erkend zijn als jeugdwerkinitiatief, sportvereniging of socio-culturele vereniging, kunnen deze infrastructuur gebruiken aan de meest voordelige tarieven. Deze verenigingen kunnen ook fiscale attesten afleveren voor de door hen georganiseerde activiteiten, conform de geldende regelgeving.

We stellen de voorbije jaren de opkomst vast van niet-erkende organisaties en verenigingen (zowel Tiense als niet-Tiense) die tijdens de schoolvakanties waardevolle activiteiten aanbieden op Tiens grondgebied. Voorbeelden hiervan zijn: Sportkamp Tienen, Zwemles Tienen, Grand slam, High Five, TS Events,...

Wanneer deze organisaties de stedelijke infrastructuur huren, betalen zij volgens het reglement een hogere huurprijs, die rechtstreeks aan de deelnemers wordt doorgerekend met hogere deelnamegelden als gevolg.

Een aantal van deze aanbieders kunnen geen fiscale attesten afleveren omdat ze niet erkend zijn door de bevoegde lokale overheid (stad Tienen) en/of niet zijn aangesloten bij een erkende koepel of (sport)federatie. Op basis van een verkregen advies van FOD Financiën (met referentienummer 738.439) blijkt dat een lokaal bestuur wel de vrijheid heeft om opvanginitiatieven te erkennen.

De vergunning, erkenning, subsidiëring of controle door de lokale openbare besturen of de openbare besturen van de gemeenschappen of van de gewesten moet gebeuren binnen de hen toegekende bevoegdheden (overeenkomstig de geldende decreten of regelgeving) en moet betrekking hebben op de opvang van kinderen...

In bepaalde gevallen kan de certificeringsinstantie (stad) beslissen om een bepaalde activiteit van een commerciële onderneming als een opvangactiviteit te erkennen. Het Wetboek van de inkomstenbelasting bevat geen specifieke criteria waaraan die vergunning, erkenning, subsidiëring of controle moet voldoen.

Indien een opvangvoorziening werd vergund, erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd door een certificeringsinstantie voor een activiteit die betrekking heeft op de kinderoppas, komen de gedane uitgaven in aanmerking voor de belastingvermindering voor kinderoppas en moet de opvangvoorziening een attest 281.86 afleveren.

Het kunnen afleveren van een fiscaal attest aan de ouders zorgt alvast voor een verlaging van de financiële drempel.

We stellen vast dat enkele van deze aanbieders momenteel niet wensen te werken met tussenkomsten van het vrijetijdsfonds. Dit reglement werd in het kader van het Participatiedecreet ingevoerd om kwetsbare inwoners de kans te geven om tegen verminderd tarief deel te nemen aan het vrijetijdsaanbod. De tussenkomst via het vrijetijdsfonds bedraagt 50% van de deelnameprijs. Voor de organisatie vergt dit slechts een beperkte administratieve last en ze dienen er rekening mee te houden dat het overmaken van de tussenkomst enige tijd in beslag neemt.

Het feit dat er meer en meer private initiatieven worden opgestart die een aanbod ontwikkelen voor Tiense kinderen en jongeren kunnen we alleen maar aanmoedigen. Door de aanwezigheid van dit private aanbod werd het eigen aanbod van de stad de voorbije jaren alvast bijgestuurd. Rekening houdend met de vaststellingen hierboven is het echter essentieel om m.b.t. organisaties die wensen toe te treden als partner in het vakantieaanbod voorwaarden te formuleren en gewenste kwaliteitsnormen te bepalen. Daarom stellen we een reglement voor om partners in het vakantieaanbod te erkennen. Hiermee dragen we bij aan een laagdrempelig, betaalbaar, kwalitatief en toegankelijk vrijetijdsaanbod voor Tiense kinderen en jongeren. Door het invoeren van dit reglement kunnen we hopelijk aanbieders, die op dit ogenblik niet wensen te werken met tussenkomsten van het vrijetijdsfonds of niet wensen te voldoen aan de opgelegde voorwaarden en kwaliteitsvereisten, stimuleren om zich in regel te stellen. Naar onze inwoners toe geven we een duidelijk signaal dat organisaties die erkend worden als partner in het Tiense vakantieaanbod voldoen aan een aantal voorwaarden en kwaliteitsvereisten. 

De raad van bestuur van het AGB keurde in zitting van 20 juni 2024 de aangepaste retributiereglementen m.b.t. het gebruik van de infrastructuur van het AGB goed. In de aangepaste reglementen werden, onder categorie A, partners in het vakantieaanbod reeds opgenomen. Na goedkeuring van een erkenningsreglement voor partners in het vakantieaanbod door de gemeenteraad, kan dit onmiddellijk uitgerold worden. Verenigingen die voldoen aan het reglement worden voor het kalenderjaar 2025 met terugwerkende kracht erkend vanaf 1 januari.

 

Extern advies

Adviezen aan het netwerk jeugd, het netwerk cultuur en het netwerk sport zijn in aanvraag en worden later toegevoegd.

Publieke stemming
Aanwezig: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, Patricia Willems
Voorstanders: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet
Onthouders: Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren
Resultaat: Met 27 stemmen voor, 4 onthoudingen, 1 niet gestemd

Besluit

Met 27 stemmen voor (David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet), 4 onthoudingen (Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren) en 1 niet gestemd (Jos Mombaers)

Enig artikel: De gemeenteraad stelt het reglement tot erkenning als partner in het Tiense vakantieaanbod vast.

Reglement erkenning als partner in het Tiense vakantieaanbod

Art. 1: voorwerp

De stad Tienen wenst tijdens schoolvakanties een divers, laagdrempelig en toegankelijk vrijetijdsaanbod tot stand te brengen. Naast eigen initiatieven wenst ze hiervoor samen te werken met partners. Dit reglement regelt de erkenning van organisaties en initiatieven als partner in het Tiense vakantieaanbod.  

Volgende organisaties kunnen zich kandidaat stellen als partner in het vakantieaanbod: 

  • Lokale verenigingen met een werking op Tiens grondgebied die conform de bestaande reglementen reeds erkend zijn als jeugdwerkinitiatief, sportvereniging of socio-culturele vereniging met een open aanbod voor kinderen en jongeren tijdens schoolvakanties. 
  • Niet-commerciële organisaties of ondernemingen die op Tiens grondgebied tijdens schoolvakanties een vrijetijdsaanbod wensen te organiseren voor kinderen en jongeren. De maatschappelijke zetel van de kandidaat-partner hoeft niet in Tienen gevestigd te zijn. 

Art.2: gelijkstelling

  • De erkende partners in het vakantieaanbod worden voor de schoolvakantieperiodes gelijkgesteld aan categorie A voor het gebruik van de infrastructuur in het beheer van de stad Tienen of van het AGB Tienen. 
  • De activiteiten van de erkende partners worden opgenomen in de communicatie van het vakantieaanbod van de Stad Tienen, steeds met duidelijke vermelding van de erkende partner. 

 Art. 3: fiscale attesten

  • Een erkenning als partner in het Tiense vakantieaanbod staat gelijk met een erkenning als opvanginitiatief waardoor de organisatie fiscale attesten mag afleveren voor uitgaven aan de vakantieopvang van kinderen jonger dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap die jonger zijn dan 21 jaar. De partner staat zelf in voor de administratie m.b.t. de fiscale attesten.  
  • De partner stuurt elk jaar in februari en vóór 1 maart, de attestgegevens met betrekking tot het voorgaande jaar online door naar de FOD Financiën. 
  • De fiscale attesten worden tijdig bezorgd, bij voorkeur op tijd voor de belastingaangifte van de ouders (uiterlijk in april van het jaar volgend op de betaling van de opvang). 

Art. 4: looptijd

De erkenning is geldig voor één kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december). 

Art. 5: voorwaarden

Om in aanmerking te komen als partner in het vakantieaanbod dient voldaan te worden aan volgende voorwaarden: 

  • De primaire doelstelling van de partner is het inrichten van groepsgerichte vrijetijdsinitiatieven voor kinderen en jongeren.  
  • Het opvanginitiatief van de partner heeft niet als doel het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek. 
  • De activiteiten van de partner zijn groepsgericht en vinden plaats tijdens de schoolvakanties. 
  • De activiteiten worden breed gecommuniceerd en zijn voor iedereen toegankelijk (niet enkel voor de eigen leden van de organisatie). 
  • De partner levert spontaan fiscale attesten af aan de ouder(s) van de deelnemers.  
  • De partner onderschrijft en promoot actief het ‘Vrijetijdsfonds ter bevordering van participatie van kansengroepen aan het vrijetijdsaanbod’ op haar communicatiekanalen.  
  • De partner staat gespreide betalingen toe. 
  • De partner gaat akkoord met de opname van het vakantieaanbod in de communicatie van de stad. 
  • De partner bezorgt na elke schoolvakantie een overzicht van het aantal deelnemers aan de activiteiten.  
  • De partner is zelf verantwoordelijk voor de organisatie van de inhoudelijke werking, de  inschrijvingsadministratie, het opvolgen van betalingen, de eigen promotie van het aanbod. De stad draagt hierin geen enkele verantwoordelijkheid. 
  • De partner streeft in de mate van het mogelijke naar inclusiviteit. Daarnaast is de partner bereid om mee na te denken over praktische oplossingen voor kinderen en jongeren die drempels ervaren op het vlak van materiaal, vervoer, eten en drinken, … 

De partner in het vakantieaanbod voldoet aan volgende gewenste (kwaliteits)-vereisten: 

  • De partner onderschrijft de beleidsdoelstellingen van de stad Tienen. 
  • Het aanbod vertrekt vanuit de behoeften van kinderen en jongeren: het is pedagogisch verantwoord uitgewerkt en sluit aan bij de leefwereld van de doelgroep. 
  • De partner is bereid om in overleg te gaan met andere organisatoren van vakantie-aanbod in Tienen om een goed gespreid en een gevarieerd aanbod te realiseren. 
  • Er is aandacht voor een kwalitatieve voor- en na-opvang van de deelnemers. 
  • De begeleiding van het vakantieaanbod gebeurt door gekwalificeerd personeel dat op een zorgzame manier omgaat met kinderen en jongeren. 
  • De partner voorziet voldoende begeleiders voor het aantal kinderen. 
  • De partner staat in voor de controle op de integriteit van de begeleiders. Begeleiders moeten een uittreksel uit het strafregister model 2 kunnen voorleggen. 
  • De partner staat in voor de correcte tewerkstelling en/of vergoeding van zijn/haar medewerkers. 
  • De partner sluit de noodzakelijke verzekeringen af voor deelnemers en begeleiders  (burgerlijke aansprakelijkheid, lichamelijke ongevallen) en indien nodig een brandverzekering. 

Art. 6: aanvraag erkenning

Vul het digitale aanvraagformulier in.  

Voeg deze documenten bij je aanvraag: 

  • Attest verzekering Burgerlijke aansprakelijkheid en ongevallenverzekering.  
  • Attest brandverzekering indien de activiteiten buiten stedelijke infrastructuur plaatsvinden. 
  • Activiteitenprogramma. Je kan hiervoor het sjabloon (in bijlage) gebruiken of een eigen document. 

De partners in het vakantieaanbod worden aangesteld door het college van burgemeester en schepenen.  

Art. 7: sancties

Indien de organisatie niet langer voldoet aan de voorwaarden en de kwaliteitsvereisten zoals omschreven in dit reglement, kan het college van burgemeester en schepenen de erkenning als partner in het vakantieaanbod intrekken. De partnerorganisatie verliest ook het voordeeltarief m.b.t. de infrastructuur en wordt niet langer opgenomen in de communicatie van de stad omtrent het vakantieaanbod.  

Bij discussies m.b.t. onderhavig reglement is het college van burgemeester en schepenen bevoegd.