Terug
Gepubliceerd op 06/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/02/2025 - 20:00

Vaststellen aangepast reglement buurtinitiatieven en ontmoetingscentra

Aanwezig: David Geladé, voorzitter
Jonathan Holslag, burgemeester
Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Schepenen
Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, leden
Patricia Willems, algemeen directeur
Verontschuldigd: Daniel Raymaekers, lid
Regelgeving

Bevoegdheid

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017,
    • artikel 41 2° dat de gemeenteraad bevoegd maakt voor  het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen
    • artikel 56 §1 dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen de besluiten van de gemeenteraad uitvoert

Juridische context

  • De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning van en op de aanbesteding van sommige toelagen
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Feiten, context en motivering

Het bestuur wenst meer in te zetten op buurtwerking en wenst initiatieven die van onderuit georganiseerd worden aan te moedigen. 

Daartoe zal er een grondige herziening plaats vinden van de verschillende bestaande ondersteuningsreglementen. In afwachting daarvan wenst het bestuur alvast een beperkte aanpassing door te voeren aan het reglement buurtinitiatieven en ontmoetingscentra. 

Op dit ogenblik kan er cfr. het reglement per deelgemeente slechts één groot buurtinitiatief aangevraagd worden die een toelage kan krijgen van 2.250 euro. 

We stellen vast dat er in sommige deelgemeenten meerdere grote evenwaardige buurtinitiatieven worden georganiseerd.

Daarom worden volgende aanpassingen aan het reglement voorgesteld:

- Naar analogie met de ontmoetingscentra worden bij het luik 'grote buurtinitiatieven' deelgebieden afgebakend waarbij Breisem en Grimde als deelgebied worden toegevoegd.  

- Het aantal grote buurtinitiatieven per deelgebied wordt jaarlijks beperkt tot 2 (i.p.v. 1)

- Bij meer dan 2 aanvragen uit een deelgebied zal het CBS een beslissing nemen, rekening houdend met:

  • het feit of de aanvraag werd ingediend door een samenwerkingsverband tussen verschillende verenigingen (deze genieten de voorkeur);
  • de evenementen -en activiteitenkalender van het betrokken deelgebied; 
  • de algemene evenementenkalender van de stad;
  • de beschikbare budgetten.

- De toelage per groot buurtinitiatief wordt opgetrokken tot max. 3000 euro.

- In het reglement werd dienst cultuur gewijzigd in team programmatie.

Financiële impact/budget

Budgetten zijn voorzien in de meerjarenbegroting op artikelnummer: AP8-ACT1 0739-00 649300 Toelages buurtinitiatieven

Extern advies

Advies van het netwerk cultuur is in aanvraag en wordt later toegevoegd.

Publieke stemming
Aanwezig: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet, Patricia Willems
Voorstanders: David Geladé, Jonathan Holslag, Nele Daenen, Gijsbrecht Huts, Werner Sabo, Stefanie Beelen, Liesbet Vannes, Olivia Verstrepen, Wim Bergé, Katrien Partyka, Jos Mombaers, Nicky Martens, Bart Maes, Liesbeth Vanderloock, Els Moyens, Bernard Vandereyken, Davy Breels, Peter Reynaers, Maria Schaerlaekens, Nico Bielen, Sofie De Bruyne, Veronique Brasseur, Bart Thomas, Dominique Wilmots, Ine Tombeur, Bert Valkeniers, Ketty Vanherle, Anita Savonet
Onthouders: Elias Cool, Daniel Vanluyten, Heidi Merckx, Kevin Vanderwaeren
Resultaat: Met 28 stemmen voor, 4 onthoudingen

Besluit

Enig artikel: Het aangepast reglement buurtinitiatieven en ontmoetingscentra wordt vasgesteld als volgt:

REGLEMENT BUURTINITIATIEVEN EN ONTMOETINGSCENTRA

Via de ondersteuning van buurtgerichte initiatieven wil de stad de burger maatschappelijk actiever maken door de betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid om hun eigen woon– en leefomgeving te vergroten.

Hiervoor zet de stad in op het actief stimuleren en ondersteunen van buurtgerichte acties en buurtinitiatieven die het samenleven in buurten aangenamer maken en die de bewoners dichter bij elkaar brengen. Ontmoetingscentra verdienen een structurele ondersteuning omdat ze mee ruimte scheppen om allerhande activiteiten mogelijk te maken voor verenigingen en de burger.

Alle aanvragen dienen ingediend te worden aan het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. team programmatie, Sint Jorisplein 20, 3300 Tienen. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het goedkeuren van de aanvragen. Indien het op de begroting voorziene bedrag volledig werd toegekend kan het college van burgemeester en schepenen, na advies van het bestuur van het Netwerk Cultuur, bijkomende aanvragen weigeren, slechts gedeeltelijk toekennen of de subsidie wel goedkeuren onder voorbehoud van een begrotingswijziging.

Activiteiten ingericht door politieke partijen, serviceclubs, vakbonden, mutualiteiten of activiteiten met een commercieel karakter komen niet in aanmerking voor ondersteuning.

Op alle promotiemateriaal moet de aanvrager het logo van de Stad Tienen vermelden.

Indien blijkt dat door de vereniging onjuiste of onvoldoende gegevens en bewijsstukken werden overgemaakt kan de toegekende ondersteuning geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden.

Art.1 Buurtinitiatieven

Alle buurtinitiatieven moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Een sociaal en/of cultureel karakter hebben voor en door de buurtbewoners;
  • Gericht zijn op het verbinden van buurtbewoners, gebruikers of passanten van de buurt;
  • Concreet, zichtbaar, openbaar, open en toegankelijk zijn voor iedereen;
  • Uitzonderlijk, speciaal en toch een duurzame doelstelling hebben;
  • Vernieuwend en inspirerend zijn voor andere buurten ;
  • Duidelijk bekend gemaakt en gepromoot worden in de buurt en bij beoogde doelgroepen;
  • In de lijn liggen van de beleidsdoelstellingen van de stad en hiertoe bijdragen.

Klein buurtinitiatief

Wijkraden, straatverenigingen of een tijdelijke groepering van inwoners (min. 20 personen) van een Tiense straat die een straatfeest wensen te organiseren, kunnen max 2x per jaar een aanvraag indienen voor een forfaitaire subsidie van max. 225 euro voor de organisatie van o.a.:

  • een klein buurtfeest;
  • wandeling in de eigen wijk o.l.v. een stadsgids;
  • lezing over de wijk;
  • wijktentoonstelling;
  • een opruimactie;
  • een circusworkshop;
  • huiskamerconcert;
  • een bebloemingsactie;
  • ...

De aanvragen voor een toelage worden gegroepeerd behandeld: er zijn 4 uiterlijke indieningsdata voorzien: 1 april, 1 juni, 1 augustus en 1 oktober. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen wordt het bedrag in één schijf gestort op het rekeningnummer van de organisator.

De organisator bezorgt minimum één keer per jaar de handtekeningenlijst die geldig blijft voor de aanvragen van dat desbetreffende jaar. Daarnaast bewijst de organisator aan de hand van rekeningen en facturen de gedane uitgaven. De bewijzen dienen minimum het subsidiebedrag te dekken en uiterlijk op 31 december van het subsidiejaar te worden voorgelegd.

Groot buurtinitiatief

Bij het Netwerk Cultuur aangesloten dorpsverenigingen, een tijdelijke groepering van inwoners (min. 200 personen) of plaatselijke verenigingen (min 5 verenigingen aangesloten bij een Tiens Netwerk, de vroegere adviesraden) van Tienen of een Tiens deelgebied die een groot buurtinitiatief wensen te organiseren, kunnen max. tweemaal per jaar een subsidie aanvragen van max. 3.000 euro. voor de organisatie van (een combinatie van) o.a.

  • een groot buurtfeest;
  • wandeling in de eigen wijk o.l.v. een stadsgids;
  • lezing over de wijk;
  • wijktentoonstelling;
  • een opruimactie;
  • een circusworkshop;
  • (huiskamer)concert;
  • een bebloemingsactie;
  • kunstproject;
  • opruimactie;

De deelgebieden zijn:

  1. Sint-Margriete-Houtem
  2. Hakendover
  3. Bost
  4. Oorbeek
  5. Goetsenhoven
  6. Kumtich
  7. Breisem
  8. Oplinter
  9. Vissenaken
  10. Grimde
  • In het centrum:

Deelgebieden kunnen worden afgebakend a.d.h.v. effectieve aanvragen. De afbakening van het deelgebied dient uitvoerig gemotiveerd te worden. Voorbeelden hiervan zijn o.a. aan de hand van de historische achtergrond, wijkindeling van het NIS én het aantal bewoners in een bepaalde zone.

De aanvraag dient te gebeuren via een aanvraagformulier en dit uiterlijk voor 1 april. Er kan slecht twee maal per jaar een aanvraag ingediend worden. Bij meer dan twee aanvragen uit een deelgebied doet team programmatie een voorstel aan het college van burgemeester en schepenen, rekening houdend met:

  • het feit of de aanvraag werd ingediend door een samenwerkingsverband tussen verschillende plaatselijke verenigingen (deze genieten de voorkeur);
  • de evenementen -en activiteitenkalender van het betrokken deelgebied; 
  • de algemene evenementenkalender van de stad;
  • de beschikbare budgetten.

Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen wordt het bedrag in één schijf gestort op het rekeningnummer van de organisator.

De organisator bewijst aan de hand van rekeningen en facturen de gedane uitgaven. De bewijzen dienen minimum het subsidiebedrag te dekken en uiterlijk op 31 december van het subsidiejaar te worden voorgelegd.

Art.2 Toelage aan Ontmoetingscentra

1) Binnen het grondgebied van Tienen kan per deelgebied één ontmoetingscentrum erkend worden, mits voldaan is aan de voorwaarden die in dit reglement vermeld zijn. Een ontmoetingscentrum is een culturele infrastructuur, waarvan het beheer in handen is van vertegenwoordigers van zoveel mogelijk lokale verenigingen (min. 4, waarvan 2 aangesloten bij het Netwerk Cultuur), die open staat voor alle ideologische en filosofische strekkingen en waarvan de hoofddoelstelling “het ter beschikking stellen van lokalen aan verenigingen” is. Indien er binnen een deelgebied meer dan één aanvraag tot erkenning komt dienen beide kandidaat- ontmoetingscentra samen te werken. Specifieke jeugd- of sportinfrastructuur valt niet onder de toepassing van deze subsidieregeling.

Deze deelgebieden zijn:

  • De deelgemeenten:
  1. Sint-Margriete-Houtem
  2. Hakendover
  3. Bost
  4. Oorbeek
  5. Goetsenhoven
  6. Kumtich
  7. Oplinter
  8. Vissenaken
  • In het centrum:

Deelgebieden kunnen worden afgebakend a.d.h.v. effectieve aanvragen. De afbakening van het deelgebied dient uitvoerig gemotiveerd te worden. Voorbeelden hiervan zijn o.a. aan de hand van de historische achtergrond, wijkindeling van het NIS én het aantal bewoners in een bepaalde zone.

Na advies van het bestuur van het Netwerk Cultuur neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing

2) Het erkende ontmoetingscentrum dient:

a)      beheerd te worden door een (koepel)vzw, waarin vertegenwoordigers van alle plaatselijke verenigingen de mogelijkheid hebben tot toetreding.

b)      Mits motivering en beperkt in de tijd tot 2 jaar, kan in een overgangsfase ook een feitelijke  koepelvereniging een aanvraag indienen.

c)      op regelmatige basis onderdak te bieden aan min. 4 plaatselijke verenigingen én ter beschikking staan van alle socio-culturele verenigingen van het betrokken deelgebied, onafgezien hun politieke of ideologische strekking.

d)      het verhuurreglement online raadpleegbaar te stellen voor de gebruikers. Indien het ontmoetingscentrum zelf niet beschikt over een website, dient ze het verhuurreglement beschikbaar te stellen aan team programmatie. Team programmatie zal het verhuurreglement dan online plaatsen.

3) De vzw dient:

a)      aan team programmatie een afschrift te bezorgen van het bijvoegsel van het Belgische Staatsblad, waarin haar statuten zijn verschenen, en tevens een attest getekend door de voorzitter en de secretaris, dat de lokalen ter beschikking staan van alle verenigingen van het deelgebied ongeacht hun filosofische of ideologische strekking.

b)      Op alle promotiemateriaal moet de aanvrager het logo van de Stad Tienen en de tekst “Met medewerking van de Stad Tienen” vermelden.

c)      de verenigingen aangesloten bij de koepel 1x per maand gratis te laten vergaderen in het ontmoetingscentrum.

d)      een veiligheidsmap bij te houden.

4) Elk jaar dient de vzw hiervoor een aanvraag in te dienen.

Deze aanvraag dient te gebeuren vóór 1 april bij team programmatie en dient volgende stukken te bevatten:

  • samenstelling van de raad van bestuur (*);
  • de tarieven en andere huurvoorwaarden (*);
  • eventuele aanpassingen aan de statuten (*);
  • bewijs dat de nodige verzekeringen zijn afgesloten (brand, burgerlijke aansprakelijkheid van het bestuur van de vzw) (**);
  • bewijs van jaarlijks nazicht en onderhoud van de brandblusapparaten (**);
  • lijst van eigen initiatieven die genomen werden in verband met het onderhoud en behoud van de bestaande infrastructuur;
  • lijst van verenigingen die het voorbije jaar gebruik maakten van de infrastructuur, aan de hand van een gebruikskalender en met vermelding van de frequentie;
  • rekeningnummer op naam van de aanvragende vereniging (overschrijvingsstrookje als bewijs) (*);

Enkel indien al de bovenvermelde stukken werden ingediend ontvangt de vzw een toelage van 2.000 euro.

Hierboven aangeduide documenten met een (*) dienen alleen bij een eerste aanvraag of bij wijziging van deze documenten te worden ingediend, Indien er bij een volgende aanvraag geen wijzigingen aan deze documenten gebeurden, volstaat een verklaring hiervan ondertekend door voorzitter en secretaris van de raad van bestuur.

Hierboven aangeduide documenten met (**) dienen enkel te worden doorgegeven indien ze nog niet in de veiligheidsmap zitten die bijgehouden wordt door de bevoegde stadsdienst.

Na de goedkeuring door het college wordt het bedrag van de toegekende subsidie in één schijf gestort op de rekening van de vzw.

Algemeen

De aanvraag dient te gebeuren aan de hand van het Aanvraagformulier Toelage aan Ontmoetingscentra.

Alleen volledige aanvraagdossiers worden in behandeling genomen.