Bevoegdheid
Juridische context
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode);
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens
Het zonaal evenementenreglement van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost van 25 oktober 2021
Het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022
Het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis
Er werd op 10 januari 2025 een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Oude Heerweg ter hoogte van huisnummer 149 van 10 februari 2025 tot en met 14 februari 2025 n.a.v. werken.
Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen vergunt het afsluiten van de Oude Heerweg ter hoogte van huisnummer 149 van 10 februari 2025 tot en met 14 februari 2025 naar aanleiding van werken.
Artikel 2: Er zal geen omleiding voorzien worden daar alle woningen bereikbaar blijven en fietsers doorgang zullen hebben.
Artikel 3: De signalisatie voor het afsluiten van de Oude Heerweg zal voorzien worden door de aanvrager.
Artikel 4: De aanvrager zal volgende signalisatie voorzien en plaatsen:
- In de Oude Heerweg ter hoogte van het kruispunt met de Meierstraat: schraag met C3 + UPV
- Aan beide zijden van de werken: schraag + bord met "fietsers afstappen"
Artikel 5: De aanvrager zal de opmerkingen/aandachtspunten, bij het advies van de PZ Getevallei, toepassen:
"Aangezien alle woningen bereikbaar blijven en de fietsers door kunnen dient er geen omleiding voorzien te worden."
Artikel 6: Het afsluiten van de Oude Heerweg zal gebeuren door de aanvrager.
Artikel 7: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).
Artikel 8: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.
Artikel 9: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.
Artikel 10: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016 24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.
Artikel 11: De belasting voor het afsluiten van de Oude Heerweg is hier niet van toepassing.