Terug
Gepubliceerd op 16/05/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

di 14/05/2024 - 19:00

Vaststelling tijdelijke politieverordening op het wegverkeer naar aanleiding van een verhuis

Aanwezig: Katrien Partyka, Burgemeester
Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Ine Tombeur, Schepenen
Patricia Willems, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Liesbeth Vanderloock, Zesde schepen
Feiten, context en motivering

Er werd een aanvraag ingediend betreffende het afsluiten van de Grote Markt (passerelle) thv huisnr 42 op 18 mei 2024, en dit nav een verhuis.

Derhalve dient een tijdelijke politieverordening vastgesteld te worden.

Regelgeving

Bevoegdheid

  • het decreet lokaal bestuur

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer; 

  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56, §2 dat stelt dat het college de bevoegdheden uitoefent die de wet of het decreet eraan toevertrouwen; 

 

Juridische grondslag

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988; 

  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, en latere wijzigingen (wegcode); 

  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, en latere wijziging 

  • het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

  • het gecoördineerde politiereglement van de politiezone Getevallei van 30 juni 2022; 

  • het besluit van de gemeenteraad van 25 mei 2023 betreffende de vaststelling van het belastingreglement  op de tijdelijke inname van het openbaar domein bij het uitvoeren van werken en verhuis.

Publieke stemming
Aanwezig: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Ine Tombeur, Patricia Willems
Voorstanders: Katrien Partyka, Bram Delvaux, Gijsbrecht Huts, Tom Roovers, Wim Bergé, Eddy Poffé, Ine Tombeur
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De Grote Markt (passerelle) thv huisnr 42 wordt op 18 mei 2024 afgesloten naar aanleiding van een verhuis.

Art. 2: De signalisatie voor het afsluiten van de passerelle (Grote Markt) zal voorzien worden door de technische dienst.

Art. 3: De aanvrager zal voor en achter de inname een schraag met bord C3 plaatsen.

Art. 4: Het afsluiten van de passerelle (Grote Markt) zal gebeuren door de aanvrager.

Art. 5: De aanvrager zal bij aanvang van de inname de signalisatie op de rijbaan plaatsen (aanpassen) en na de inname de signalisatie terug verwijderen (herstellen in haar oorspronkelijke toestand).

Art. 6: De aanvrager zal de buurtbewoners tijdig in kennis stellen d.m.v. een schrijven.

Art. 7: De vergunning zal steeds ter plaatse aanwezig zijn en te allen tijde getoond worden wanneer de politie of de aangestelde van de stad dit vraagt.

Art. 8: De opdrachtnemer zal zich informeren bij de stad voor de ophaaldagen per afvalproduct voor zones die niet bereikbaar zijn door de ophaaldiensten (dit wordt enkel bepaald door de leidend ambtenaar – 016/24 75 00). Tijdens de werken wordt bij elke ophaalbeurt het huisvuil, het papier of karton, GFT en PMD en andere vooraf door de opdrachtnemer naar groeperingsplaatsen gebracht naast de rijstrook waar het door de ophaaldienst, zonder het verkeer te hinderen, kan opgehaald worden, zonder telkens de werfzone te moeten kruisen. Containers worden eveneens naar de rand van de werfzone gebracht zodat ze door de ophaaldienst gemakkelijk kunnen leeggemaakt worden. Ze worden daarna terug naar de oorspronkelijke plaats gebracht door de opdrachtnemer.

Art. 9: Het totaal te betalen bedrag voor het afsluiten van de passerelle (Grote Markt) bedraagt 150,00 euro.